Sida 1 av 1

Peterbilt 389 & Kenworth w900

InläggPostat: 19:32:47, 10-01-2016
av sakkis10
Hej, vilka är längderna på en Peterbilt 389 & Kenworth w900 dragbil. De som är längst som används yrkesmässigt i Amerika?

Re: Peterbilt 389 & Kenworth w900

InläggPostat: 19:37:29, 10-01-2016
av PerJohansson

Re: Peterbilt 389 & Kenworth w900

InläggPostat: 20:23:57, 10-01-2016
av sakkis10
Jag är så dålig på Engelska så därför frågade jag här har redan sökt på google men fick bara engelska förslag men jag ska försöka igen :)

Re: Peterbilt 389 & Kenworth w900

InläggPostat: 23:15:43, 10-01-2016
av Peterbilt_359
sakkis10 skrev:Hej, vilka är längderna på en Peterbilt 389 & Kenworth w900 dragbil. De som är längst som används yrkesmässigt i Amerika?


Här är en rätt normal 389, baserat på hur min Pete ser ut gissar jag denna borde vara runt 9 meter bumper to bumper.
https://www.youtube.com/watch?v=fgCl0oVgB9g

Men de finns ju de som är över 10 meter också, där borta finns ingen längdbegränsning på dragbilen.

Re: Peterbilt 389 & Kenworth w900

InläggPostat: 23:54:36, 10-01-2016
av Lars-Peter D
Det som jag finner "lustigt" är dragbilen jämfört med släpet. (Men kanske fordonskombination inte betyder samma i norden och amerika?) Om en amerikansk fordonskombination får väga blygsamma 80.000 pounds, =36.287kg och skall som här minskas med dragbilens vikt, blir lastens andel ganska minimal :klia: Om man jämför med nordiska 60.000 kg totalvikt. (för at inte prata om max. superfordonskombinationer 76.000 kg) :insomnia:

Re: Peterbilt 389 & Kenworth w900

InläggPostat: 17:55:12, 11-01-2016
av ls76
Lars-Peter D skrev:Det som jag finner "lustigt" är dragbilen jämfört med släpet. (Men kanske fordonskombination inte betyder samma i norden och amerika?) Om en amerikansk fordonskombination får väga blygsamma 80.000 pounds, =36.287kg och skall som här minskas med dragbilens vikt, blir lastens andel ganska minimal :klia: Om man jämför med nordiska 60.000 kg totalvikt. (för at inte prata om max. superfordonskombinationer 76.000 kg) :insomnia:

En 3axlad dragbil + 3axlad trailer har en totalvikt på ca. 43-45 ton i Sverige om jag minns rätt. nere i Europa är totalvikten 40 ton oavsett 2 eller 3axlig dragbil
Hälsn. Bosse

Re: Peterbilt 389 & Kenworth w900

InläggPostat: 18:13:18, 11-01-2016
av Hymas 89
Dragbilar i Sverige, totalvikt i ton:
2 axlig =18
3 axlig = 24
3 axlig längre är 3.90 m mellan axel 1 & 2 =26
3 axlig trailer = 24 ton. 3 axlig bil med 3 axlig trailer = 48 ton totalvikt
4 axlig trailer =36 ton. 3 axlig lång dragbil med 4 axlig trailer = 60 ton, skulle komma upp i 62 ton men då blir ekipaget långt och lagen ny 15-06-01, tveksam om trailern klarar utrymmeskraven.

I USA är bara lastytan med i längdregeln (finns säkert undantag), mot att vi här mäter dragbil och trailer/vagn

Re: Peterbilt 389 & Kenworth w900

InläggPostat: 20:37:44, 11-01-2016
av Lars-Peter D
Vad väger en fullstor dragbil i amirika då? Bara bilen..
(Vad jag kan se/hittar, är maxvikt Danmark 50 t, Norge 54 t, Sverige (60-->) 64 t, och Finland (60-->) 76 t. Fordonskombination. Stämmer det för Danmark och Norges del? ) (Europa 40-48 t men i praktiken 40 t)

Re: Peterbilt 389 & Kenworth w900

InläggPostat: 21:39:03, 11-01-2016
av Peterbilt_359
Lars-Peter D skrev:Vad väger en fullstor dragbil i amirika då? Bara bilen..


Min 3-axlade dragbil har tjänstevikt på 8,4 ton, polarens dragare som är lite längre, strax över 10 meter, väger 8,9 ton.

Re: Peterbilt 389 & Kenworth w900

InläggPostat: 19:32:19, 12-01-2016
av sakkis10
Men till två till frågor da, finns det Peterbilt 389 som är 4 axlad?. Kan man bygga om de så att man får köra yrkesmässigt i Sverige eller går inte det?

Re: Peterbilt 389 & Kenworth w900

InläggPostat: 22:18:47, 12-01-2016
av Peterbilt_359
sakkis10 skrev:Men till två till frågor da, finns det Peterbilt 389 som är 4 axlad?. Kan man bygga om de så att man får köra yrkesmässigt i Sverige eller går inte det?


Ja det finns, här är en 2016 års 389 som är 4 axlad. https://www.youtube.com/watch?v=Q1RSxnfm_SE

Bäst du kontaktar transportstyrelsen och bilprovningen, de borde kunna ge dig ett svar på din andra fråga.