Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

DAF FX 510 PROBLEM!!!

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna lastbilsteman här

vgarn (trådstartaren)

#1 » 19:22:33, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har bytt bränslefilter och generator på en DAF FX 510 Euro 6 från 2015. Den har även stått strömlös (utan batterier) i drygt en vecka. Nu får jag inte igång den den malar men vägrar att starta. Fyllde hela bränsle behållaren till filtret med diesel samt att jag har motstång i handpumpen.. Någon ide.. Kan tillägga att jag var tvungen att plocka ur filtret för att se vad det skulle vara och så har den stått i en vecka. Akut tacksam för svar. vgarn
vgarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 08-12-2011
Maskintyp: Ej angivet



Michael Meier

#2 » 20:13:04, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berätta, hur har du luftat och när började du nöta på startmotorn.(försök att vara överdrivet övertydlig) :)

Du kan alltid prova att låta toppluggen (på filterhållaren) vara av medans du gör startmanöver, håll naturligtvis filterhållaren välfylld med diesel (låt den inte gå tom) den hör till sugsidan på matarpumpen, så med pluggen av bildas inte undertryck för matarpumpen utan den har det lättare att cirkulera till tank och lufta lågtryckskretsen den vägen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

vgarn (trådstartaren)

#3 » 21:33:27, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog ur filtret för att kolla nr på det. Sen stog det så i några daga så dieseln i filter hållaren hade försvunnit. Satte i ett nytt filter pumpade upp med handpumpen så det var fullt skruvade dit locket och provade att starta men det går inte.. Skruvade av locket igen och det var fyllt med diesel..Pumpade så jag kände motstånd i handpumpen. Men den vill inte starta.. Ungefär så är det..
vgarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 08-12-2011
Maskintyp: Ej angivet

vgarn (trådstartaren)

#4 » 21:34:22, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och vart luftar man.. Hittar ingen luftnippel..
vgarn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 08-12-2011
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#5 » 06:36:30, 23-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du provade inte med locket av, och burken fylld med diesel?

Det tar liksom tre millisekunder att trycket i en fylld burk ändras från övertryck till undertryck när matarpumpen börjar suga,
och ska det fungera så måste det vara utan luft på sugsidan / lågtryckskretsen.
Med handpumpen suger du enbart bränsle från tanken till filterhållaren, matarpumpen suger från filterhållaren.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se