Sida 1 av 5

Lt 45 Dieselpump

InläggPostat: 22:20:02, 05-03-2016
av Hara Caway Öyvind
Hej.

Bytte till mig en Lt 45 I höstas.
Har lagat up den nu.
Den hade tydligen fått I sig lite vatten I höst (gammla tanken, ny nu) så motorn var stum när jag provstartade idag.
Rev spridarna och fyllde cyllarna med 556. lossnade med startmotorn så jag körde en hel del och blåste rent med tryckluft.
Observerade att glödstiften funkade finfint och att det kom ny diesel I spridarrören.
Monterade tilbaks spridarna och provstartade null liv.
Har även monterad en tillfällig tryckpump vid tanken, öppnat returen och sett att diesel kommer på returen...
Öppnade även returen på dieselpumpen och det kom diesel där oxå...
Så vad har jag missat? Hur luftar man ordentligt?
Skall även byta kamremm så tips på hur mottages tacksammt...

Re: Lt 45 Dieselpump

InläggPostat: 22:21:28, 05-03-2016
av Hara Caway Öyvind
Bild
Bild
Bild

Re: Lt 45 Dieselpump

InläggPostat: 22:24:28, 05-03-2016
av mathiast
Dom är självluftande men om du menar attvastten i dieseln skulle fått motorn att rosta ihop lär pumpen vara en rostsklump men jag skulle tro att du har en kass topp som läckt in kylvatten i cylindrarna.
Kolla kompet

Re: Lt 45 Dieselpump

InläggPostat: 22:25:37, 05-03-2016
av Hara Caway Öyvind
Bild
Bild

Nylackad och fin...
Ny framfångare. Från amazon kombi=D
Flaket vart rostlagat I höstas och ligger ute I snön...

Re: Lt 45 Dieselpump

InläggPostat: 22:32:55, 05-03-2016
av Hara Caway Öyvind
Måste ha varit nå rost I cyllen om det låg kvar vatten där sedan I höstas...
Körde bilen hem då... gikk fint. vart flyttad lite rundt på garden innan den hamnade I garaget.
Då fick jag butta in den, väl inne kunde jag konstantera att det var MASSOR med vatten och gegga I tanken som den sög I sig...
Körde med extrapumpen bak och fräsh diesel så jag fick ur allt vatten och klet från insprutningspumpen...
Var riktigt illa därför jag byte tank.. Kylvatteninån har inte ändras. och när jag byte olja idag så såg den svart och fin ut... altså utan vatten eller klet. tänkte om Själva spridarna sitter igen...
Går det att blåsa dom med tryckluft?
Men absolut värdt att kola kompet... får sticka och låna grejer I möra...

Re: Lt 45 Dieselpump

InläggPostat: 22:35:59, 05-03-2016
av mathiast
Dieselpumpen tål knappt en droppe vatten så har den fått en större mängd så är den bara skrot men motorn ska inte rosta fast

Re: Lt 45 Dieselpump

InläggPostat: 22:39:21, 05-03-2016
av Hara Caway Öyvind
Men fast var den... och när den väl lossnade så kördes den en hel del på startmotor. och då fungerade insprutningspumpen, kom ny diesel.
Den vart rengjord I höst.

Re: Lt 45 Dieselpump

InläggPostat: 22:44:13, 05-03-2016
av Hara Caway Öyvind
Innan jag rev spridarna, lyfte jag ena sidan bak och forsökte dra dundt den med ett spett via bakaxeln...inte....
Rev även fläktkåpan så jag kom åt vevaxeln med stora momentnyckeln och drog allt vad fan jag orkade... helstumt.
men som sagt med 556 I cyllarna och lite pill med startmotorn så lossnade det...
Tyckte själv det var skumt då den gikk fint fram till att den fick I sig gegga I höstas.
1984mod och den har färdskrivare som stammer överens med km på instumentbrädan...1470mil

Re: Lt 45 Dieselpump

InläggPostat: 23:19:06, 05-03-2016
av livab dd1524
Har renoverat några d24 genom åren och har dom minsta taskigt komp så starrar dom inte utan motorvärmare ens på själva midsommarafton. Har för mig 32 kg nya och. Typ under 25 startar dom inte alls typ. . Synd dom går fint annars.

Re: Lt 45 Dieselpump

InläggPostat: 23:48:11, 05-03-2016
av Hara Caway Öyvind
får riva spridarna I möra och testa kompet... tänkte även testa spridarna så jag vet den får soppa... kom inte ens vitrök ur avgasröret när jag provde idag...

Re: Lt 45 Dieselpump

InläggPostat: 10:26:09, 06-03-2016
av mathiast
Kommer ingen vitrök så får den med största säkerhet inte diesel,fick du verkligen diesel med tryck till spridarna?? Om man öppnar anslutningen ett halvvarv så ska det komma distinkta skvättar med diesel när motorn går runt.
Det kan komma ur ett vidöppet spridarrör pga pumpen interntryck även om pumpkolven skurit och gått av men då rinner det bara lite.
Kolla även att stoppmagneten funkar

Re: Lt 45 Dieselpump

InläggPostat: 10:33:08, 06-03-2016
av Hara Caway Öyvind
Var ut I går kväll å rev spridarna igen... tog isär dom och rengjorde allt noga... skall tästa idag med spridare på röret...
Blir det tryck om 5 rör inte är anslutna och man använder 1 rör till att tästa spridarn med?

Re: Lt 45 Dieselpump

InläggPostat: 10:37:40, 06-03-2016
av Hara Caway Öyvind
Hmmm om pumpen är paj så vet jag att det ligger 2 motorer på häggs I ilsbo som skall till afrika...
Var dit för ett par veckor sedan och skulle leta grejer...
Tog ledigt från jobbet och åkte up... dom sade på telefon att dom hade en lt45 som bara manglade kardan.... väl där uptäckte jag att bilen var borta... den vart såld och strippad I höstas av Afrikaner... men låg kvar I systemet... kul....
Så dom är skuldig mig en tjänst...... =D

Re: Lt 45 Dieselpump

InläggPostat: 10:40:44, 06-03-2016
av mathiast
Det räcker att testa med spridaren kopplad till ett av rören men håll fingrarna borta för att få diesel högtryckinjekterat under huden är inte hälsosamt.
Alla spridarrör matas från samma kolv så funkar det på ett rör bör övriga funka med

Re: Lt 45 Dieselpump

InläggPostat: 10:44:30, 06-03-2016
av Hara Caway Öyvind
OK... tackar för varningen...
Snickare här så jag lär under tiden jag skruvar=D
Skall byta kamremm oxå men vill ha igång motorn innan jag gör det...
Remmen såg helt ok ut men bör bytas pga ålder... Har ny liggandes.