Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Tesla Semi Trucks

136 inlägg • Sida 2 av 10
Diskutera allmäna lastbilsteman här

td70

#16 » 08:20:42, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet hur stor nyttolasten är på tesla-semi?
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2



63an

#17 » 08:43:55, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MMB. Mesta möjliga batterier :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

td70

#18 » 08:48:11, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

Michael Meier

#19 » 12:14:05, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torlin skrev:Medeleffektuttaget hos en lastbil med lass ligger på ca 150 kW

4-4,5 l/mil skulle det stå
specifik bränsleförbrukning 200 g/kWh ; densitet diesel 0,85 kg/l => 0,235 l/kWh
150 kW * 0,235 l = 35 l/h (som delas med hastigheten 8 mil/h => 4,4 l/mil)

(Kanske kan medeleffekten vara något lägre, detta är ju räknat vid optimal verkningsgrad, men teslas siffror blir hursomhelst helt orimliga)




är det relevant att räkna förbrukad dieselmängds energiinnehåll kontra eldrift ?

är det inte så man kan räkna värmeeffekt i en helt annan typ av jämförelse mellan olika bränslekällor?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Aqualize

#20 » 14:46:32, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I USA har ju varje stat lagar om detta så saker skiljer sig men vad jag förstår är det vanligt för en vanlig trailerlastbil att ha max bruttovikt på 80 000 lbs (nästan 36300 kg) och lastutrymmet på 53' (16,15 meter). Sen verkar det finnas så man kan ha multipla trailers etc.
Men det är väl så att de mest reglerar längden på trailern eller lastutrymmet, inte totala. Därför som de kunnat ha sina långa huvar.
I Sverige är det ju hytt-över-motor för att totallängden sätter begränsningen och man får köra normalt med tyngre last. Så en Tesla semi som det presenterades måste väl dels få längre trailer om det går men den förlorar i procentuell längd av lastutrymmet eftersom den är strömlinjeformad. Bortfallet måste kompenseras av lägre kostnader. Vi se helt enkelt hur det blir men är ju inte förvånande om det är minst 5 år innan det finns någon anpassad till Europa som kommit i drift. I bästa fall 2019 för USA-modellen.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Eucharn

#21 » 14:57:31, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite offtopic, men..

Bor långt uppe i vårt avlånga land där bland annat MAN testar lastbilar. Parkerade på en rastplats förra vintern pga biologiska behov och där stod tre sådana lastbilar. De körde iväg precis när jag klev ur bilen, och jag reagerade direkt på att de var knäpptysta. Inte ett ljud förutom att däcken gnisslade i snön. De svängde vänster när de skulle ut på stora vägen, så de passerade rastplatsen och under tyngre acceleration så kom det välbekanta motorljudet. Tydligen någon hybridteknik under utveckling, tror mer på det än ren eldrift - i alla fall med dagens teknik. Å andra sidan så ska man inte förminska Elon Musk's gärningar - det är innovatörer som honom som gör att i fortsätter utvecklas. Hade inte 'galningar' drivit på så hade vi nog fortfarande gått runt med kläder av djurhudar och haft stenverktyg.
Redan som barn var jag en liten gosse

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

Aqualize

#22 » 15:12:00, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastbilsbranschen är inte min grej men när jag googlade så kom jag över Volvo hybrid-koncept.
http://www.volvogroup.com/en-en/news/20 ... 76234.html
Kanske blir som med personbilar. Tesla kör full batteridrift men det finns många pluginhybrider.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

nimbus

#23 » 19:38:38, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det verkar ju otroligt med 80mils räckvidd. Kollade runt lite och hittade denna sidan:
https://insideevs.com/tesla-semi-truck- ... s-how-big/
Dom räknade med 96mil och fick fram att det går åt ett batteri på 1200kwh
Omräknat till 80mil blir det 1000kwh och med samma batteriteknologi som i idag med 18650 celler(85kw-550kg som i model S) skulle det bli en vikt på 6,5ton. Men dom räknar säkert med samma celler som i model3 , 2170, vilka rycktas är är 20-25% lättare per wh. Då skulle batteripacket krypa nedåt 5ton..

torlin skrev:Hans presentationer börjar mer och mer likna väckelsemöten.

Ett litet överslag:
Medeleffektuttaget hos en lastbil med lass ligger på ca 150 kW (utifrån en förbrukning på 3,5-4 l/mil).
800 km (500 miles) = 10 timmars körning = 1500 kWh.
Energitätheten hos Li ion batterier är 100-250 W/kg vilket innebär att det krävs mellan 6 och 15 ton batterier.
Troligen närmare den högre siffran ( stora batterier och höga strömmar innebär nog att de måste dimensioneras kraftigare för att klara kylning).
Dessutom kan man knappast utnyttja den teoretiska kapaciteten till 100 %, så jag skulle snarare tro på mer än 15 ton batterier.

30 minuters laddning för 400 miles (8 timmar) innebär en laddeffekt på 150*8/0,5 = 2400 kW,
eller med en laddningsverkningsgrad på 80% 3000 kW :svettas:
Får ha rätt rejäla huvudsäkringar då...

Fast söker man lite på nätet hittar man naturligtvis forum där de frälsta hävdar att teslas batterier är såå mycket effektivare än alla andras
samt att tesla har såå mycket lägre förluster än de andra gamla stofilerna till biltillverkare. :screwy:
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Holger (trådstartaren)

#24 » 19:41:47, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

0-100 på fem sekunder?
LOL!
Då ligger lasten kvar där lastbilen startade! :grin:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

lillmalen

#25 » 19:59:27, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

36000*28*28/2 dvs 14112000 Joule vid 100 km/h
Skall det gå på 5 sekunder blir medeleffekten nästan 4000 hk
Såg 20 sekunder någonstans, motsvarar 990 hk, 4 st Tesla 3 motorer?
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

torlin

#26 » 13:07:24, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:är det relevant att räkna förbrukad dieselmängds energiinnehåll kontra eldrift ?


Specifik bränsleförbrukning anger hur mycket nyttig effekt en förbränningsmotor kan ge för en viss mängd bränsle,
så värmeförluster osv är inte med i detta (energiinnehållet hos dieseln är betydligt mycket mer).
Så ja det är relevant för att se effektbehovet.

Robert T skrev:Nu ska vi inte glömma att jänkarna har MAX 36 ton och snittar under 3 liter milen på sina ekipage i svensk motorvägshastighet. Låg vikt och få axlar är deras melodi.


Fast även om man minskar mina siffror med 50% får man 1000 kwh (=4-10 ton) i batterier och 2 MW i laddeffekt.

nimbus skrev:Ja det verkar ju otroligt med 80mils räckvidd. Kollade runt lite och hittade denna sidan:
https://insideevs.com/tesla-semi-truck- ... s-how-big/
Dom räknade med 96mil och fick fram att det går åt ett batteri på 1200kwh
Omräknat till 80mil blir det 1000kwh och med samma batteriteknologi som i idag med 18650 celler(85kw-550kg som i model S) skulle det bli en vikt på 6,5ton. Men dom räknar säkert med samma celler som i model3 , 2170, vilka rycktas är är 20-25% lättare per wh. Då skulle batteripacket krypa nedåt 5ton..


Stämmer bra med mitt överslag då. Men som sagt tror jag vikten blir högre, tror inte att de bara kan göra ett model3-batteri med fler celler,
kylningen måste nog förbättras rätt rejält med så långvariga höga effektuttag.
Så här såg det ut när de körde pikes peak ( knappt 12 minuter)

Bild
från: https://insideevs.com/near-stock-tesla- ... ak-record/
Drygt 100 ton och 1500 hk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

nimbus

#27 » 18:21:19, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Långvariga höga uttag är det ju inte, det handlar om runt 0,1C, vilket är väldigt lågt om man ser på belastningen på cellerna. Laddningen är mer krävande då men det är ju samma belasting som på bilarna.


Vattenkylning kör dom ju med:
Bild

Mr Musk har ju faktiskt lyckats med allt han sagt förut, men jag är ändå tveksam om han ror iland allt han pratar om
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Holger (trådstartaren)

#28 » 18:38:27, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:Mr Musk har ju faktiskt lyckats med allt han sagt förut, men jag är ändå tveksam om han ror iland allt han pratar om

Va?
Model 3?
AutoPilot?

Egentligen har han inte lyckats med så mycket mer än att på skattebetalarnas kostnad utveckla en mycket dyr nisch-produkt. Eller?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

gute84

#29 » 19:21:53, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Göran Ekman

#30 » 21:39:49, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom bilarna som Tessla säljer idag ? Håller dom de utlovade prestanda ( räckvidd , laddtider och vad mera som jag inte kommer på nu).
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se