Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Glider kits lastbilar i usa

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna lastbilsteman här

qqq (trådstartaren)

#1 » 19:17:02, 26-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag har fattat det så är det nya lastbilar som levereras utan motor (och kanske utan växellåda). Det finns firmor som droppar i en gammal motor/växellåda, och då är de lagliga att köra. Vad jag inte fattar, är hur det funkar där.
Om chassit / ramen är nytt borde väl lagen där kräva att det nya fordonet ska uppfylla de avgaskrav som gäller för exv årsmodell 2018 ?
Eller kan det vara så dumt där borta att årsmodellen är kopplad till motors årsmodell ?

https://www.fitzgeraldgliderkits.com/wh ... lider-kit/

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



Robert T

#2 » 15:52:53, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Som jag har fattat det så är det nya lastbilar som levereras utan motor (och kanske utan växellåda). Det finns firmor som droppar i en gammal motor/växellåda, och då är de lagliga att köra. Vad jag inte fattar, är hur det funkar där.
Om chassit / ramen är nytt borde väl lagen där kräva att det nya fordonet ska uppfylla de avgaskrav som gäller för exv årsmodell 2018 ?
Eller kan det vara så dumt där borta att årsmodellen är kopplad till motors årsmodell ?

https://www.fitzgeraldgliderkits.com/wh ... lider-kit/


Det är helt enkelt lagligt att köra med en ny lastbil och gammal motor. Miljö"lobbyn" försöker få detta förbjudet men amerikanarna är konservativa.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#3 » 17:06:02, 10-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man går in och läser så verkar som även erbjuda renoverade motorer.... ( även om de inte är "nya" ,...)

Det finns nog olika synvinklar på miljön.....de beskriver att man inte behöver gjuta nya stommar och på så sätt sparar CO2 utsläpp..
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Murre o2

#4 » 13:01:17, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De skriver att det blir bättre bränsle ekonomi, den biten har jag svårt att förstå, jag trodde att de nya motorerna är snålare förutom bättre avgas värden?
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bigswede

#5 » 14:16:22, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken härlig sida. Där måste jag nörda in mig lite mer.

Som jag har förstått det, kan motorer utan avgasrening vara snålare.
Bigswede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:26, 31-07-2011
Ort: Hudiksvall - Wiemersdorf (Schleswig-Holstein)
Sverige

G-son

#6 » 15:11:07, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bigswede skrev:Som jag har förstått det, kan motorer utan avgasrening vara snålare.

Ja, har dålig koll på diesel men ser man på bensinmotorerna under 70-talet blev både effekt och bränsleekonomi lidande när man bl.a. sänkte kompressionen för att minska kväveoxidutsläpp (lägre komp ger lägre förbränningstemperatur, lägre temperatur orsakar mindre NOx). Än idag syns det ju på chippade bilar, man kan plocka ut mer effekt och/eller sänka bränsleförbrukningen just för att man kan justera motorn så den går bäst istället för att justera den för att ge renast avgaser som tillverkaren måste göra. Om man inte heter Volkswagen förståss, då programmerar man datorn så den känner igen körcykeln som används vid mätning av avgasutsläppen, och kör motorn mer miljövänligt just då men inte annars... :vissla:
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

jörgen.ottosson

#7 » 18:19:37, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:De skriver att det blir bättre bränsle ekonomi, den biten har jag svårt att förstå, jag trodde att de nya motorerna är snålare förutom bättre avgas värden?


Bränsleekonomi kan ju också påverkats av lägre luftmotstånd på modernare hytt.... (hur luftmotståndet är vet jag naturligt vis inte....)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

CountyBruff

#8 » 20:26:13, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har läst någonstans att en amerikansk lastbilsköpare ofta plockar ihop
en bil efter eget tycke när det gäller chassie, motor och transmission.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

DrBengt

#9 » 20:31:46, 12-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så dumt där borta att lastbilen bara behöver uppfylla avgaskraven från det året motorn ursprungligen tillverkades. Så tar man en gammal Cummins totalrenoverar och sätter i ett nytt chassie kan man uppfylla miljökriterier från 80talet. Dessutom slipper man i vissa stater att betala moms då fordonet anses begagnat.

Skulle förbjudas men sen kom Trump och reverserade beslutet.
DrBengt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:16:56, 10-01-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se