Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Ford 6.0 Powerstroke, HPOP haveri, knep & klåp.

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmäna lastbilsteman här

Turbodiesel (trådstartaren)

#1 » 22:54:45, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger den här tråden under "lastbilar", den är ju i alla fall tungreggad, och har en motor med blandade IH & CAT gener :cool:

Bilen (ford excursion med 6.0 Powerstroke V8-Diesel) har spontant småryckt/missat en tid, men inte mer än att det är störande. En dag började den dock gå riktigt illa, och gick inte att starta när den väl tog sig hem & stängdes av. Kall startade den men gick riktigt illa, hårt & bara på några av de åtta burkarna.

Misstänkte bränsleproblem, mätte bränslematartrycket vilket låg stabilt på 4,5bar vilket är inom toleranserna. I nästa steg mättes högtrycksoljetrycket, i stort sett noll, med små spikar uppåt 30bar. När den startade till for mätarnålen fram & tillbaka så jag trodde den skulle ramla av.

Bränsleinsprutningen på dessa är liknande CAT´s HEUI, med en högtrycksoljepump matad av den vanliga motoroljepumpen, trycket i högtryckssystemet ska tydligen variera efter behov mellan 50 & 200bar (inte hittat några tillräckligt tillförlitliga uppgifter på det än)

Injektorerna består av en solenoidpåverkad slidventil som trycksätter en intern liten hydraulcylinder, och den trycker ned pumpkolven för att spruta in bränslet i cylindern. När insprutningen är klar släpps oljetrycket ut & allt återgår. Injektorerna har alltså ingen mekanisk förbindelse med kamaxeln, som på andra system med enhetsinjektorer. Matarbränslet mäts inte heller på något sätt, utan mängden styrs av solenoiderna tillsammans med det varierande trycket på högtrycksoljan.


Bild
Här är själva brottsplatsen, kom på att det kunde vara bra med några bilder ungefär här..


Bild
Bild
Bild
I alla fall en kvalitetsdel har valts vid detta bygge..


Bild
Gavelns låsring & då även gaveln hade hoppat ut, jag gissar att det beror på att högtrycket gått tillbaka i pumpens sugsida, det finns enligt schemat en backventil som hindrar det från att gå tillbaka till filterhuset. Men pumpens sugsida kan utsättas för det i vissa fall.


Bild
Var lite nyfiken på innanmätet i denna lilla goding, inte riktigt tänkt att ta isär, men å andra sidan inte omöjligt heller..


Bild
En sjukolvad swashplate axialkolvpump hittar vi här, det här är vältrampad mark & en välkänd konstruktion inom hydrauliken.


Bild
Swashplate, låsringen till tasshållaren hade hoppat bort, det har gjort att flera tassar har studsat på swashplaten = fiaskogaranti förr eller senare.


Bild
Cylindertrumman är sprucken ganska rejält.


Bild
Här syns tassarnas skador, rundade hörn är inget bra, oljetrycket inifrån kolven går ut i centrum av tassarna & ska skapa en bärkraftig oljefilm under dess kanter är det tänkt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Turbodiesel (trådstartaren)

#2 » 23:10:32, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Här syns tasshållaren & dess funktion, låsringen är här tillbakamonterad, men den hade som jag skrev tidigare hoppat ur spåret.


Bild
Swashplatebakstycket har vridit sig lite i förhållande till sin ursprungliga position, det gör bland annat att timingen mot ventilplattan blir fel. Pumpkolvarna kan i extremfallet pumpa helt mot en stängd del av ventilplattan & då nå oerhört höga tryck, det är nog detta som orsakat den spruckna cylindertrumman. Nyare pumpar har ett stift som hindrar denna rotering, i alla fall som det ser ut på bilderna.

Bild
Bild
Här är högtryckspumpens oljereservoar, den matas av motoroljefiltret & reservoaren svarar för att högtryckspumpen får väl avluftad olja redan från start.


Bild
Högtryckspumpens sugsil, i något ej värme & oljebeständigt nylonmaterial, trasig..


Bild
Här är högtryckpumpens toppkåpa, tryckmätning ska enligt tillgängliga uppgifter ske där tryckgivaren satt (där jag idag skruvat i ett mätuttag) jag provade först att mäta i den bakre pluggen på bild, men där var det knappt något tryck alls. Mätte i rätt uttag (vilket sitter riktigt illa till) för säkerhets skull med samma resultat..

Det jag vill säga med det sista här är att den bakre pluggen är ett utmärkt ställe att mäta/kontrollera trycket på, den sitter i samma kanal som givaren. Den bakre pluggen nås enkelt (haha) från bakdelen av motorn, ovanför växellådan efter att en värmeplåt bortmonterats.

Den här pumpmodellen var bara monterad på de första Powerstroke 6.0 (-03) sedan kom ett annat utförande som ska vara något bättre. Pump & toppkåpa ser då helt annorlunda ut, men det tar vi en annan gång :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

LeifAndersson

#3 » 23:37:25, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hatar egentligen de moderna systemen! Det var enklare förr när man bara plockade ur den mekaniska insprutningspumpen och skickade den till "pumpgubben" för översyn, medan man själv såg över spridarna! Det var ungefär vad man behövde göra förr när något i insprutningen rasade! Och det räckte det med att förstå systemet för att kunna åtgärda driftstörningar, man klarade sig långt med en lämplig manometer och lite funderande! Det är synd om nästa generation mekaniker de kommer inte någonsin att till fullo förstå systemen utan bara koppla in lämplig dator och byta ut det den tycker är lämpligt, utan att fundera på varför! Förr när man hade mer övergripande koll fick man uppleva tillfredsställelsen när man "lurat" en maskinjävel att fungera igen! Den känslan kommer inte nästa generation mekaniker att få uppleva, och det är tveksamt om de kommer att förstå att det faktiskt funkar efter en "reparation" enligt anvisningar på "skärmen"!
Hur fan ska nästa generation mekaniker få klart för sig om de öht. har fallenhet för den syssla de sysselsätter sig med på arbetstid? :sad: :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bacon

#4 » 23:56:19, 06-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

mathiast

#5 » 10:21:13, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fy fn! Tacka vet jag cummins med p7100 radpump och manuell låda,där har du evighetsmaskin med extremt låga servicekostnader ;-)
Det där är också en av orsakerna att jag föredrar den gamla sura ford 7,3 idi motorn framför powerjoken.

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

d557017

#6 » 10:36:03, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Hatar egentligen de moderna systemen! Det var enklare förr när man bara plockade ur den mekaniska insprutningspumpen och skickade den till "pumpgubben" för översyn, medan man själv såg över spridarna! Det var ungefär vad man behövde göra förr när något i insprutningen rasade! Och det räckte det med att förstå systemet för att kunna åtgärda driftstörningar, man klarade sig långt med en lämplig manometer och lite funderande! Det är synd om nästa generation mekaniker de kommer inte någonsin att till fullo förstå systemen utan bara koppla in lämplig dator och byta ut det den tycker är lämpligt, utan att fundera på varför! Förr när man hade mer övergripande koll fick man uppleva tillfredsställelsen när man "lurat" en maskinjävel att fungera igen! Den känslan kommer inte nästa generation mekaniker att få uppleva, och det är tveksamt om de kommer att förstå att det faktiskt funkar efter en "reparation" enligt anvisningar på "skärmen"!
Hur fan ska nästa generation mekaniker få klart för sig om de öht. har fallenhet för den syssla de sysselsätter sig med på arbetstid? :sad: :grin:


Låter på dig som om det skulle vara totalt omöjligt att förstå hur de moderna systemen fungerar :huh:
Killen du nämner som bara kollar på datorskärmen och byter något utifrån detta finns lite överallt, men han blir aldrig speciellt framgångsrik, däremot han som förstår hur det fungerar (nej det är inte omöjligt...) OCH kan med datorn, honom går det bra för :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Turbodiesel (trådstartaren)

#7 » 17:48:10, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den främsta orsaken till att jag ville visa lite om denna typ av system är att den här tekniken är ganska okänd, men ändå intressant. Det är ju greppbart hur det är tänkt att fungera om man funderar lite. Den här varianten ursprungligen utvecklad av CAT har passerat bäst-före-datum, och jag kan tänka mig att det inte hinner med att reglera vettigt med högre motorvarvtal än detta (3300rpm). Tvåstegsinsprutning användes i början men det fungerade inte bra, osäker på om det kom tillbaka på senare, och uppdaterade system.

Systemet är ganska enkelt, tyvärr tas det för många genvägar när det gäller kostnads & monteringstidsbesparande åtgärder så fort det blir lite lättare och mer masstillverkade fordon. Demonterbart stålhus på pumpen gör den robust & renoveringsbar, rotationslås på swashplatebakstycket, ORFS eller andra skruvade högtryckskopplingar på högtryckssidan. Istället för enkla o-ringar och snabbkopplingar lika de som används för tryckluft så hade driftsäkerheten varit betydligt högre. Även uppdaterade system har en hel del märkliga & haveribenägna lösningar på högtryckssidan.

Jag jobbar ju även med moderna gröna elektronikmonster, och även om det ibland byts komponenter & givare bara för att prova sig fram är det sällan så jag börjar felsökningen. Och fungerar det brukar jag inte nöja mig med det, utan försöker förstå även varför det fungerar. Det är ju en fördel om man då är lite intresserad av det man jobbar med..

Beträffande vilken tekniknivå man vill ha under huven så får jag citera en vän & mentor i truckbranschen, det var någon som för många år sedan frågade vilken truckmodell (många truckar fanns då med både båge, manuell låda & långspakar. Eller med luftkonditionerad hytt, hydrostat, miniratt, elservospakar, mm) han skulle köpa: Ska du köra den, eller ska du äga den? svarade han då. Jag tycker att det sammanfattar en del.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

d557017

#8 » 18:29:03, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant :thumme:
Men vad ska du göra åt Fåården då, för jag antar att injektorerna fått sin beskärda del av metallpartiklar också?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Turbodiesel (trådstartaren)

#9 » 18:38:35, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forden får ny högtryckspump, sugsil och alla tätningar som behövs & går att komma åt. Injektorerna får ingen översyn i nuläget utan vi får se hur det fungerar helt enkelt. Den metall som går att se på lugna ställen i rören är fint mässingsmjöl (de stora spånorna i pumpen kommer av min gängning av bakstycket för demontering). Injektorerna går att ta i ett senare skede, det gäller ju att begränsa sig något. I samråd med ägaren givetvis.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

CountyBruff

#10 » 18:53:27, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel
Hoppas att dina kunder uppskattar din nyfikenhet och kunnande!
Det finns redan alltför många komponentbytare i våra verkstäder. :thumme:

5 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Grottulf

#11 » 19:15:15, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant läsning, det är kul att se hur saker fungerar på "The other side"

Jag har hört att dessa är väldigt känsliga för regelbundna oljebyten, men det kan ju iofs ses som en fördel, för då blir man så illa tvungen att sköta oljebyten

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

mathiast

#12 » 19:48:35, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig satt mig in i huei systemet men om jag förstår det hela rätt så använder man högt trycksatt motorolja för att öppna spridaren och få upp ett högt insprutningstryck pga "utväxlingen" i spridarens kolv och datorn bestämmer när/var och hur mycket ?
Jämför med commonrail där man använder högt trycksatt diesel för att öppna spridaren och därmed har högtryckspumpen på dieselsidan och då med ännu högre tryck .

Reglerar huei soppamängen både genom trycket och öppningstiden?
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

fourdoor

#13 » 21:30:15, 07-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Beträffande vilken tekniknivå man vill ha under huven så får jag citera en vän & mentor i truckbranschen, det var någon som för många år sedan frågade vilken truckmodell (många truckar fanns då med både båge, manuell låda & långspakar. Eller med luftkonditionerad hytt, hydrostat, miniratt, elservospakar, mm) han skulle köpa: Ska du köra den, eller ska du äga den? svarade han då. Jag tycker att det sammanfattar en del.


Håller med helt! :thumme:
I'm not even on drugs, i'm just weird.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

Turbodiesel (trådstartaren)

#14 » 01:53:21, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så,, ..med 25k i delar så skramlar skrotet igen, verkar hålla trycken som den ska. Nya sugsilen har stålnät, känns stabilt.

Bild

Fullvuxen snurra med hydraulisk justering av geometrin, är det en bra variant så vill jag se den här typen även på traktorerna istället för stegmotorer som det gärna blir fukt i. Verkar dock inte finnas någon feedback på justeringens läge.. Kan det stämma tro? Motorvarianten är dock troligen betydligt snabbare, och med feedback riktigt exakt.
Bild

Så, fler bilder blir det inte, nu börjar det likna utgångsläget :grin:
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel (trådstartaren)

#15 » 01:54:51, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde denna snygga oljefilterkartong, porr :grin: :
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se