Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Skenande lastbil

214 inlägg • Sida 3 av 15
Diskutera allmäna lastbilsteman här

torbjorn_forsman

#31 » 13:40:51, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det inte stått någonstans att Transportstyrelsen skulle utreda det hela?

Det vanliga är att styrenheten för motorn har ständig spänning och kommandon för "tändning på" och "tändning av" skickas via CAN-buss till den. Frågan är vad som händer om CAN-bussen dör, om motorn fortsätter gå med gaspådrag enligt det sista kommando som styrenheten fick, eller om den stannar efter en timeout?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



LeifAndersson

#32 » 14:19:49, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag misstänker att den växlade och fartregulatorn styrde hastigheten. Växlade den inte så är det inte så mycket kraft på 6:ans växel och hade blivit stopp tidigare. Men bryter den på en viss hastighet och växlar efter belastning kan det bli tuffare att bromsa stopp på den.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#33 » 14:24:10, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart att det kommer att utredas av både biltillverkare och Transportstyrelsen. Men att locket har lagts på så effektivt är lite mysko. Inga bilder på bilen efter "landningen" och inget när den togs bort från åkern och inte när den bärgades iväg! :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kimmen

#34 » 15:39:10, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om servicelösningen tills vidare blir en stor nödstoppknapp, att det är panik i lägret är jag övertygad om
Det är nog många åkare som funderar vad som hänt, eller vad som kan hända dem själva
Tror inte det var en amatör som körde bilen, heder åt han eller hon som klarade av situationen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

qqq

#35 » 17:15:55, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Och vad hände sen? Står lastbilen kvar eller har den bärgats bort, och i så fall varför var inte media intresserad av fortsättningen? En händelse av det här slaget borde ju ha fått vissa uppföljningar, men det är bara tyst! :klia:

Ja det är ju helt sensationell grej. Gick det inte att sätta växellådan i neutralläge ? bromsa med handbromsen, släpvagnsbromsen ?
Tuggade den på i 50 knyck i uppförsbackar också ? osv..
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Mats i Myrhult

#36 » 18:10:53, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu spekulerar jag.
Scania måste ha blivit varslade mycket snabbt, övervakade de? Skulle en vanlig chaufför som ringer polisen och säger att min lastbil skenar bli trodd och få uppbackning av polisen direkt?
Om Scania hade övervakning via satellittjänst, varför kunde de inte stoppa bilen?

Flyget offentliggör alla civila haverirapporter. Hoppas trafikverk och Scania gör det även här.

Annars känns temat igen. :vissla:
https://youtu.be/FQuKl4emQ9o

https://youtu.be/K2DUFYqc27w

https://youtu.be/iHlBMKtgPOA
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

torbjorn_forsman

#37 » 19:21:59, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Nu spekulerar jag.
Scania måste ha blivit varslade mycket snabbt, övervakade de? Skulle en vanlig chaufför som ringer polisen och säger att min lastbil skenar bli trodd och få uppbackning av polisen direkt?
Om Scania hade övervakning via satellittjänst, varför kunde de inte stoppa bilen?

Om, som jag spekulerade i, kommunikationen på CAN-bussen mellan hyttdator och motorstyrsystem hade slutat fungera, så går det nog inte att göra något med en fjärruppkoppling som inte chauffören kan göra via hytten.

Mats i Myrhult skrev:Flyget offentliggör alla civila haverirapporter. Hoppas trafikverk och Scania gör det även här.

Alla rapporter som svenska haverikommissionen tar fram, inte bara för flyg utan även för t ex trafik- och järnvägsolyckor, blir offentliga på www.havkom.se . Dock brukar det dröja ungefär ett år innan rapporterna är klara. Norska haverikommissionen, aibn.no , är snabbare och tycks dessutom utreda mycket mer beträffande vägtrafik än vad svenska haverikommissionen gör.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

robin.gustavsson

#38 » 00:51:29, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som inte går ihop i min lilla hjärna är hur den kan gå från att skena bromslös i 50 blås till att stanna 50-150 meter ut på en vad det ser ut som, slät och torr åker? Nä nått stämmer inte här.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

JD400

#39 » 01:34:40, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan den som någon tidigare var inne på ha blivit hackad? Om nu tillverkaren kan övervaka och styra på distans går det garanterat också att hacka på ett eller annat sätt. Ett drömscenario för en kreativ terrorist...

3 personer gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Murre o2

#40 » 10:02:06, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

JD400 skrev:Kan den som någon tidigare var inne på ha blivit hackad? Om nu tillverkaren kan övervaka och styra på distans går det garanterat också att hacka på ett eller annat sätt. Ett drömscenario för en kreativ terrorist...

Jag tror nog på ett enklare fel än så :grin: Kommer nog i slutändan visa sig vara ett skitfel som ligger bakom. Blivit för mycket elektronik som jag redan sagt, tacka vet jag Scania 76. Det enda elektriska som krånglade där var tankmätaren. Eller 110an, när boggi lyften havererade på vår splitt nya 110 så slog den ut all el men lastbilen var fortfarande körduglig så med mig körande före i en annan lastbil tog vi hem den till åkeriet igen, var kolmörkt på vintern så inget lätt jobb ändå utan ljus :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bygert

#41 » 10:12:16, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lite oklar sak är vad "6:an" egentligen innebär. Det kan vara en växel mitt i registret men också högsta växel, om man bortser från split. Tuffar den på tomgång på högsta växel är det inte alls konstigt om den ger upp med högre motstånd på en åker.

Det som är att hoppas är att felet går att återskapa. Hur kul skulle det annars kännas att sätta sig i den bilen eller för all del en likadan?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Holger

#42 » 10:15:27, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjligtvis var det lilla "hoppet" lastbilen gjorde när den körde ut på åkern det som löste det hela, vem vet vad det var som kärvade ...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

igelkottar

#43 » 10:34:23, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyssna här så hör ni hur de fick stopp.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1292125

Edit
klicka på den lila pilen före "Nyheter P4 Skaraborg" 2:00 min - kl 09.30
Senast redigerad av igelkottar 10:35:35, 24-05-2019, redigerad totalt 1 gång.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

krokodilen

#44 » 10:34:35, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde väl vara nån form av bugg i datorn eller,,, om den gått okontrollerat på olja så borde väl hastigheten ökat och det borde även bolmat en del kan man tycka.

Knepigast av allt är väl att den rullad på i jämna 50km/h och nog borde bromsarna fixat det ihop med en lättare uppförsbacke.

Folk skriver på olika forum att "varför vred han inte bara av nyckeln eller petade i neutral??" Vi ska nog vara försiktiga med att hävda "skit bak spakarna" rätt va det är hamnar man själv i nåt knepigt som ser enkelt ut utifrån.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#45 » 10:41:09, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Klart att det kommer att utredas av både biltillverkare och Transportstyrelsen. Men att locket har lagts på så effektivt är lite mysko. Inga bilder på bilen efter "landningen" och inget när den togs bort från åkern och inte när den bärgades iväg! :klia:


Inte konstigt alls Leif,,, detta är intressant för nördar som oss här inne. (i alla fall efterspelet och orsaken)

Jag graderar stora allmänhetens intresse lite på en 100 gradig skala:

Lastbilen skenar = 22
Varför lastbilen skenade = 0,6
Jocke & Jonna slåss på fyllan = 78
Varför Jocke & Jonna slogs på fyllan = 98

Lätt överdrivet men med poäng tragiskt nog. :???:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se