Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Ford A serie modell a0609

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna lastbilsteman här

L55-60 (trådstartaren)

#1 » 01:39:29, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har en a0609 på gång, men kan ej hitta nått ställe där de säljer reservdelar till sådan lastbil. Är det nån här som vet var man kan köpa/beställa delar i detta land? Lastbilen är en Ford A 0609. Tack på förhand.
L55-60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:16, 23-08-2009
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania L55



hansilit

#2 » 07:09:48, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag vet inte vad A0609 är för bil men jag köper delar till min Aford från Snyders USA
hansilit
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:53, 14-11-2008
Ort: Lit ,Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF188 4wd,Volvo Krabat , A-ford 1929

mathiast

#3 » 09:16:05, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en engelsk tung lb på runt 6ton,har 3 st sådan i varierande skick och storlek :-)
Engelska ebay brukar gå att hitta en del på men i synnerhet bromsdelar är svårfunna
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#4 » 09:20:00, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ser ut som en förvuxen 70tals transit och hytten är i stort sett transit med andra skärmar och grill,den var även utrustad med den ökända "york" ford dieselmotorn som även satt i äldre transiter fast i detta fallet som 6cylindrig.
Vad är det du söker?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

L55-60 (trådstartaren)

#5 » 16:47:05, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren! Ja, jag vet inte än vad som behövs men jag ville kolla upp om det går att få tag i delar innan jag släpar hem den. Sitter fräscha däck på, samt att den är inte bålröten av rost i hytten, det går att rädda den. Kraftig ram o axlar så tänkte göra bil/maskintransport av den. Sitter en bakgavellyft på den som tydligen ska fungera. Vad inom kategorin bromsgrejer, är svåra att få tag på? Tänkte om det i alla fall fanns packningsatser till hjulcylindrar o huvudcylindern o få tag på? Med tanke på att den stått i kanske ca 10 år så.....likadant till motorn, är det också nån jäkla trasburk eller brukar de subba o gå? Jag är väl mer van vid bm dieslar o deras kvalite.... Tack på förhand för ert intresse av att hjälpa. Mvh christian.
L55-60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:16, 23-08-2009
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania L55

mathiast

#6 » 18:01:19, 27-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framför allt rambalkarna i botten av hytten brukar ruttna,packningar till bromsarna finns nog med kompletta cylindrar till bakaxeln är riktigt svåra.
Motorn är en 3,6liters trött förkammardiesel som är grymt svårstartade i friskt skick då det bla inte finns glödstift i cylindrarna.
Borde gå hyfsat lätt att peta i en volvo td 40 då dom använde samma låda fast med annat svep.
Annars en oerhört enkel bil med 2 axlar i bladfjädrar och trumbromsar runt om som har en vanlig vacumservo på huvudcylindern och ingen luft.
Störst felet var väl igentligen den kassa motorn och en duktigt rostbenägen hytt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

L55-60 (trådstartaren)

#7 » 00:51:55, 28-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, rosten går väl an o fixa i värsta fall. Men spisen var ju då inte rolig som det lät. Går väl kanske o pilla dit en merca 3,0a också. Jag är inte ute efter räsermaskin utan en bra arbetshäst. Räsermaskin = dodge charger hemi...... Tack för svaren, fanns ju nån här som hade 3 st fordar ståendes så man kanske kan få köpa delar där med lite tur. Först ska man ta hem den, håller på just nu o renoverar motorn på min o sambons husbil, merca 608 med om314. Projekt saknar man ju då rakt inte... bredvid husbilen står min volvo t24 som får merca 240 diesel i sig samt en dana 44 framaxel så det ska kunna driva även på framtofflorna.... Vi ska väl köpa oss en liten gård sen o då är tanken att ha forden till lite transporter av både virke, traktor samt grus o vedkörning. Fan måste lära mig o fixa in lite kort på grejerna, kan ju va kul o ventilera lite konstruktionslösningar mm med er. Ha en fortsatt trevlig helg grabbar!

1 person gillar det här inlägget.
L55-60
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:13:16, 23-08-2009
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: scania L55


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se