Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Lastterrängbil 939, Volvo Viking 64 med D67, diverse funderingar

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

Klordisten (trådstartaren)

#1 » 19:52:34, 21-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjohej! Tips önskas på felsökning eller förslag på åtgärd på ett par "förbättringsmöjligheter" på min fina volvo.

Tomgången är som förväntad väldigt varierande med vad som verkar vara en väldigt binär på/av av dieseltillförseln ungefär en gång i sekunden. Låter tufft på tomgång men det kvarstår när man ska hålla jämn gas i lägre registret, vilket blir ganska ryckigt om man försöker glida försiktigt någonstans.
Membranet verkar tätt (provat med att sekundlånga dieselinsput och sedan strypt tills dra åt stoppen -> täppa vacuumanslutningen = stoppen står kvar tills man släpper in luft igen), och den ser relativt oskruvad ut på både ställskruv och tomgångsskruv. Det går att få den att gå jättefint och jämnt om man med kirurgisk precision drar ut stoppen några hack och kompenserar med handgasen, men det gör den ju såklart orkeslös och var mer för felsökningen.. Pumphuset var torrt men ingen skillnad efter påfyllnad av olja (ska det inte vara läckt diesel där?) Tacksam för förslag på vilka nästa steg är innan man börjar riva.
Bild


Det läcker vatten kring en spridare också, vilket gick att förbättra genom att dra åt den lite, men jag undviker såklart helst att behöva borra ur en brusten pinnbult om jag kan så jag drar inte åt mer.. Visst går det att byta O-ring kring spridarröret - finns det några bra best practice på det ingreppet här? Har sökt och sett lite olika trådar med beskrivningar men jag skulle gärna få tips om det finns bilder och specifikationer att förhålla sig till.

Styrningen är som förväntad ganska glapp, och det verkar finnas en justerring på ingående axel till styrväxeln - räcker det med att lossa låskransen och dra åt den lite eller skulle man behöva göra något mer involverat?

Jag hittade ingen verkstadshandbok bland nedladdningar för någon modell av vikingarna, finns det någon annan maskin med samma lika d67-motor som kan rekommenderas att hämta? Tror både bussar och gamla grävare hade den här men jag har inte hittat med samma cav-dieselpump.

Sist men inte minst - var köper ni era lastbilsdelar ifrån? Tryckluftsslangar, ventiler, 24v-elgrejjor, osv?

Tacksam för alla möjliga tips och förslag =)
Klordisten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:25:58, 22-05-2020



torbjorn_forsman

#2 » 20:27:18, 21-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dieselpumpen och i all synnerhet regulatorn brukar vara olika på en och samma motortyp beroende på om den sitter i en lastbil eller någon tillämpning som är mer tänkt för konstant varvtal (grävare, elverk etc). Jag kan tänka mig att det går att hitta uppgifter i någon gammal Tekno's -bok om dieselmotorer eller i all synnerhet i supplementpärmen till den.
Ett tips kan vara att googla på typbeteckningarna på insprutningspumpen (och på regulatorn om den har en egen typskylt och egen identitet).

Saker som kan orsaka dålig reglering på en sån där gammaldags dieselpump med vakuumstyrd regulator är t ex om membranet har blivit styvt eller någon fjäder i regulatorn har gått av eller är skadad. Men det kan också bero på vakuumläckage någonstans på vägen mellan spjällhus och regulator. Möjligen skulle en otät insugningsventil eller fel ventilspel kunna ställa till något också, det leder ju till tryckstötar i insugningsröret som kan påverka regulatorn.

Se upp med att skruva på styrsnäckan utan tillgång till VHB, i synnerhet om den har servostyrning. Det är inte alltid justermöjligheterna har den inverkan man tror vid första anblick.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se