Färgen på kylarvätska har ingenting med de kemiska egenskaperna att göra, tyvärr. Så bara för att kylarvätskan är blandad med något blått färgämne så säger det ingenting om i vilka sammanhang den kan tänkas vara lämplig.
Exempelvis är Volvos och Biltemas etylenglykol med tillsatser av "gamla sorten" blå, men Peugeots longlife-etylenglykol, som INTE får blandas med gamla typer har exakt samma blåfärg! Shell har sålt glykol av "gamla sorten" som är
gul. Osv osv.
Åtminstone i bensinmotorer har Chryslerkoncernen använt longlifeglykol, blandbar med t ex VAG:s G12, sedan ca 1998. Dock är den inte rosa till färgen som de flesta andra märken av longlifeglykol utan orange.
Om det är ett gammalt fordon som brukar läcka kylvätska, och om det brukar stå parkerat i närheten av småbarn eller husdjur, så bör man ta en allvarlig funderare på om det kanske vore bättre för samvetet att använda giftfri propylenglykol.
Vet man inte vad det har varit i kylsystemet sedan tidigare, så bör man skölja igenom det grundligt så det inte finns några spår kvar av den gamla glykolen eller dess tillsatser innan man fyller på ny. Och sätt en stor och tydlig skylt vid påfyllningen där det står vilket fabrikat och kvalitet du har fyllt på!