Sida 9 av 10

Re: Tesla Semi Trucks

InläggPostat: 10:24:19, 25-02-2018
av gute84
om man vill stolsvärmare i sin Dacia Sandero så hoppar priset upp 92900kr

inte ens rumänerna själva gillar ju Dacia jag vart där några gånger dom brukar säga att dom köper hellre en begagnad tysk bil en dacia

Re: Tesla Semi Trucks

InläggPostat: 10:30:46, 25-02-2018
av gute84
Göran Ekman skrev:En elmotor är ju betydligt enklare än en förbränningsmotor , drivningen är väl också enklare ?
Det som är dyrare är väl" bränsle tanken".
En elbil kräver mindre service än motsvarande bil med förbrännings motor. En tanke som dyker upp då i min skalle är att en förbrännings motor bil med ett lågt inköpspris där tar tillverkaren in pengarna på service eftermarknad. Säljer man en elbil måste man täcka det vid försäljningen av bilen.
Det jag inte har klart för mig är hur våra makthavare ska beskatta det fordon som idag skattesubventioneras.
Göran i Björnarbo


dom kommer beskattats som alla andra bilar om några år på vikten när den stora massan kommer köra med el staten ska ju ha sina pengar dom har ju redan börjat med skatt på solcellspaneler

Re: Tesla Semi Trucks

InläggPostat: 10:56:16, 25-02-2018
av agvg
Elbiler vil jo fjerne mye av behovet for verksteder, bensinstasjoner kan jo bli ladestasjoner med pølsesalg selvsagt.

Tesla har jo også lekt med direktesalg av biler som terminerer forhandleren.



Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Re: Tesla Semi Trucks

InläggPostat: 10:57:36, 25-02-2018
av Göran Ekman
Beskattas bilar efter vikt idag? Eller är det en kombination av vikt och utsläpp idag? Jag vet faktiskt inte hur skattesystemet funkar idag förutom att den största delen av bilskatten betalas vid mack pumpen.
Undrar hur mycket tappet i statskassan blir för varje procent andel som elbilarna tar av transporterna.
Den uträkningen har jag inte sett. Men någon borde väl ha gjort den?
Beskattning av solceller ? Det har företagen som räknar på solceller hos oss glömt berätta om .
Göran i Björnarbo

Re: Tesla Semi Trucks

InläggPostat: 11:38:47, 25-02-2018
av Holger
gute84 skrev:om man vill stolsvärmare i sin Dacia Sandero så hoppar priset upp 92900kr

Ungefär samma sak med Tesla.
Du vill inte ha basmodellen som de lockar kunderna med på nätet. Det var till och med tal om att det inte ens GÅR att få basmodellen, åtminstone inte här i Tyskland.
Och ändrar du det minsta på basmodellen så skräms priset upp ordentligt!

Re: Tesla Semi Trucks

InläggPostat: 11:54:08, 25-02-2018
av nimbus
Göran Ekman skrev:Beskattas bilar efter vikt idag? Eller är det en kombination av vikt och utsläpp idag? Jag vet faktiskt inte hur skattesystemet funkar idag förutom att den största delen av bilskatten betalas vid mack pumpen.
Undrar hur mycket tappet i statskassan blir för varje procent andel som elbilarna tar av transporterna.
Den uträkningen har jag inte sett. Men någon borde väl ha gjort den?
Beskattning av solceller ? Det har företagen som räknar på solceller hos oss glömt berätta om .
Göran i Björnarbo


Jag skulle tro att det blir kilometerskatt framöver för att säkra intäkterna till statskassan

Re: Tesla Semi Trucks

InläggPostat: 13:07:54, 25-02-2018
av 63an
Man får nog bekosta hopprep själv att hålla sej varm med! :skratta3:

Re: Tesla Semi Trucks

InläggPostat: 17:08:34, 25-02-2018
av gute84
agvg skrev:Elbiler vil jo fjerne mye av behovet for verksteder, bensinstasjoner kan jo bli ladestasjoner med pølsesalg selvsagt.

Tesla har jo også lekt med direktesalg av biler som terminerer forhandleren.



Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


bensinstationer har redan idag ingen stor vinst på bensinen pengarna ligger i allt annat dom säljer så har det vart i många år nu

att tesla vill direkt sälja är ju inget negativt den värsta typen är ju en bilhandlare en av dom yrken det klagas på mest i sverige :thummar:

Re: Tesla Semi Trucks

InläggPostat: 17:30:32, 25-02-2018
av agvg
Ja, men problemet er jo at elbiler lades hjemme og på jobb så antallet strømløse kanskje ikke er så stort, her i Norge har man begynt og tenke på logistikk rundt drivstoff når flere og flere kjører elektrisk, hvordan opprettholde relativt dyre utsalg med lite volum.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Re: Tesla Semi Trucks

InläggPostat: 20:24:58, 25-02-2018
av nordlander
gute84 skrev:om man vill stolsvärmare i sin Dacia Sandero så hoppar priset upp 92900kr

inte ens rumänerna själva gillar ju Dacia jag vart där några gånger dom brukar säga att dom köper hellre en begagnad tysk bil en dacia


Du missar återigen min poäng. Klart man kan köpa en begagnad bil för 200k som är bättre än en billig bil som kostade 200k ny.

Men varför kan man bygga bensinbilar så mycket billigare än en elbil? Måste finnas en upösjö färdiga lösningar med elmotorer klara att stoppa ner i en Golf, Sandero, Hyundai i30 kaross. Att ta ur bensinmotorn och sätta i en elmotor ska inte göra att bilen blir 150.000 kr dyrare!

Re: Tesla Semi Trucks

InläggPostat: 21:44:49, 25-02-2018
av nimbus
nordlander skrev:
gute84 skrev:om man vill stolsvärmare i sin Dacia Sandero så hoppar priset upp 92900kr

inte ens rumänerna själva gillar ju Dacia jag vart där några gånger dom brukar säga att dom köper hellre en begagnad tysk bil en dacia


Du missar återigen min poäng. Klart man kan köpa en begagnad bil för 200k som är bättre än en billig bil som kostade 200k ny.

Men varför kan man bygga bensinbilar så mycket billigare än en elbil? Måste finnas en upösjö färdiga lösningar med elmotorer klara att stoppa ner i en Golf, Sandero, Hyundai i30 kaross. Att ta ur bensinmotorn och sätta i en elmotor ska inte göra att bilen blir 150.000 kr dyrare!

Batteriet är skitdyrt! Men det räknas med en halvering till 2025, så du får vänta lite till.. Jättebillig att köpa blir den kanske inte, däremot kör du för 2kr/milen

Re: Tesla Semi Trucks

InläggPostat: 08:05:45, 26-02-2018
av Göran Ekman
Tillverknings kostnaden har inget med slutpriset till kunden att göra.
Göran i Björnarbo

Re: Tesla Semi Trucks

InläggPostat: 09:44:00, 26-02-2018
av nimbus
Göran Ekman skrev:Tillverknings kostnaden har inget med slutpriset till kunden att göra.
Göran i Björnarbo

Som det har varit fram tills nu har batteriets kostnad varit halva bilens kostnad så det borde det visa sej på slutpriset

Vad beror det på då?

Re: Tesla Semi Trucks

InläggPostat: 09:53:08, 26-02-2018
av Göran Ekman
Det som bestämmer slut priset är vad man tror att man kan motivera kunden att betala för en vara .
Undrar vad kostnaden är för att bygga säg en 1,6 liters bensin motor är, och hur stor del av priset som är utvecklings kostnad .
Jag kan tro att en bensin bil tänker man bränsle 8kr milen elbil bränsle 2kr milen då vill gärna tillverkarna ha en del av den vinsten .
Göran i Björnarbo

Re: Tesla Semi Trucks

InläggPostat: 11:03:18, 27-02-2018
av nimbus
Här hitta jag en sammanställning över kostnader där man jämför med en batteribil

Bild

https://www.researchgate.net/publicatio ... _Emissions