torlin skrev:Medeleffektuttaget hos en lastbil med lass ligger på ca 150 kW
4-4,5 l/mil skulle det stå
specifik bränsleförbrukning 200 g/kWh ; densitet diesel 0,85 kg/l => 0,235 l/kWh
150 kW * 0,235 l = 35 l/h (som delas med hastigheten 8 mil/h => 4,4 l/mil)
(Kanske kan medeleffekten vara något lägre, detta är ju räknat vid optimal verkningsgrad, men teslas siffror blir hursomhelst helt orimliga)
torlin skrev:Hans presentationer börjar mer och mer likna väckelsemöten.
Ett litet överslag:
Medeleffektuttaget hos en lastbil med lass ligger på ca 150 kW (utifrån en förbrukning på 3,5-4 l/mil).
800 km (500 miles) = 10 timmars körning = 1500 kWh.
Energitätheten hos Li ion batterier är 100-250 W/kg vilket innebär att det krävs mellan 6 och 15 ton batterier.
Troligen närmare den högre siffran ( stora batterier och höga strömmar innebär nog att de måste dimensioneras kraftigare för att klara kylning).
Dessutom kan man knappast utnyttja den teoretiska kapaciteten till 100 %, så jag skulle snarare tro på mer än 15 ton batterier.
30 minuters laddning för 400 miles (8 timmar) innebär en laddeffekt på 150*8/0,5 = 2400 kW,
eller med en laddningsverkningsgrad på 80% 3000 kW
Får ha rätt rejäla huvudsäkringar då...
Fast söker man lite på nätet hittar man naturligtvis forum där de frälsta hävdar att teslas batterier är såå mycket effektivare än alla andras
samt att tesla har såå mycket lägre förluster än de andra gamla stofilerna till biltillverkare.
Michael Meier skrev:är det relevant att räkna förbrukad dieselmängds energiinnehåll kontra eldrift ?
Robert T skrev:Nu ska vi inte glömma att jänkarna har MAX 36 ton och snittar under 3 liter milen på sina ekipage i svensk motorvägshastighet. Låg vikt och få axlar är deras melodi.
nimbus skrev:Ja det verkar ju otroligt med 80mils räckvidd. Kollade runt lite och hittade denna sidan:
https://insideevs.com/tesla-semi-truck- ... s-how-big/
Dom räknade med 96mil och fick fram att det går åt ett batteri på 1200kwh
Omräknat till 80mil blir det 1000kwh och med samma batteriteknologi som i idag med 18650 celler(85kw-550kg som i model S) skulle det bli en vikt på 6,5ton. Men dom räknar säkert med samma celler som i model3 , 2170, vilka rycktas är är 20-25% lättare per wh. Då skulle batteripacket krypa nedåt 5ton..
nimbus skrev:Mr Musk har ju faktiskt lyckats med allt han sagt förut, men jag är ändå tveksam om han ror iland allt han pratar om
Återgå till [Lastbilar] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster