Sida 1 av 1

Glider kits lastbilar i usa

InläggPostat: 19:17:02, 26-01-2018
av qqq
Som jag har fattat det så är det nya lastbilar som levereras utan motor (och kanske utan växellåda). Det finns firmor som droppar i en gammal motor/växellåda, och då är de lagliga att köra. Vad jag inte fattar, är hur det funkar där.
Om chassit / ramen är nytt borde väl lagen där kräva att det nya fordonet ska uppfylla de avgaskrav som gäller för exv årsmodell 2018 ?
Eller kan det vara så dumt där borta att årsmodellen är kopplad till motors årsmodell ?

https://www.fitzgeraldgliderkits.com/wh ... lider-kit/

Re: Glider kits lastbilar i usa

InläggPostat: 15:52:53, 10-02-2019
av Robert T
qqq skrev:Som jag har fattat det så är det nya lastbilar som levereras utan motor (och kanske utan växellåda). Det finns firmor som droppar i en gammal motor/växellåda, och då är de lagliga att köra. Vad jag inte fattar, är hur det funkar där.
Om chassit / ramen är nytt borde väl lagen där kräva att det nya fordonet ska uppfylla de avgaskrav som gäller för exv årsmodell 2018 ?
Eller kan det vara så dumt där borta att årsmodellen är kopplad till motors årsmodell ?

https://www.fitzgeraldgliderkits.com/wh ... lider-kit/


Det är helt enkelt lagligt att köra med en ny lastbil och gammal motor. Miljö"lobbyn" försöker få detta förbjudet men amerikanarna är konservativa.

Re: Glider kits lastbilar i usa

InläggPostat: 17:06:02, 10-02-2019
av jörgen.ottosson
Om man går in och läser så verkar som även erbjuda renoverade motorer.... ( även om de inte är "nya" ,...)

Det finns nog olika synvinklar på miljön.....de beskriver att man inte behöver gjuta nya stommar och på så sätt sparar CO2 utsläpp..

Re: Glider kits lastbilar i usa

InläggPostat: 13:01:17, 12-03-2019
av Murre o2
De skriver att det blir bättre bränsle ekonomi, den biten har jag svårt att förstå, jag trodde att de nya motorerna är snålare förutom bättre avgas värden?

Re: Glider kits lastbilar i usa

InläggPostat: 14:16:22, 12-03-2019
av Bigswede
Vilken härlig sida. Där måste jag nörda in mig lite mer.

Som jag har förstått det, kan motorer utan avgasrening vara snålare.

Re: Glider kits lastbilar i usa

InläggPostat: 15:11:07, 12-03-2019
av G-son
Bigswede skrev:Som jag har förstått det, kan motorer utan avgasrening vara snålare.

Ja, har dålig koll på diesel men ser man på bensinmotorerna under 70-talet blev både effekt och bränsleekonomi lidande när man bl.a. sänkte kompressionen för att minska kväveoxidutsläpp (lägre komp ger lägre förbränningstemperatur, lägre temperatur orsakar mindre NOx). Än idag syns det ju på chippade bilar, man kan plocka ut mer effekt och/eller sänka bränsleförbrukningen just för att man kan justera motorn så den går bäst istället för att justera den för att ge renast avgaser som tillverkaren måste göra. Om man inte heter Volkswagen förståss, då programmerar man datorn så den känner igen körcykeln som används vid mätning av avgasutsläppen, och kör motorn mer miljövänligt just då men inte annars... :vissla:

Re: Glider kits lastbilar i usa

InläggPostat: 18:19:37, 12-03-2019
av jörgen.ottosson
Murre o2 skrev:De skriver att det blir bättre bränsle ekonomi, den biten har jag svårt att förstå, jag trodde att de nya motorerna är snålare förutom bättre avgas värden?


Bränsleekonomi kan ju också påverkats av lägre luftmotstånd på modernare hytt.... (hur luftmotståndet är vet jag naturligt vis inte....)

Re: Glider kits lastbilar i usa

InläggPostat: 20:26:13, 12-03-2019
av CountyBruff
Har läst någonstans att en amerikansk lastbilsköpare ofta plockar ihop
en bil efter eget tycke när det gäller chassie, motor och transmission.

Re: Glider kits lastbilar i usa

InläggPostat: 20:31:46, 12-03-2019
av DrBengt
Det är så dumt där borta att lastbilen bara behöver uppfylla avgaskraven från det året motorn ursprungligen tillverkades. Så tar man en gammal Cummins totalrenoverar och sätter i ett nytt chassie kan man uppfylla miljökriterier från 80talet. Dessutom slipper man i vissa stater att betala moms då fordonet anses begagnat.

Skulle förbjudas men sen kom Trump och reverserade beslutet.