Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Kylarvätska försvinner

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna lastbilsteman här

913N (trådstartaren)

#1 » 17:08:15, 09-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej problemlösare!

MB Atego 1223 årsmodell 2002 med 906-motor.
Kylarvätska försvinner men enbart när jag kör.
Står den på tomgång en timme minskar inget kör jag däremot en timme försvinner ca 2-liter.

Tempen stiger snabbt till 80°vid körning, på tomgång tar det lång tid att ens komma upp till 50°trots att jag håller den på högre varv.

Har provtryckt och den håller trycket oförändrat över natten.

Ser inga spår av olja i vattnet eller vatten i oljan och jag har inte lyckat se något läckage.

Tacksam för förslag.
913N
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:52, 27-08-2022
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: MB 1223



torbjorn_forsman

#2 » 17:16:38, 09-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fullt normalt för en dieselmotor att den knappt blir varm på tomgång. På tomgång sprutas det ju in så lite bränsle jämfört med den mängd luft som passerar genom motorn, att det mesta av spillvärmen kyls bort av luften och går ut med avgaserna.

Kolla noga om det luktar varm glykol någonstans omedelbart efter körning, kolla även om det luktar glykol om avgaserna eller vevhusventilationen. Ta hjälp av någon med känslig näsa om du själv inte känner glykollukt tydligt.
Om du har tillgång till avgasanalysator, kolla om den ger utslag för HC om du mäter i luften i expansionskärlet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#3 » 18:27:27, 09-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den EGR kylare? det är en typisk grej som kan läcka stora mängder, och enbart när den värms aktivt av avgaserna.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se