Sida 1 av 1

bromsar på cargo

InläggPostat: 18:47:08, 13-04-2015
av rascle
har problem att få bromsarna att ta jämnt bak. skiljer ca 45% och godkänt är 30 max. har kollat cylinder och band . sitter luft från pedalen sen hydraulik. har luftat men ingen skillnad har även släppt på banden på ena idan och sträckt på andra ändå så får jag för stor skillnad. nån som har tips???

Re: bromsar på cargo

InläggPostat: 18:57:16, 13-04-2015
av LeifAndersson
Har du kollat så båda kolvarna rör sig i det hjulet som tar sämst? Om allt funkar mekaniskt i hjulen så får du byta band och blästra trummorna, för trolige har du då fått en glasering på en sida som gör att det tar ojämnt.

Tillägg: Om du lossar eller sträcker justeringen påverkar inte ansättningen av bromsen när hydrauliken ändå utjämnar bromskraften.

Re: bromsar på cargo

InläggPostat: 19:04:13, 13-04-2015
av Michael Meier
rascle skrev:.... har kollat cylinder och band ....


tvätta banden ? att du har olika friktion på dom, klegg eller rost ?

ena slavcylindern går tyngre än den andra?

Har du bytt något? tänkte på om bandet har fel form/fel diameter/kortare anliggningsyta...

Re: bromsar på cargo

InläggPostat: 20:56:54, 13-04-2015
av rascle
Har ej bytt ut någonting kollat cylindrarna ser ok ut. MEN verkar som om bromsverkan har varit lägre på det som tar mest vid tidigare besiktningar.

Re: bromsar på cargo

InläggPostat: 20:59:46, 13-04-2015
av rascle
Kan det räcka att rugga upp ytan på beläggen o sen tvätta med ättika??

Re: bromsar på cargo

InläggPostat: 22:47:43, 13-04-2015
av LeifAndersson
Är banden glaserade hjälper det inte att rugga upp dem. Då är det bara att byta till friska belägg. :sad:
Att rugga upp ytan med grovt slippapper i trummorna kan hjälpa, men glasbläster är bäst. Men tyvärr går det inte att rädda trummorna alla gånger fast de ser oslitna ut, har de blivit för hårda i ytskiktet går de inte ens att svarva.
Det är så mycket som samverkar i en lastbilsbroms så på bilar som är i full trafik byter man ofta ungefär allt mellan nav och fälg för att återställa den rätta funktionen axelvis när det inte hjälper med en vanlig översyn.
Med "hobbybilar" blir det däremot en svår balansgång där man byter det viktigaste och hoppas att det ger godtagbart resultat med tanke på användningen av fordonet. Men är man helt säker på ett den mekaniska funktionen är ok, då är nästa steg nya friktionsbelägg och en putsning och kontroll av trummorna.

Re: bromsar på cargo

InläggPostat: 22:52:07, 13-04-2015
av rascle
Ok får prova det hittar inga andra mekaniska fel så det verkar troligt som du säger...

Re: bromsar på cargo

InläggPostat: 23:30:21, 13-04-2015
av Michael Meier
En trettio procents skillnad ska kunna gå att identifiera och åtgärda på friktionsbelägg/trumma , sedan vad du väljer att åtgärda det med för metod ? risken är ju att du får en femtioprocentig förbättring istället, på ena sidan

Känns det svettigt dyrt å byta banden på båda sidor?

Re: bromsar på cargo

InläggPostat: 23:34:40, 13-04-2015
av atlashjul
Nu minns ja inte om det kan va så på den,(Lääänge sen man skruva cargobromsar) men sitter backarna rätt. en del bromsar kan det gå att göra detta misstaget på . Samt klollat att självjustering är ok om detta finns. (luftnippeln sitter i toppen av det som ska luftas så det inte blir några fickor ?) går handbromsen helt tillbaks före justering av bromsar?