Sida 1 av 2

VW LT45 lågt växlad

InläggPostat: 14:43:41, 18-03-2015
av tonisod
Hej
Köpte en LT45 med flak kapell och bakgavellyft årsmodell 1979, och tänkte ha sen som en billig gårdsbil. Den har dieselmotor på 75 hästar och är femväxlad. Men den är så lågt växlad att den toppar 80 km/tim på 5:an och då varvar motorn så man tror att den håller på att ramla ur.
Är det någon som har erfarenhet av LT 45:or och vet om alla är likadant växlade, eller kanske min är ett specialexemplar?
Med vänlig hälsning
Toni Söderholm

Re: VW LT45 lågt växlad

InläggPostat: 15:27:46, 18-03-2015
av Stefan1972
de är så allihop...............de är så undermotoriserade så det går inte att ha på nåt annat vis för de räknar ju kallt med att man ska kunna maxlasta dem emellanåt också.
Frågan är dock om femväxlat är original? Har för mig att det kom senare. Men å andra sidan har jag nog inte skruvat med äldre 45or. Mest nyare.

Re: VW LT45 lågt växlad

InläggPostat: 15:37:38, 18-03-2015
av tonisod
Tack för svaret!
Då vet jag. Det blir inga långfärder alltså. Men den är praktisk för korta transporter, och billig att äga, ingen skatt och 72 kr/mån i försäkring.
Sånt gillas ju :grin:
Med vänlig hälsning
Toni Söderholm

Re: VW LT45 lågt växlad

InläggPostat: 15:54:10, 18-03-2015
av magloman
Går troligen montera dit en låda från modernare bil. Vag brukar köra med samma fästen mm i typ 40år. Är det rakställd motor i den där?

Re: VW LT45 lågt växlad

InläggPostat: 15:58:41, 18-03-2015
av magloman
Man kunde ju mosa i en D24 annars eller en femma från nån a6a. Låda från lt eller volvos M90 som finns till D24.

En bra o billig bil är ju värd o kosta på lite. Annars en AAZ motor på org 75hk med det är ju turbo. Lätt o skrämma upp.

Eller turbokonvertera den du har sen byta slutväxeln i bakaxeln?

Re: VW LT45 lågt växlad

InläggPostat: 15:59:11, 18-03-2015
av tonisod
Hej, ja det är en rakställd motor. Tack för tipset!
Med vänlig hälsning
Toni

Re: VW LT45 lågt växlad

InläggPostat: 17:12:52, 18-03-2015
av MN
magloman skrev:Man kunde ju mosa i en D24 annars eller en femma från nån a6a. Låda från lt eller volvos M90 som finns till D24.

En bra o billig bil är ju värd o kosta på lite. Annars en AAZ motor på org 75hk med det är ju turbo. Lätt o skrämma upp.

Eller turbokonvertera den du har sen byta slutväxeln i bakaxeln?


Det är väl just en "D24" i nämnda bil? Frågan är väl om det direkt eller OD på femman i bilen?

M

Re: VW LT45 lågt växlad

InläggPostat: 17:17:14, 18-03-2015
av magloman
En td24 vore ju lite trevligare då eller sätta dit en turbo. Bakaxlar verkar finnas olika så där skulle man ju kunna forska i.

Re: VW LT45 lågt växlad

InläggPostat: 18:31:12, 16-08-2015
av Hara Caway Öyvind
Har anskaffat en Lt45 84a själv oxå 5 vxl med transportflak... skall ha till pulltraktorn. rak 6a diesel men svaaaaaaaag....
Blir nog turbo för traktorn väger 2,5 tonn....
Så det vore kul om nån vet om det finns nåt turbo kit som passar eller en donorbil...?

Re: VW LT45 lågt växlad

InläggPostat: 19:16:06, 16-08-2015
av magloman
En volvo 940 med td24 sen skruva på pumpen lite och lite större aggragat, kanske från nån audi femma?

Re: VW LT45 lågt växlad

InläggPostat: 20:36:52, 16-08-2015
av Hara Caway Öyvind
HMMM... Skall kolla upp det...=D
Letar gjenomslagsgummin till bakaxel oxå men hittar inget. bara framm...
Om nån vet av en LT45 I gävleborg eller I närheten som är skrot så plockar jag gärna lite delar från den =D

Och inte meningen att Krascha din tråd Tonisod... ute I samma ärende bara :grin:
När jag körde hem min toppade den knappa 70. visserligen tungt reält flak och stått ett tag men....
Nu skall den server med kamremm/oljer och filter.
Sän ser jag om det blir nån skillnad
Bild

Re: VW LT45 lågt växlad

InläggPostat: 23:59:41, 16-08-2015
av tonisod
Inga problem, bara kul när flera hänger på. Jag har nu besiktat mitt fartåk efter lite bromsfix, så nu är det bara att köra till 2017. Jag har nog kvar bilen i originalutförande, man vänjer sig att knalla i 80. Men det blir inga långturer. Hastighetsmätaren har lagt av, vajern snurrar inte, får ta en titt på det senare. Det är en vajer från växellådan till en fördelningspunkt där det går en vajer tlll hastighetsmätaren och en till kilometerräknaren (minne sen flydda tider).Men det brådskar inte, det är ju ingen risk att åka dit för fortkörning. :grin:
Men annnars är jag mycket nöjd med bilen, billig att ha och i drift. Tror nästan att lite kärlek har uppstått!
Toni

Re: VW LT45 lågt växlad

InläggPostat: 17:29:51, 17-08-2015
av kask
Det är som min lt35a ska toppa enligt användarhandboken 100 men gör 90.(då måste man nästan ha hörselkåpor på trots extra ljudisolering).
Själv monterade jag en cyckeldator på v framdäck när vajern gick av. Finns inte att köpa utan måste specialbeställas. Har gått igenom 2 besiktningar med cyckeldator.

Re: VW LT45 lågt växlad

InläggPostat: 18:09:51, 17-08-2015
av tonisod
Hej Kask, vilken bra ide! Ska testa själv.
Bifogar bild på min skönhet.
Toni
Bild

Re: VW LT45 lågt växlad

InläggPostat: 19:17:09, 17-08-2015
av Hara Caway Öyvind
hastighetsmätaren min funkar inte hällre men färdskrivaren visar hastighet... konstigt nog har färdskrivaren gått lite längre än bilen... bara några mil... ca 19.000 mil har bilen rullat. 19,3 enligt färdskrivaren.