Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Tesla Semi Trucks

136 inlägg • Sida 6 av 10
Diskutera allmäna lastbilsteman här

nimbus

#76 » 17:14:22, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:För er som kan tyska, bilexperten Becker skriver redan en dödsannons över Tesla:
https://www.n-tv.de/wirtschaft/Tesla-ei ... 86879.html


Tyskarna verkar har väldigt starka åsikter om denna lilla tillverkare , man kan ju undra varför?
Det som roar mej något enormt är hur stora tröga biltillverkare likt dinosaurier vaknar och blir tvingade att tänka "out of the box" :mrgreen:

https://www.autocar.co.uk/car-news/moto ... en-phaeton
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"



nimbus

#77 » 17:36:26, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Holger (trådstartaren)

#78 » 18:33:14, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att de slår alla. Vore även kul om de kunde göra lite vinst också ... och inte bara leva på subventioner! Andra tillverkare har lyckats att bygga annat än luftslott.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

agvg

#79 » 20:12:51, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tesla er jo kult, ett nerdemerke de lux hvor toppsjefen snakker med sine kunder via sosiale medier, driver med kule romfartsteknologi osv, de andre er jo bare anonyme, kjedelige, konservative bilprodusenter, kanskje med unntak av Citroen når de slår seg løs og leker.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

torlin

#80 » 15:28:08, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-slar-europas-fordonsjattar-6899966


Det där beror väl på vad man anser är "motsvarande premiummodeller".
Är det bara ett högt pris som avgör?
Det tesla främst använt för att hävda bilarnas exklusivitet är prestanda i form av 0-100 siffror (även i semi-trucken), men hur viktigt är det egentligen för de flesta köpare?
I komfort och framför allt kvalitetskänsla ligger de vad jag förstår rätt långt efter de dyrare europeiska och japanska bilarna.
Har inte själv provkört någon tesla, bara provsuttit i model S och X, men de gav inte direkt känslan av "lyxbil".
Karosspassningen skulle inte ha varit acceptabel på en 80-tals VW Golf.
Hittills har ju köparna varit entusiaster som är väldigt förlåtande för såna brister, men vänder man sig till en större marknad måste man bli vassare på dessa punkter.

Tycker det är konstigt att de inte antingen köpt eller inlett samarbete med någon äldre tillverkare.
I branschen finns trots allt dryga 100 års erfarenhet av hur man konstruerar och massproducerar bilar + att kunna nyttja befintliga service och återförsäljarnät mm.
Trots allt består ju en Tesla till mycket stor del av liknande komponenter som de flesta andra bilar,
bara för att man stoppar in en elmotor och en stor skärm istället för instrumentbrädan förändras inte sättet att bygga en bil i grunden.
Och att tro att man på bara några år skulle lära sig göra det bättre och effektivare än tex Volkswagen verkar för mig lite blåögt.
Men PR mässigt är nog en sådan affär helt utesluten, då man hela tiden framställt övriga biltillverkare som ignoranta dinosaurier.

Blir intressant att se om de kan få ordning på massproduktionen av model 3 och börja tjäna pengar, är själv lite skeptisk

Några försäljningssiffror för Europa 2017:

Tesla
Model S: 16.026
Model X: 11.877
Totalt alla modeller: 27.986
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/tesla/

Audi
Q7: 30.351
Q5/SQ5: 70.388
A8/S8: 5.887
R8: 1.366
A7/S7/RS7: 6.111
A6/S6/RS6: 78.944
Totalt alla modeller: 823.689
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/audi/

Porsche:
Cayenne: 11.933
Panamera: 10.478
Macan: 26.555
Totalt alla modeller: 72.834
http://carsalesbase.com/european-car-sa ... a/porsche/
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

gute84

#81 » 17:26:41, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mycket av delarna i tesla är ju från andra biltillverkare har läst att rattstången ska vara från mercedes s klass
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

agvg

#82 » 19:19:08, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Og disse 100 årene med erfaring hadde aldri endt opp med en slik bil som Tesla.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

nimbus

#83 » 22:37:03, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torlin skrev:
nimbus skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-slar-europas-fordonsjattar-6899966


Det där beror väl på vad man anser är "motsvarande premiummodeller".
Är det bara ett högt pris som avgör?
Det tesla främst använt för att hävda bilarnas exklusivitet är prestanda i form av 0-100 siffror (även i semi-trucken), men hur viktigt är det egentligen för de flesta köpare?
I komfort och framför allt kvalitetskänsla ligger de vad jag förstår rätt långt efter de dyrare europeiska och japanska bilarna.
Har inte själv provkört någon tesla, bara provsuttit i model S och X, men de gav inte direkt känslan av "lyxbil".
Karosspassningen skulle inte ha varit acceptabel på en 80-tals VW Golf.
Hittills har ju köparna varit entusiaster som är väldigt förlåtande för såna brister, men vänder man sig till en större marknad måste man bli vassare på dessa punkter.

Tycker det är konstigt att de inte antingen köpt eller inlett samarbete med någon äldre tillverkare.
I branschen finns trots allt dryga 100 års erfarenhet av hur man konstruerar och massproducerar bilar + att kunna nyttja befintliga service och återförsäljarnät mm.
Trots allt består ju en Tesla till mycket stor del av liknande komponenter som de flesta andra bilar,
bara för att man stoppar in en elmotor och en stor skärm istället för instrumentbrädan förändras inte sättet att bygga en bil i grunden.
Och att tro att man på bara några år skulle lära sig göra det bättre och effektivare än tex Volkswagen verkar för mig lite blåögt.
Men PR mässigt är nog en sådan affär helt utesluten, då man hela tiden framställt övriga biltillverkare som ignoranta dinosaurier.

Blir intressant att se om de kan få ordning på massproduktionen av model 3 och börja tjäna pengar, är själv lite skeptisk

Några försäljningssiffror för Europa 2017:

Tesla
Model S: 16.026
Model X: 11.877
Totalt alla modeller: 27.986
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/tesla/

Audi
Q7: 30.351
Q5/SQ5: 70.388
A8/S8: 5.887
R8: 1.366
A7/S7/RS7: 6.111
A6/S6/RS6: 78.944
Totalt alla modeller: 823.689
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/audi/

Porsche:
Cayenne: 11.933
Panamera: 10.478
Macan: 26.555
Totalt alla modeller: 72.834
http://carsalesbase.com/european-car-sa ... a/porsche/

Daimler ägde 10% i tesla mellan 2009-2014.
Att ha 100 års erfarenhet i bilbyggeri är en styrka OCH svaghet. Som sades innan skulle ingen stor tillverkare komma med en sån bil.
Kaross passningar i all ära men det kanske finns viktigare saker att fokusera på
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

stegmaster

#84 » 00:42:32, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fatter inte heller varför så mange här er så negativ til Musk och Tesla.
Tycker han har fått til mycket, och har tydligen manga spännande ideer på gång, som nog hadde tatt mycket längre tid att få fram, om inte någon vågat sticka fram hakan.
Visst, har han säkert gjordt saker fel, dock mycket enklare att kritisera från läktaren.
Tycker han er en visionär och kul fyr.

Jag er själv dock en ihuga diesel gubbe och kommer köra diesel så lenge det finns att uppdriva, och har inga planer att köpa nån Tesla.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

gute84

#85 » 02:54:45, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag som trodde alla Norrmän hade planer på köpa en eller redan har en :grin: :grin: :grin:

plus tesla värkar älska norge mer en sverige om man jämför hur många Supercharger dom har en vi har
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Trondos

#86 » 09:01:26, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Selv om her er mange Tesla i Norge, så er det Nissan Leaf som er Norges mest solgte elbil, fulgt av VW e-Golf. https://elbil.no/elbilstatistikk/elbilbestand/

Jeg skjønner godt folk som kjøper elbil, biler i Norge har jo høye avgifter sammenlignet med andre land, mens elbiler er fritatt for avgift, kjører gratis i bomringer, og kan bruke kollektivfeltet. Avgiftfritaket kom da vi produserte Think her i Norge (noen som husker den?) :mrgreen:
Think gikk jo konkurs, men politikerne våre har ikke gjort noe med avgiftene enda. Elbiler er bra i byer som har problemer med forurenset luft. :)
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

MN

#87 » 09:39:02, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid bra med någon som rör om i smeten eller skall vi tro på den gamla bilindustrin som ljugit sig blå om bränsleförbrukning och utsläpp?

MN

3 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Holger (trådstartaren)

#88 » 10:33:15, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN, det sorgliga är att alla har "trott" dem. Nu när de anklagas så skriker alla "hallå" eftersom man hoppas kunna få ut kosing på det.
Man VET ju att de har speciella sträckor där förbrukning och utsläpp mäts som sedan skrivs ner i brochyrerna.
Och nu snackar vi inte om specialbränsle, specialdäck, speciallack, specialvingar, specialväder osv som säker också används under dessa mätningar.
Att de sedan har mjukvarufuffens för sig: jo tack, all elektronik och mjukvara i bilarna inbjuder till detta.
Och tro inte att en enda tillverkare INTE gör detta!

Tillbaka till Tesla. Tesla är för mig ett enda stort korthus som kommer att rasa.
De kommer att bli batteritillverkare eller annat.
Men förr eller senare kommer en skandal eller två att riva korthuset. Eller så kraschar en full-lastad Falcon Heavy eller en av dess bärraketer i en storstad eller liknande.
Allt som Tesla gör har för mycket med elektronik, mjukvara och konnektivitet att göra. Det är den största säkerhetsrisken.

Att sedan bilar med endast heldisplay, utan knappar osv, enligt mig bör förbjudas är en annan sak. De utgör en enorm säkerhetsrisk i trafiken. Idag behöver jag bara räcka ut handen och vrida på en knapp för att ställa in värmen. I Teslan måste jag aktivt titta på bildskärmen och klicka mig genom menyer. Helt otroligt att man har fått detta godkännt ... en skandal i sig.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Göran Ekman

#89 » 14:47:29, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konnektivitet? Kände att det finns någon form av bildningsbrist hos mig. Kan det vara så här.http://www.fortlax.se/2015/12/vad-ar-konnektivitet/
Att integrera en stor display i panelen för att sköta en massa funktioner är en lösning som finns på fler märken. Den lösningen imponerar inte på den här bonden.
Tesla är den första tillverkaren som har fört elbilen framåt sedan Detroit Electric för 100 år sedan.
Oavsett när korthuset rasar , har Tesla lyckats med något, el bilar är häftiga. Vad som är lösningen i framtiden har jag ingen aning om , för några år sedan var det dieselmotorer som som var lösningen. Nu är det krafter i Tyskland som vill förbjuda dessa motorer i vissa städer.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Holger (trådstartaren)

#90 » 16:00:53, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Att integrera en stor display i panelen för att sköta en massa funktioner är en lösning som finns på fler märken. Den lösningen imponerar inte på den här bonden.

Jo, men alla(?) har fortfarande knappar för de viktigaste funktionerna, så man har inte mötande bilar med förare som sitter med ögonen nere fibrilt letande efter inställningen till värmen i 3:e undermenyn nere till höger på 30-tums bildskärmen.

Göran Ekman skrev:Vad som är lösningen i framtiden har jag ingen aning om , för några år sedan var det dieselmotorer som som var lösningen. Nu är det krafter i Tyskland som vill förbjuda dessa motorer i vissa städer.

Ja, det börjar bli panik med att pusha el-bilen. Så de tar till dessa knep nu.
Ärligt talat vill du inte bo invid en större gata i Hannover t.ex.
Vi bodde där många år och det svarta dammet på insidan av fönstrena var skrämmande.

Jag stöder definitivt förbudet ... vi kör nämligen ingen diesel :mrgreen:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se