Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Kraftuttag till Volvo N7 -73

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

mf33 (trådstartaren)

#1 » 20:39:00, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Ska sätta fart och börja greja med min gamla N7:a. Den har stått på logen snart i 10 år så det är väl på tiden. En kul bil som bara gått 12700mil och är från 1973!! Tror chassinumret var/är 28. :D . Tror inte det finns så många tidiga kvar eller??? Den är i riktigt bra skick, ingen rost, aldrig rostlagad osv.

Byggnationen har containerfästen (6m) och två jättestora gummibälgar i ramen så man kan lyfta flaket/container´n en bra bit över ramen. Flaket som satt på hade nedfällbara stödben så ned med dom och sen iväg!!
Vill dock sätta på "vanligt" tippflak elller ev. lastväxlare så jag behöver ett kraftuttag och ev. pump (har några Sunfabpumpar liggandes men vet ej skick, rotationshåll osv.)

Ngn som vet om F86.ans kraftuttag passar?? hittade nämligen ett sånt på annnons men utan typskylt.

Kanske någon här har ett kraftutag att sälja eller ännu bättre en hel reservdelsbil :oops:
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil



rospigg

#2 » 22:55:30, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Om jag inte är helt vilse spelar Sunfabpumparnas rotationsriktning ingen roll!
Viktigt är ju att få tryck, respektive sugslangen på rätt sida förståss...

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

dimorep

#3 » 23:21:12, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken typ av k-uttag gäller det, motormonterat (kopplingsoberoende) eller v-lådsmont?

Till vanlig tippbyggnation duger det med "pumpen på lådan" men det är ganska värdelöst att ha den där på ett lvx-bygge... :sad:
Vill minnas att motormonterade hyd.pumpar på de g:a Volvona satt framåt = modifiering av fronten (var några år sen jag var nära ett sådant bygga nu..). :klia:

Inte alla Sunfabpumpar som är rotationsoberoende, så kolla upp att det verkligen blir rätt INNAN du bestämmer placering.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

mf33 (trådstartaren)

#4 » 23:58:19, 23-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Tänkte väl ha vxllådskraftuttag. Kanske inte det optimalaste OM det blir lastväxlare men jag har inte vimsat färdigt om vad det ska bli för typ av flakbyggnation än. Vill inte bygga om "näsan" heller på bilen.

Det bästa skulle va om man fick tag på en annan gammal utrostad N7 / F7 som vart utrustad med hydraulsystem och ta delarna från, men tyvärr dammsög väl indianerna från Bolivia hela Sverige på gamla Volvo för några år sedan :sad: :sad:
mvh Mojje
Senast redigerad av mf33 00:10:53, 24-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Fredrik_

#5 » 11:49:08, 24-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju förekommit betydligt nyare bilar med 'rangerpump' till krokväxlare i form av liten remdriven på motorn...

Ingen exakt koll på kraftuttagen, har inte jobbat SÅ länge med dem :thumme:

Att det är få N-vagnar kvar är dock sant, och troligen inte så många som sörjer heller :mrgreen:
(Varken förarkomfort eller mek-åtkomst verkade prioriterat på de! :wave: )
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se