Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Byta bromsbelägg på trumbroms, Volvo FL614 -88

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera Volvo-veteraner här

Whaloo (trådstartaren)

#1 » 18:17:52, 18-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick dålig bromsverkan bak på besiktningen så funderar nu hur man ska lösa detta inför ombesiktning.
Är dock svårt att själv testa bromsverkan så får göra så gott man kan.
Verkstad brukar bli dyrt så går detta ens att lösa själv utan specialverktyg, har dålig koll på hur dessa sitter fast samt är säkert annat som kommer rasa i samma veva.
Frågan är således är det ens värt att försöka själv, noterar att beläggen är relativt billiga men hur svårt är det att byta?
Någon som råkar ha en verkstadshandboksutdrag för denna procedur?
Vad kan en icke märkesverkstad tänkas ta för jobbet?

Saknar bromssköldar då dessa flög loss för något år sedan så kan rätt enkelt inspektera, bifogar bilder.

Antar att man måste byta på bägge sidor när man ändå håller på? De säljs i regel i 8 pack.
Frågan är också varför de spricker så, är detta normalt för gamla bromsbelägg?
2 mm bör det minst vara om jag läst rätt?
Behövs det specialverktyg för detta? Är någon form av nubbar (popnitar, om jag förstått rätt).

Höger sida är betydligt sämre än vänster (sista bilden).

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614



Sparrow

#2 » 07:53:50, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ngr specialverktyg behövs inte, men det är lite småtungt o skitigt jobb. Har du sökt här på downloads om det finns ngr uppgifter? ⁷
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Stefan1972

#3 » 08:07:05, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De spricker för att bromsbacken rostar och "spränger" lös bitar. Det finns en anledning till att täckande sköldar är bra att ha.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#4 » 08:15:14, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och det är också en bra anledning till att beläggen så gott som alltid limmas på bromsbackarna nuförtiden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Whaloo (trådstartaren)

#5 » 08:27:09, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Ngr specialverktyg behövs inte, men det är lite småtungt o skitigt jobb. Har du sökt här på downloads om det finns ngr uppgifter? ⁷


Har enbart hittat denna men den verkar inte komplett. Vet dock inte om detta specialverktyg behövs?
Antar att man inte behöver riva ner hjulcylindern utan att det räcker med steg 1+2?
Är det annars bromsvätska även vid tryckluft?
Är mycket att lära sig men det mesta brukar ge sig när man börjar riva, men är alltid lite osäkert hur mycket man vågar sig på.
Vill inte stå med tusen lösa delar till slut, skitig blir man dock alltid.
-------------
51103-3
Byte av bromsbackar och renovering av hjulcylindrar
Specialverktyg 6135
Demontering av backar och hjulcylindrar

1. Demontera de två returfjädrarna från bromsbackarna
Bild
2. Demontera muttern för bromsbackarnas stödpinnar och lyft bort backarna
3. Demontera bromsröret från bakre hjulcylindern. Placera först ett uppsamlingskärl för bromsvätskan.
4. Demontera skruvarna för bakre hjulcylindern och ta ner denna.
5. Häng upp fjäderbromscylindern i en tråd så att den ej faller ner när hjulcylindern demonteras.
6. Demontera skruvarna för främre hjulcylindern och ta ned denna.
Bild
-------------
Har hittat en till instruktion men verkar lite knepigt detta!?
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

Whaloo (trådstartaren)

#6 » 08:30:42, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:De spricker för att bromsbacken rostar och "spränger" lös bitar. Det finns en anledning till att täckande sköldar är bra att ha.

Absolut, jag har dock inte lyckats hitta några då bilen är så pass gammal.
De som satt påvar dessutom helrunda (krans) och inte delade vilket nya verkar vara så frågan är om man kan ersätta med någon annan.
Har frågat flera olika (Bland annat Eklunds i Skövde) men de kunde inte hjälpa till.
Är svårt att beställa utan att kunna mäta och kolla.
Någon som vet var man kan få tag i passande eller ersättningsbara?
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

Stefan1972

#7 » 08:31:23, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Och det är också en bra anledning till att beläggen så gott som alltid limmas på bromsbackarna nuförtiden.

fast belägg till LV limmas sällan, de är nitade för att man enkelt ska kunna byta dem.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Whaloo (trådstartaren)

#8 » 08:34:09, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Och det är också en bra anledning till att beläggen så gott som alltid limmas på bromsbackarna nuförtiden.

Aha, vad används för lim då? Får googla vidare märker jag.
Samtidigt är det massa hål för någon typ av nitar men det kanske inte spelar någon roll.
Antar att man vid byte måste byta både belägg och själva bromsbacken samtidigt då? (heter metalldelen så?)
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

Murre o2

#9 » 08:42:48, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, nita dem...Jag skulle försöka knacka till broms sköldar av plåt för att skydda bromsarna men det är förstås en hel del jobb med att till det.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#10 » 09:25:50, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Whaloo skrev:
torbjorn_forsman skrev:Och det är också en bra anledning till att beläggen så gott som alltid limmas på bromsbackarna nuförtiden.

Aha, vad används för lim då? Får googla vidare märker jag.
Samtidigt är det massa hål för någon typ av nitar men det kanske inte spelar någon roll.
Antar att man vid byte måste byta både belägg och själva bromsbacken samtidigt då? (heter metalldelen så?)


Det är någon slags fenolhartslim, som ska härdas i ugn. Det är inget man gör hemmavid men i varje stad brukar det finnas nån bromsservicefirma som har sådana möjligheter.
Jag har sett belägg limmade på gamla bromsbackar som hade hål för nitar. Men det är viktigt att ytan är absolut ren (blästrad) innan limningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#11 » 09:36:11, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är måååånga år sen det fanns en sådan firma i varje stad........

3 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Whaloo (trådstartaren)

#12 » 10:43:31, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på bromstrummorna också nu, noterar att de tagit en hel del stryk.
Bild
Bild
Bild
Bild
Har läst att man kan svarva dessa men låter dyrt samt tar tid, är det bättre att köpa nya? (ca 1300 kr, utan bromssköldar är det dock bortkastat att byta)
Bromsbackarna per par kostar lika mycket som trumman vilket verkar ologiskt. Är betydligt mindre material men frågan är om man ska byta dessa också?
Nu kör jag inte så mycket men frågan är om bromsverkan blir acceptabel?
Samtidigt har den haft snarlika bromsvärden tidigare år utan att få nedslag så vet inte varför de sågade den denna gången, är väl inga nya regler nu,men blir alltid ombesiktning samt massa arbete varje år. Men visst de ser inte så bra ut.
Varje år är det dock någon ny del de klagar på. (Oljeläckage, Styrstag, Stödbalkar, Styrservoläckage, Jordfel mm)
Är ju en veteran!
Tror jag börjar med beläggen så får vi se om jag kan montera dem på bromsbackarna samt om bromseffekten då blir bättre.
Visst kan jag slipa lite när jag ändå håller på men är rätt grova repor, framför allt på höger sida (Bild 1+2).
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

Whaloo (trådstartaren)

#13 » 16:16:34, 20-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm.. det här går absolut inte bra!
Är efter 2 hela dagar fast i steg 1, lossa hjulbultarna.
Insåg att Biltemas mutterdragare på 813 nm inte ens rubbade muttrarna.
Är tydligen 1750nm som gäller för 30 mm bultar.
Efter ett antal trasiga hävarmar i stål (riktig skitdagar där ingenting vill fungera eller hålla) så lyckades jag få loss dem med 2m hävarm.
Trots detta ville knappt mutterdragaren rulla runt dem men nu gick det på alla utom en.
Den satt som berget och går till slut nu runt sakta efter induktionsvärmare samt massa spray,
men den kryper inte ut eller loss varken för hand eller med dragaren utan verkar bara gå sakta runt, ibland med bakre brickan men mest själv.
Den åker således inte ut så hur får man loss denna nu?
Får inte in något alls bakom brickan samt går inte att få mer fart med grejerna jag har.
Några bra tips?
Den går att röra sakta både höger och vänster men inget verkar hända som sagt.
Går faktiskt enklare för hand med halvmeters hävert än med mutterdragaren.
Ger nu upp för dagen.. orkar inte tänka längre!


Bild
Bild
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614

torbjorn_forsman

#14 » 16:26:38, 20-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer pinnskruven med runt eller står den stilla?
Förmodligen finns det i vilket fall inget hopp kvar för vare sig mutter eller pinnskruv, så jag föreslår att kapa bort alltsammans med vinkelslip och skaffa en ny pinnskruv.

Avsyna resten av muttrarna och pinnskruvarna också, och åtgärda ev skadade gängor, rensa gängorna så det går lätt osv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Whaloo (trådstartaren)

#15 » 17:01:06, 20-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, blev tvungen att leta reda på en block nyckel i rätt storlek så jag kan se.
Är det där med ordningen också så fick leta lite.
Jo, det verkar som pinnskruven (skruven i mitten) går med runt!
Vad betyder nu detta?
Är den då av?
Eller kan den lossa i andra änden?
Vet inte hur dessa sitter fast (eller hur man byter dem, antog att de satt fast).
--- :driver: Volvo FL6-14 ---
Användarvisningsbild
Whaloo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:44, 03-11-2019
Ort: Töreboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FL614


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se