Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Peterbilt 389 & Kenworth w900

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna lastbilsteman här

sakkis10 (trådstartaren)

#1 » 19:32:47, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, vilka är längderna på en Peterbilt 389 & Kenworth w900 dragbil. De som är längst som används yrkesmässigt i Amerika?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75



PerJohansson

#2 » 19:37:29, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

sakkis10 (trådstartaren)

#3 » 20:23:57, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är så dålig på Engelska så därför frågade jag här har redan sökt på google men fick bara engelska förslag men jag ska försöka igen :)
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

Peterbilt_359

#4 » 23:15:43, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

sakkis10 skrev:Hej, vilka är längderna på en Peterbilt 389 & Kenworth w900 dragbil. De som är längst som används yrkesmässigt i Amerika?


Här är en rätt normal 389, baserat på hur min Pete ser ut gissar jag denna borde vara runt 9 meter bumper to bumper.
https://www.youtube.com/watch?v=fgCl0oVgB9g

Men de finns ju de som är över 10 meter också, där borta finns ingen längdbegränsning på dragbilen.
Användarvisningsbild
Peterbilt_359
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 07-10-2015
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Lars-Peter D

#5 » 23:54:36, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som jag finner "lustigt" är dragbilen jämfört med släpet. (Men kanske fordonskombination inte betyder samma i norden och amerika?) Om en amerikansk fordonskombination får väga blygsamma 80.000 pounds, =36.287kg och skall som här minskas med dragbilens vikt, blir lastens andel ganska minimal :klia: Om man jämför med nordiska 60.000 kg totalvikt. (för at inte prata om max. superfordonskombinationer 76.000 kg) :insomnia:
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

ls76

#6 » 17:55:12, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars-Peter D skrev:Det som jag finner "lustigt" är dragbilen jämfört med släpet. (Men kanske fordonskombination inte betyder samma i norden och amerika?) Om en amerikansk fordonskombination får väga blygsamma 80.000 pounds, =36.287kg och skall som här minskas med dragbilens vikt, blir lastens andel ganska minimal :klia: Om man jämför med nordiska 60.000 kg totalvikt. (för at inte prata om max. superfordonskombinationer 76.000 kg) :insomnia:

En 3axlad dragbil + 3axlad trailer har en totalvikt på ca. 43-45 ton i Sverige om jag minns rätt. nere i Europa är totalvikten 40 ton oavsett 2 eller 3axlig dragbil
Hälsn. Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Hymas 89

#7 » 18:13:18, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dragbilar i Sverige, totalvikt i ton:
2 axlig =18
3 axlig = 24
3 axlig längre är 3.90 m mellan axel 1 & 2 =26
3 axlig trailer = 24 ton. 3 axlig bil med 3 axlig trailer = 48 ton totalvikt
4 axlig trailer =36 ton. 3 axlig lång dragbil med 4 axlig trailer = 60 ton, skulle komma upp i 62 ton men då blir ekipaget långt och lagen ny 15-06-01, tveksam om trailern klarar utrymmeskraven.

I USA är bara lastytan med i längdregeln (finns säkert undantag), mot att vi här mäter dragbil och trailer/vagn
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

Lars-Peter D

#8 » 20:37:44, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad väger en fullstor dragbil i amirika då? Bara bilen..
(Vad jag kan se/hittar, är maxvikt Danmark 50 t, Norge 54 t, Sverige (60-->) 64 t, och Finland (60-->) 76 t. Fordonskombination. Stämmer det för Danmark och Norges del? ) (Europa 40-48 t men i praktiken 40 t)
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Peterbilt_359

#9 » 21:39:03, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars-Peter D skrev:Vad väger en fullstor dragbil i amirika då? Bara bilen..


Min 3-axlade dragbil har tjänstevikt på 8,4 ton, polarens dragare som är lite längre, strax över 10 meter, väger 8,9 ton.
Användarvisningsbild
Peterbilt_359
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 07-10-2015
Sverige
Maskintyp: Lastbil

sakkis10 (trådstartaren)

#10 » 19:32:19, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men till två till frågor da, finns det Peterbilt 389 som är 4 axlad?. Kan man bygga om de så att man får köra yrkesmässigt i Sverige eller går inte det?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

Peterbilt_359

#11 » 22:18:47, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

sakkis10 skrev:Men till två till frågor da, finns det Peterbilt 389 som är 4 axlad?. Kan man bygga om de så att man får köra yrkesmässigt i Sverige eller går inte det?


Ja det finns, här är en 2016 års 389 som är 4 axlad. https://www.youtube.com/watch?v=Q1RSxnfm_SE

Bäst du kontaktar transportstyrelsen och bilprovningen, de borde kunna ge dig ett svar på din andra fråga.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peterbilt_359
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:25, 07-10-2015
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se