Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Torkmedel tryckluft

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna lastbilsteman här

dimber (trådstartaren)

#1 » 18:51:46, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någo som vet vad det är för medel man använder för att torka tryckluften i lastbilsbromsar?
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor



tracker

#2 » 20:34:22, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon typ av silikagel, brukar gå att regenerera med varmluft.
Varför frågar du ?
Har eventuellt tillgång till sådant material.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

dimber (trådstartaren)

#3 » 11:19:21, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äger tyvärr ingen (fullstor) lastbil. Tänkte göra en lufttork till mitt brygghus.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor

Turbodiesel

#4 » 11:45:01, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fordonstorkar regenererar sig automatiskt av kompressorns värme när kompressorn inte behöver pumpa till förbrukare, jag gissar att den snart blir mättad om det inte ägnas en tanke.

Exempelvis Hamrintorkar som används industriellt bygger på samma princip har dubbla torkar, och de regenereras växelvis med hjälp av kraftig elvärme.

Fördelen med massatorkar på fordon är troligen enkelheten och att kompressorn kan torka mediet när den ändå alltid går, och ofta till ingen nytta, industriellt används de för att de kan ge torrare luft än normala kyltorkar. För lufttorkning i "verkstadsmiljö" skulle jag absolut satsa på en kyltork, ny eller begagnad. De har försumbar driftskostnad.

Jag kan dock inte se din anläggning framför mig, och vad du ska använda luften till.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#5 » 12:18:00, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har varit problem med lufttorken på en del bussar som går i stadstrafik (t ex Stockholms innerstad), där det går åt så mycket luft till bromsar, dörröppning, "nigning" mm att kompressorn har fullt jobb hela tiden och aldrig får tillfälle att avlasta och regenerera lufttorken.

Fuktig luft är ett knepigt medium, och det är mycket sällan det blir så bra som man hade tänkt om man konstruerar något som har med lufttorkning att göra på måfå. Man bör vara bra påläst om mollierdiagram, daggpunkter mm i förväg, det kan nog vara bra att ägna några kvällar åt att plöja igenom ett gammalt termodynamikkompendium.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#6 » 12:53:52, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur varmt har du i brygghuset. Detta är avgörande när det gäller val av torkmetor. Hur tätt är det? Också mycket viktigt.

Jag undrar om det över huvud taget är lönt att bygga något eget. Jag köpte en (i mina ögon) stor Munters sorptionsavfuktare på nätauktion för någon månad sedan. Kostade runt 3000 kr. Nypris kanske 10 - 20 gånger mer... :klia:

Såg någon vecka senare två stycken mindre mobila Munters som gick för 2800 kr paret.

Fördelen med sorptionsavfuktare är att de fungerar ner till 20 minusgrader medan en kondensavfuktare bara funkar ner till 10 plusgrader (i alla fall de jag kommit i kontakt med). Dock tror jag mig ha förstått att de är dyrare i drift vid 20 plusgrader, samt dyrare i inköp.

Det står mycket matnyttigt i ATH, Avfuktningsteknisk handbok från försvaret.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

dimber (trådstartaren)

#7 » 20:40:43, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

+5 grader C när jag inte är där, tänkte jag. Min kyltork från Jula funkar utmärkt, men torkar bara ner till +5 grader. Tänkte något som torkar vid 0 grader. Ska ha en massa fin verkstadslitteratur där, om jag får det torrt nog.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor

Stridis2

#8 » 21:11:03, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag bara provat några kondensavfuktare från Woods, men jag har svårt att se att de skulle vara sämre än Julas... :vissla:
I vilket fall som, när temperaturen går ner under 10 plus hade jag problem med påfrysning på dessa. Då minskar luftgenomströmningen som gör att det fryser ännu värre, och högst plötsligt så har man en massiv isklump.
Jag tror du får satsa på en sorptionsavfuktare. Går iofs också med typ Torrbollen, men det blir nog ganska dyrt och kräver en del tillsyn så de inte tar slut.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Turbodiesel

#9 » 21:14:38, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då fick Stridis rätt i alla fall, det var alltså avfuktning av vanlig? atmosfärisk rumsluft det gällde..

Det är nog enklast med ett litet element som håller åtta tio grader, tillräckligt för att den befintliga avfuktaren ska fungera. Sorptionsavfuktarna har ett hyfsat värmeelement för att kontinuerligt regenerera sitt avfuktarhjul, värme som sedan blåses ut ut lokalen tillsammans med uppfångad fukt. Styrningen har nog blivit bättre på senare år, men de gamla var ganska kostsamma att köra. Din vanliga avfuktare ger något mer värme själv till lokalen, förutom den el den drar.

Nog om det.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dimber (trådstartaren)

#10 » 09:35:40, 28-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torkade tegelskrot, stora som valnötter. Dessa sög i sig ca 1/2 kg vatten på 3 kg tegelskrot. Ska prova att sätta tegelskrot i en hållare gjord av en gammal tvättmaskinstrumma. Sedan en datafläkt. Sedan någon uppvärmning av tegelskrotet när det är mättat med fukt. Skickar bilder när jag kommit så långt. Försvarets fuktbok var förresten mycket intressant.

1 person gillar det här inlägget.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se