Ni som kan allt varför kallas tippsläp lavett?
-
- Moderator
- Användarens egna ämnen
Re: Ni som kan allt varför kallas tippsläp lavett?
Vad är det egentligen man köper om man köper ett lavettsläp?
- Mats i Myrhult
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.
- Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
- Kontakt:
Kanonlavetten utvecklades över tid, från att endast vara ett fäste för kanonröret till att kunna användas först till inriktning i sidled och sedan till att kunna transportera kanonen på en enkelaxlad lavet bakom hästar. På köpet fick man möjlighet till enkel inriktning 360°.
Har hört lavettmontage användas för att beskriva möjligheten att vrida något horisontellt.
På en tipkärra bestäms tippriktningen av hur man riktar flaket via draget vid backning. På en kanon på lavett motsvaras draget av vad de kallar svans.
På ett tippsläp med en fast och en svängbar axel riktas tippriktningen av den fasta axeln och inte av draget till den rörliga. Så där skulle jag inte säga lavett.
Men det är ju jag det. Kan ha hur mycket fel som helst.
Har hört lavettmontage användas för att beskriva möjligheten att vrida något horisontellt.
På en tipkärra bestäms tippriktningen av hur man riktar flaket via draget vid backning. På en kanon på lavett motsvaras draget av vad de kallar svans.
På ett tippsläp med en fast och en svängbar axel riktas tippriktningen av den fasta axeln och inte av draget till den rörliga. Så där skulle jag inte säga lavett.
Men det är ju jag det. Kan ha hur mycket fel som helst.
Utan risk, ingen chans!
- Jevlar
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Ory byggde en modell de kallade Ory lavettsläp, är väl därifrån många anammat det ifrån.
https://www.tenor.se/ws/resized-images/ ... ter--.webp
https://www.tenor.se/ws/resized-images/ ... ter--.webp
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
- Jevlar
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Hittade dåvarande ägaren av Ory's egna beskrivning av hur namnet kom till,
" Ett ex jag ville namnge när vi skulle introducera lastväxlar slädens, namn var swix efter vallan tyckte jag. Samtidigt hade Åkeriägare Tryggve Bengtsson Sölvesborg betalat ett tillbehör med postgiro och skrivet på talongen kanon vagn ( var ett komplett tippekipage) Ingrid Trygg hade satt det på väggen i vårt fika rum, då sa Carl-Göran T Lavett ska det heta från kanonen var utmärkt så blev ett av 1000 exempel. Pågick i 25 år."
" Ett ex jag ville namnge när vi skulle introducera lastväxlar slädens, namn var swix efter vallan tyckte jag. Samtidigt hade Åkeriägare Tryggve Bengtsson Sölvesborg betalat ett tillbehör med postgiro och skrivet på talongen kanon vagn ( var ett komplett tippekipage) Ingrid Trygg hade satt det på väggen i vårt fika rum, då sa Carl-Göran T Lavett ska det heta från kanonen var utmärkt så blev ett av 1000 exempel. Pågick i 25 år."
/Per Eriksson
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Ok där ser man att de hänger kvar än då
Skickat från min SM-S921B via Tapatalk
Skickat från min SM-S921B via Tapatalk