Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

bromsar på cargo

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna lastbilsteman här

rascle (trådstartaren)

#1 » 18:47:08, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

har problem att få bromsarna att ta jämnt bak. skiljer ca 45% och godkänt är 30 max. har kollat cylinder och band . sitter luft från pedalen sen hydraulik. har luftat men ingen skillnad har även släppt på banden på ena idan och sträckt på andra ändå så får jag för stor skillnad. nån som har tips???
rascle
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:28, 27-08-2013
Ort: vebomark
Maskintyp: Baklastare
Maskin: H10-350



LeifAndersson

#2 » 18:57:16, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat så båda kolvarna rör sig i det hjulet som tar sämst? Om allt funkar mekaniskt i hjulen så får du byta band och blästra trummorna, för trolige har du då fått en glasering på en sida som gör att det tar ojämnt.

Tillägg: Om du lossar eller sträcker justeringen påverkar inte ansättningen av bromsen när hydrauliken ändå utjämnar bromskraften.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#3 » 19:04:13, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

rascle skrev:.... har kollat cylinder och band ....


tvätta banden ? att du har olika friktion på dom, klegg eller rost ?

ena slavcylindern går tyngre än den andra?

Har du bytt något? tänkte på om bandet har fel form/fel diameter/kortare anliggningsyta...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

rascle (trådstartaren)

#4 » 20:56:54, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ej bytt ut någonting kollat cylindrarna ser ok ut. MEN verkar som om bromsverkan har varit lägre på det som tar mest vid tidigare besiktningar.
rascle
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:28, 27-08-2013
Ort: vebomark
Maskintyp: Baklastare
Maskin: H10-350

rascle (trådstartaren)

#5 » 20:59:46, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det räcka att rugga upp ytan på beläggen o sen tvätta med ättika??
rascle
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:28, 27-08-2013
Ort: vebomark
Maskintyp: Baklastare
Maskin: H10-350

LeifAndersson

#6 » 22:47:43, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är banden glaserade hjälper det inte att rugga upp dem. Då är det bara att byta till friska belägg. :sad:
Att rugga upp ytan med grovt slippapper i trummorna kan hjälpa, men glasbläster är bäst. Men tyvärr går det inte att rädda trummorna alla gånger fast de ser oslitna ut, har de blivit för hårda i ytskiktet går de inte ens att svarva.
Det är så mycket som samverkar i en lastbilsbroms så på bilar som är i full trafik byter man ofta ungefär allt mellan nav och fälg för att återställa den rätta funktionen axelvis när det inte hjälper med en vanlig översyn.
Med "hobbybilar" blir det däremot en svår balansgång där man byter det viktigaste och hoppas att det ger godtagbart resultat med tanke på användningen av fordonet. Men är man helt säker på ett den mekaniska funktionen är ok, då är nästa steg nya friktionsbelägg och en putsning och kontroll av trummorna.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

rascle (trådstartaren)

#7 » 22:52:07, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok får prova det hittar inga andra mekaniska fel så det verkar troligt som du säger...
rascle
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:28, 27-08-2013
Ort: vebomark
Maskintyp: Baklastare
Maskin: H10-350

Michael Meier

#8 » 23:30:21, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En trettio procents skillnad ska kunna gå att identifiera och åtgärda på friktionsbelägg/trumma , sedan vad du väljer att åtgärda det med för metod ? risken är ju att du får en femtioprocentig förbättring istället, på ena sidan

Känns det svettigt dyrt å byta banden på båda sidor?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

atlashjul

#9 » 23:34:40, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu minns ja inte om det kan va så på den,(Lääänge sen man skruva cargobromsar) men sitter backarna rätt. en del bromsar kan det gå att göra detta misstaget på . Samt klollat att självjustering är ok om detta finns. (luftnippeln sitter i toppen av det som ska luftas så det inte blir några fickor ?) går handbromsen helt tillbaks före justering av bromsar?
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se