Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Skenande lastbil

214 inlägg • Sida 11 av 15
Diskutera allmäna lastbilsteman här

Jimmy Nilsson

#151 » 17:40:47, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Väldigt många vet vem föraren är, det har mindre seriösa "forum" sett till att blivit "allmänt" känt. Det finns ingen anledning att kavla ut information i onödan i det läget, som då med automatik blir av personlig karaktär! :sad:
Ingen blev ju skadad och det hela löste ju sig på i det hela taget bra sätt, så jag tycker inte det finns något viktigt allmänintresse att frossa med detaljer! En bergsäker utredning som styrker att det inte var något fel på bilen, mer officiell information behöver vi inte. Det kommer nog att spridas både det ena och andra ändå på sociala medier, för den som vill gotta sig i det!



Enda gången jag sett chaffisens namn var när HAN själv skapade en tråd på Truckers Paradise . Inte ens sett honom bli uthängd med namn. Scania har gjort sin koll av bilen och hittade inga fel. Transportstyrelsen har lagt ner sin utredning. Enda jag vet som är kvar är brottsanmälningarna polisen gjorde mot chaffisen. Jag är av den åsikten att var nu felet på bilen så ska det ut offentligt så alla de andra bilarna kan kollas, Var det ett idiotpåhitt av chaffisen så ska han straffas. Och jo efter en sådan cirkus så är det av allmänintresse.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor



Jevlar

#152 » 22:22:39, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inga virus eller andra elfel som kan sätta parkeringsbroms/katastrofbroms ur spel på denna modellen, inga elektriska komponenter där helt enkelt.

Föraren har hittat på alltihop, anledning okänd och vi lär aldrig få reda på det om han inte till slut erkänner senare i polisens utredning.

Och föraren gör ingen hemlighet av vem han är, skrivit flera inlägg med sin version av händelsen som han dock tog bort efter ett tag.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Jimmy Nilsson

#153 » 23:42:40, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polisen slår på stora trumman. Så vem vet. Kanske hela sanningen kommer fram till sist.
http://www.trailer.se/aven-polisen-utre ... lastbilen/
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

LeifAndersson

#154 » 08:50:19, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var nog först i den här tråden som antydde att något inte stämmer med den historia vi fått till oss, men för den skull försöka lägga skulden på den ena eller andra är onödigt, när utredningen är klar så kommer det förhoppningsvis material så att det går att bilda sig en uppfattning om vad som hänt. Med det material som finns i dag kan man bara ana vad som hänt, om det material som vi fått ta del av stämmer vill säga. Så det hela klarnar nog så småningom utan en massa vilda gissningar. Själv har jag haft en teori sedan dag ett när historien är tekniskt orimlig. Men jag ogillar starkt när det dras igång någon form av drev när det inte kan leda till något vettigt i sak! Framförallt när det gäller enskilda personer, bättre att låta saken ha sin gång och se om någon blir dömd för något. Innan någon är dömd eller saken blivit riktigt utredd så ska alla betraktas som oskyldiga. Spekulationer om varför det blev som det blev är det bäst att vänta med tills det finns ett stadigt underlag att utgå ifrån. Om det styrks att det var på ett visst sätt så är det ju bra, då vet alla vad som hände och kan vara trygg med det, men även då bör man vara försiktig med kommentarer! Annars kan det hela lätt få karaktären av vuxenmobbning, och det är nog inget någon tycker vi ska syssla med? Visst är det en märklig historia som väcker nyfikenhet, men försök att vara sakliga i diskussionstonen för det!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kimmen

#155 » 09:13:28, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Jag var nog först i den här tråden som antydde att något inte stämmer med den historia vi fått till oss, men för den skull försöka lägga skulden på den ena eller andra är onödigt, när utredningen är klar så kommer det förhoppningsvis material så att det går att bilda sig en uppfattning om vad som hänt. Med det material som finns i dag kan man bara ana vad som hänt, om det material som vi fått ta del av stämmer vill säga. Så det hela klarnar nog så småningom utan en massa vilda gissningar. Själv har jag haft en teori sedan dag ett när historien är tekniskt orimlig. Men jag ogillar starkt när det dras igång någon form av drev när det inte kan leda till något vettigt i sak! Framförallt när det gäller enskilda personer, bättre att låta saken ha sin gång och se om någon blir dömd för något. Innan någon är dömd eller saken blivit riktigt utredd så ska alla betraktas som oskyldiga. Spekulationer om varför det blev som det blev är det bäst att vänta med tills det finns ett stadigt underlag att utgå ifrån. Om det styrks att det var på ett visst sätt så är det ju bra, då vet alla vad som hände och kan vara trygg med det, men även då bör man vara försiktig med kommentarer! Annars kan det hela lätt få karaktären av vuxenmobbning, och det är nog inget någon tycker vi ska syssla med? Visst är det en märklig historia som väcker nyfikenhet, men försök att vara sakliga i diskussionstonen för det!


Jag var nog sist som misstänkte föraren, men tack vare sociala medier fick jag upp ögonen att det kanske kunde vara föraren. Är det föraren som har felat räcker den förklaringen för mig
Tack vare medierna så kanske vi för reda på om det är bil eller föraren som det är fel på
Jag vill inte misstänka varenda scania jag möter i trafiken, nu misstänker jag alla lastbilar
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Göran Ekman

#156 » 09:14:33, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten fundering om parkeringsbromsar på lastbilar, när jag körde lastbil senast ( för 15 år sedan) satt det en liten spak på instrument brädan som det pös om när man släppte bromsen . Var det inget broms tryck släppte inte p-bromsen. Är den ventilen el styrd på moderna bilar?

Det är nog inte tekniska problem på våra fordon som vi behöver oroa oss för än så länge , det är den mänskliga faktorn som är den svaga punkten .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

atlashjul

#157 » 09:23:35, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spärrventilen, den va så bra så den tog man bort på de flesta lastbilarna.. Men den har ju ingen funktion så länge du har tryck i systemet..Den är/var ju till för att du inte skulle kunna köra förän du fått upp nog bromstryck.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Jimmy Nilsson

#158 » 09:33:11, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spärrventilen hade ju inte alla länder förr heller. Man fick montera en på importbilar. På Scania 4 serie så skiljer det ett halvt kg på bil utan (5,5 kg) och med (6 kg) . Bilen kan ju inte flyttas utan att där är tillräckligt med tryck för att släppa fjäderklockan. Nya Volvo har knapp till p-bromsen. Hur new gen Scanian har det vet jag inte.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

esund

#159 » 21:51:05, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Next gen är det valfritt om man vill ha p-broms med el eller inte och jag tror att det är så på Streamline modellen också.
Jag har elstyrd p-broms på den Next gen jag kör och jag hatar skiten :aaargh:

1 person gillar det här inlägget.
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

tracker

#160 » 22:21:44, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:..Den är/var ju till för att du inte skulle kunna köra förän du fått upp nog bromstryck.

Det var väl till för spärra så inte bilen rullade iväg om du av misstag släppt handbromsen innan trycket var uppe, du kanske till och med var utanför lastbilen och väntade på trycket när lastbilen plötsligt rullade iväg....
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

2 personer gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

atlashjul

#161 » 22:36:16, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:
..Den är/var ju till för att du inte skulle kunna köra förän du fått upp nog bromstryck.


Det var väl till för spärra så inte bilen rullade iväg om du av misstag släppt handbromsen innan trycket var uppe, du kanske till och med var utanför lastbilen och väntade på trycket när lastbilen plötsligt rullade iväg....


Blir ju liksom lite samma sak,, Nu är det ljudsignal istället så fort handbromsspaken är i friläge å dörren öppen :lmao: när det är manuell pneumatisk spak. Den elektriska flärpen har en massa konstiga funktioner, har ej studerat dessa fullt ut ,när jag flyttat någon volvoskit..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

LeifAndersson

#162 » 09:04:03, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv är jag på något vis en teknisk bakåtsträvare när det gäller ny elektronisk teknik! T.ex. parkeringsbromsen vill jag ha någon form av i vart fall mekaniskt reglage till. Gillar inte elektriskt manövrerad parkeringsbroms på varken personbil, lastbil eller lastmaskin. På lastmaskiner anser jag t.o.m. att det är en säkerhetsrisk med den simpla elmanövreringen som på många maskiner bara finns för att det ska vara "modernt" och föraren förlorar all indikation på funktionen. På lastbilar nöjer jag mig rent tekniskt med servostyrning och tryckluftsbromsar med fjäderklockor till parkeringsbromsen, det är grundkraven och i övrigt ska det vara specificerat för uppgiften och i den kravspecen ingår mycket sällan elektroniskt trams! Komfort är bra, men i bland undrar man om det inte är framtaget för att attrahera en förare som egentligen skulle sitta bakom ett blankt skrivbord på en skinnfåtölj av exklusivaste slag. På ett arbetsfordon borde funktion prioriteras framför underliga och ibland helt onödiga tekniska lösningar enligt mig. Tekniken ska vara för att underlätta förarens vardag och inte för att anpassa förarplatsen för någon som egentligen vill/borde vara på en annan plats och därmed måste övervakas varje sekund bakom ratten! :???: :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#163 » 09:30:38, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En elektrisk p- broms ser modernt ut och förmodligen billigare att montera.
Med en el knapp blir det ett led till som ska funka , har så på lastmaskinen går strömbrytaren sönder blir det tvärstopp eller ingen P- broms.
På en äldre lastbil den spaken som används som P- broms är den bara en en ventil som öppnar och stänger luften till parkeringsbromsen ? Brukar dom grejorna krångla på äldre bilar?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LeifAndersson

#164 » 10:36:19, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjäderbromsklockor som lossas med en mekaniskt manövrerad luftventil får väl anses som mycket driftsäkra. Vad som kan vara lite läskigt med fjäderbromsklockor är om man råkar ut för en framhjulssprängning och manöverslangen till fjäderbromsklockan skadas, det är illa nog att åka på fälgen men låses parkeringsbromsen pga. den skadade slangen också i det läget då är det hela totalt omanöverbart. Kunde man bygga bort det fenomenet med mekanik eller elektronik så vore nog fjäderbromssystemet i det närmsta perfekt! Men en framhjulspunktering med ansatt fjäderbroms är alla förares värsta mardröm! Då är man bara passagerare! Vi hade två Scanior på 90:i talet där fjäderbromsen fram var satt ur funktion när föraren kände sig otrygg med det systemet efter en olycka som en kollega råkade ut för i samband med framhjulssprängning med bromslåsning som följd!
Och att det inte ska gå att "bromsa ihjäl" en lastbil med färdbromsen tror ingen på som fått brott på slang mellan bil och släp, går "katastrofbromsen in på släpet så blir det stopp VÄLDIGT fort, och panikbromsas hela ekipaget så är bromskraften enormt mycket större än motorstyrkan. Skenar en motor och du bromsar fast bilen så brister något i transmissionen om motorn inte stannar, men fordonet rör sig inte med ansatta bromsar!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Murre o2

#165 » 19:48:33, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framhjuls sprängning måste var extremt sällsynt, på min tid hade jag ingen och hörde aldrig talas om någon som råkat ut för det. Hade däremot tre där bak, det berodde ju alltid på för lågt luftryck som överhettade däcket tills det sköt. Fram är det ju lätt att se om det sviktar och belastningen blir mindre vid fullt lass, därför mindre risk. Bak syns det inte vid tvilling montage så det är svårare att se. Efter först sprängda däcket började jag kolla trycket en gång i veckan men råkade ändå ut för två till. Tre på 6 år gör en vartannat år...

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se