Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Man 8 drar åt höger vid bromsning

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmäna lastbilsteman här

pgp (trådstartaren)

#1 » 12:05:45, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en avställt 2000 Man LLC 8.163 för att vara lagringsplats medan jag bygger nytt garage. Jag tänker försöka att laga felen och få den påställt när nytt garage är klar. Den har kört 70mil sedan sista besiktning för 13 månader sen. Den hade följande fel (som jag har hittad) vid köpet:
1) Ingen luft i luftfjädring (bak) - säkring brinner av i samma ögonblick ny sätts in.
2) Ratten drar lite åt höger vid bromsning.
3) backkamera dødt.
4) Om man trycker in ventilen på ena lufttanken och släpper, fortsätter den att släppa ut luft. Man måst flytta den lite runt för den blir tätt.
5) Speglarna vibrerar vid lågt varvtal
6) Ratten står lite snett

Bilen har när ingen rost på rammen. Däcken ser bra ut - ingen ojämn slitage.

Innan köpet hittade jag en ledning som saknade isolation. Jag drog den lite bort från chassis och med det var fel 1) hittad och tillfällig lagad med lite tejp.
Fel 3) har jag inte tittat på.
Ventilen (fel 4) hoppas jag kan lagas ved att skruva ut ventilen och byta en packning.
Speglarna (fel 5) hoppas jag kan lagas vid byte av rostiga skruvar.
Ratten (fel 6) hoppas jag kan tas av, vridas ett knäpp och sättas tillbaks.

Bromsarna är vad jag behöver hjälp med. Bilen går rakt om man släpper ratten utan att bromsa, men ratten svänger åt höger när man bromsar. Det är inte mycket. Om man håller i ratten vid bromsning märker man inte att den drar. Jag tittade på papper jag fann i hytten, och hittade besiktning från 4000mil sedan (2014) som sa bilen drar ät höger vid bromsning + mer än 30% differens i bromskraft på framaxeln. Jag hittade också en besiktning 3 dagar senare utan fel.

Jag har aldrig lagat luftbromsar förut. Vart starter man för att lokalisera felet? Det är skivbromsar fram, bromstrummar bak. Jag tänker så att felet är att vänster frambroms är lite svagare än höger. Om felet var på bakaxeln ville differensen på höger/vänster varit så stor att bilen ville svängt ändå om ratten håls fast. Är det rett tänkt?
Om vänster frambroms var mycket svag ville man märkt att ratten drar åt höger även om man håller i den.

Vad bör jag göra för att hitta felet?
pgp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:18:46, 09-11-2017
Ort: Tønsberg
Norge



texas5020

#2 » 13:03:33, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undersök också varför ratten står snett, brukar ofta finnas en orsak till det om inte någon klåpare skruvat med lastbilen,
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

pgp (trådstartaren)

#3 » 13:55:12, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min första tanke var att endeleddene (på norsk, tie rod på engelska, ingen aning vad det svenska ordet är) var fel justerade. (Justerar styrvinkeln mellan framhjulen.) Men när jag tittade under lastbilen såg jag et stag mellan framhjulen, och ingen justering på längden av detta. Ratten styr vänster hjul. Höger styrs av detta staget från vänster hjulet.
När vinkeln mellan framhjulen er fel på personbilar, brukar dom dra åt et håll när man släpper ratten. Lastbilen går rakt fram när man släpper ratten, så då tänker jag att själva ratten er monterad snett på axeln.
pgp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:18:46, 09-11-2017
Ort: Tønsberg
Norge

torbjorn_forsman

#4 » 17:55:55, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där lederna kallas styrleder på svenska. Ett äldre ord är p-ände.

Om toe-in är fel på en personbil så brukar den inte dra snett men däremot kan vägegenskaperna bli konstiga på andra sätt och framdäcken slits snabbt.
Sneddragning brukar bero på att cambervinkeln (hjullutningen) är olika på höger och vänster sida.

Med stel framaxel och ett parallellstag mellan framhjulen så borde det rimligtvis finnas en justermöjlighet för toe-in. Vanligtvis är styrlederna gängade på parallellstaget och låsta med klämnav eller låsmutter, men det kan finnas andra lösningar också.
Om toe-in är rätt men ratten ändå står snett när bilen går rakt fram, så skulle det kunna bero på att staget mellan styrsnäckan och vänster hjulspindel är krökt, eller att framaxeln eller styrsnäckan har förskjutit sig i sidled av någon anledning. Om det finns ett tvärstag (panhardstag) för framaxeln så kan orsaken vara att det eller något av dess fästen är böjt, eller att gummibussningarna i ändarna av staget är glappa eller har tappat formen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

pgp (trådstartaren)

#5 » 18:18:16, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad er enklaste metoden att kontrollera toe-in på lastbil?
Det jag brukar göra på personbil är att ställa bilen på flat asfalt med hjulen rett fram, kliva ut, gunga på bilen lite i alla hörnor för att få fjärdarna lika, knuffa bilen 5m framåt, mäta avståndet mellan två punkter bak på framhjulen, knuffa bilen lite mer framåt så dom samma punkterna på hjulen kommer på framsidan, og mäta avståndet mellan dom samma punkterna. Avståndet ska vara ca 1mm mindre fram än bak. Jag kommer ha lite svårt att knuffa lastbilen - och att stanna den vid rett hjulrotation.
pgp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:18:46, 09-11-2017
Ort: Tønsberg
Norge

konso1985

#6 » 20:59:57, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan sjekke nullpunkt på styrveksel, skal være merker som skal treffe mot hverandre. Om du finner dette og setter de riktig er styrveksel i null. Finn deg 2 rør eller lignende som du kan stripse fast i hverandre. Mål på felgkanter på innsiden. Start fremst og merk av på det du bruker, og mål bak etterpå, da ser du hvor mye toe-in eller out du har.

Skjeve bremser foran kan være bromsok, bremseklokke, bremseklosser eller bremseskive. Jeg anbefaler å ta ut klosser og rubbe de opp, samme med bremseskiven. Ta av bremseklokke og sjekke bevegelighet til hevarm inne i bromsoket. Sette luft på bremseklokke og sjekke den for lekkasje og at den går langt nok ut.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

pgp (trådstartaren)

#7 » 12:04:20, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er det ingen fara för att bromsklokka förstöras om den får luft utan att vara fastskruvad i caliper?
Hur vet jag vad som er "langt nok ut" på min bromsklokka?

Instruktionsboken gav et lite hint ved en beskrivning av hur man testar parkeringsbromsen på drivande axlar (på bilar med parkeringsbroms på alla axlar). Underförstådd, det finnes versioner av lastbilen som inte har parkeringsbroms på alla axlar. Det förklarar jo varför det bara är en luftslang till frambromsarna på denna - den er en av dom som inte har parkeringsbroms på framaxeln.
Jag trodde alle lastbilar hade parkeringsbroms på alla hjul. Då har jag i alla fall inte missad hus funktionen på bromsen är.
pgp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:18:46, 09-11-2017
Ort: Tønsberg
Norge

pgp (trådstartaren)

#8 » 17:36:23, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toe-in mätt på fälg vid stillestånd är 3,3mm mindre fram än bak. Hur mycket borde det vara på denna bilen? Kan man lita på mätmetoden
Efter lite vask har jag upptäckt att toe-in kan justeras vid att rotera hela staget mellan hjulen. Men vad brukar man for verktyg för att skruva staget? Den är rund i hela längden, vad jag kan se.

Några märken på styrväxeln har jag inte hittad.
pgp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:18:46, 09-11-2017
Ort: Tønsberg
Norge

konso1985

#9 » 19:31:23, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

pgp skrev:Er det ingen fara för att bromsklokka förstöras om den får luft utan att vara fastskruvad i caliper?
Hur vet jag vad som er "langt nok ut" på min bromsklokka?

Instruktionsboken gav et lite hint ved en beskrivning av hur man testar parkeringsbromsen på drivande axlar (på bilar med parkeringsbroms på alla axlar). Underförstådd, det finnes versioner av lastbilen som inte har parkeringsbroms på alla axlar. Det förklarar jo varför det bara är en luftslang till frambromsarna på denna - den er en av dom som inte har parkeringsbroms på framaxeln.
Jag trodde alle lastbilar hade parkeringsbroms på alla hjul. Då har jag i alla fall inte missad hus funktionen på bromsen är.
En enkeltvirkende tar ikke skade av en test. Mest sansynlig er problemet klossene og skiven som gjør at den bremser skjevt.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

konso1985

#10 » 19:39:12, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

pgp skrev:Toe-in mätt på fälg vid stillestånd är 3,3mm mindre fram än bak. Hur mycket borde det vara på denna bilen? Kan man lita på mätmetoden
Efter lite vask har jag upptäckt att toe-in kan justeras vid att rotera hela staget mellan hjulen. Men vad brukar man for verktyg för att skruva staget? Den är rund i hela längden, vad jag kan se.

Några märken på styrväxeln har jag inte hittad.
Målemetoden er en basic sjekk av toe bare. For en nøyaktig måling bør man bruke verkstedutstyr. Man løsner klemmene og flytter de til siden, tar 2 store hammere og slår mot hylsen fra hver side samtidig, og tar en stor rørtang med gode tenner og dreier hele staget. Her skal det ikke mye til før du har justert endel.
Hvor mye toe den skal vet jeg ikke. Google?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

torbjorn_forsman

#11 » 20:43:07, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om instruktionsboken finns kvar, så står hjulinställningsvärden ofta i den. Annars får man försöka få tag på en verkstadshandbok.
I manualer för hjulinställningsapparater brukar det finnas tabeller med inställningsvärden för olika fordon, likaså i tabellsamlingar som t ex Autodata eller Alldata.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

pgp (trådstartaren)

#12 » 21:57:04, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har försökt hitta verkstadshandboken. Enda resultat så här långt är en bok på ryska. Tekningarna i boken synas vara bara motor. Har också hittat en bok på engelska som visar alle specifikationer för montering/anpassning av kran/plan/skåp/...

Tack för tipsen om vart man finner grep på staget. Tänker jag kommer att justera till 0mm toe-in mätt på fälgen för att testa om det ändrar något med bromsarna. Eftersom båda bromsskivorna är rostfria i slitbanan, ändå när bilen mest har stått still det sista året, kan man jo hoppas att båda bromsar funkar.
pgp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:18:46, 09-11-2017
Ort: Tønsberg
Norge

pgp (trådstartaren)

#13 » 21:01:40, 14-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet vilken typ av coolant (vad heter det på svenska?) som ska brukas på denna motorn?
pgp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:18:46, 09-11-2017
Ort: Tønsberg
Norge

texas5020

#14 » 21:38:55, 14-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glykol. :shake_hands:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

torbjorn_forsman

#15 » 21:39:52, 14-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kylvätska.
Står det något i instruktionsboken eller på någon skylt vid expansionskärlet?
Om man läser det finstilta på glykoldunkar så står det ofta att glykolen uppfyller någon MAN-specifikation.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se