Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

PANIK lampor går

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmäna lastbilsteman här

EE

#16 » 23:00:59, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är överspänning som förstör dina lampor. Glödlampor tillverkas enligt någon standard för en driftspänning på 13,2 V och allt över den spänningen kommer att förkorta lampans liv.
14 V låter inte så farligt men är strax ovanför vad det borde vara tycker jag?
Du borde mäta batterispänningen en hel dag i arbete för att på så sätt ta reda på hur omfattande överspänningar som finns och om de är relaterade till användning av någon funktion etc. Jag tror att överspänningarna är värre än det uppmätta 14V, med tanke på hur ofta du får byta lampor!

Ett tänkbart "fix" skulle kunna vara att sätta lämplig kraftdiod mellan plus från generatorn och batteriplus, eftersom du då åstadkommer en spänningssänkning på 0,7V bortom dioden. Innan du börjar labba med sådant här borde du mäta så att du vet vilka spänningsnivåer som finns!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet



BM 4 ever

#17 » 23:13:09, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

..Eller bara byt generator så är nog problemet över.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Tycko Mikiasson

#18 » 23:46:43, 09-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den Citroen jumpyn jag körde hade samma problem. Den sköt lampor i parti och minut hel och halv ljus. Sen kunde det vara bra en lång tid innan det började igen. Fick göra en special slang till dammsugaren för att suga ur glaset i lyktan. Så iden med ett motstånd efter generatorn verkar inte vara så dum.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se