Göran Ekman skrev:Min lilla erfarenhet av godstransporter med järnväg är att flexibilitetsbristen sitter i skallen på någon beslutsfattare.
Ett litet exempel från några år tillbaka. Jag arbetade på Mellanskogs sågverk i Heby då kördes det ut ett antal tågvagnar två gånger i veckan till sågverkets lastkaj , det fanns gott om tid att lassta vagnarna .
Då kom någon på att det vart för dyrt att köra ut två tågsätt i veckan från Uppsala/Västerås ca 50km till Heby . Sågens lastkaj var för kort,det gick inte att ta med sig tillräckligt många vagnar . Inga problem sa chefen på sågen ,vi förlänger lastkajen . Men det skulle inte gå att köra tåg ändå av något okänt skäl.
Nu var det som så att en del av sågverkets kunder nere i Europa ställde krav på tågfrakt av virket av miljöskäl.
Hur löser man då detta?
Jo ,man kör virket med lastbil till Västerås 50 km enkel resa där det lastas om till tåg, riktig vad det var som vart bra med det förstår jag inte.
Slutsatsen man kan dra av detta är att det måste vara fruktansvärt dyrt att köra tåg.
Jag har fått för mig att att ska man transportera något på land backen är tåg det mest energi effektiva transportsättet, men jag har inte forskat fram några belägg för detta.
Bristen på flexibiliteten när det gäller tåg ligger inte bara i att det saknas räls på en del ställen.
Problemet känns mer mentalt än fysiskt/praktiskt.
Göran i Björnarbo
Holger skrev:Har svårt att läsa tidkorten, vilken bil var snabbare?
Det jag har sett var ett diagram över effekten som bilen har över en viss tid, och den peakade vid 2-3 sekunder och sjönk sedan rejält, antagligen för att batteriet skulle vara tomt efter fem minuter annars.
Återgå till [Lastbilar] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster