Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Skenande lastbil

214 inlägg • Sida 2 av 15
Diskutera allmäna lastbilsteman här

valberga

#16 » 22:31:42, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta men jag tror inte att det var omöjligt att få stopp. Den stannade ju tydligen när den fick kontakt med gräset/körde ut på ängen.
Märkligt att den inte fortsatte att gå när den stod på ängen.
Ligger nog något annat bakom detta. :klia:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

2 personer gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



Jimmy Nilsson

#17 » 22:55:53, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar helsjukt det där. Den gjorde 50 knyck i en och en halvtimme sen ser den gräs och tvärstannar. Den har inte ens sjunkit ner i gräset på bilderna. Och seriöst ! poliserna bereder fri väg i en och en halvtimme när alla som vet hur en Scania är byggd kunde kört ikapp den på en moppe och klippt slangarna från tanken med en avbitare. Man kan bara skaka på skallen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

nimrod_pro

#18 » 22:57:25, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teknik i all ära...Mer och mer blir ju drive-by-wire och annat lullull som ska hjälpa föraren...eller som jag känner, att stör uppmärksamheten som ska va på omgivningen och vägen.

Körde häromdagen en ny v40 med t.ex. filhållningsfunktion och elektromekanisk styrning enligt bruksanvisningen som förklarade systemet. När man kom för nära väglinjen ryckte ratten till och det kändes som att man förlora kontrollen över bilen för nån sekund när systemet grep in, ingen rolig upplevelse... och alla dessa finesser med parkeringshjälp som tjuter till höger o vänster i bilen så fort man närmar sig något. vet man inte var man har sin bil? Eller elektronisk handbroms, har vi blivit så slappa i kroppen att vi inte orkar dra i en spak? Eller backstarthjälp som håller bromsen åt dig tills du åker iväg, får man inte lära sig att starta i backe?
Backkamera är dock bra för att upptäcka barn rakt bakom bilen, dock mindre bra då vissa förare bara kollar på den när de backar och missar det som händer omkring..

Jag anser att bilar ska man köra aktivt, inte bara sitta och såsa bakom ratten från A till B och lita på att bilen hjälper till att köra dig till destinationen medan du fipplar på telefonen, infotaimentsystemet eller alla 100 menyer som finns att välja i bilens instrumentbräda. Körde en VW en period, där fick man justera den bländande instrumentbelysningen i menyn ,bil, belysning, instrumentbräda...vad är det för fel med ett litet vred, skönt att kunna vrida ned vid mörkerkörning.

Kör privat en Saab 9-5 Vector som i mitt tycke är lagom tekniskt utrustad för min smak. Gillar speciellt nightmode knappen på instrumentpanelen som dödar alla mätare i mätarhuset utom hastighetsmätare som är belyst 0-140 i nightmode samt dimmar ned all knappbelysning.Händer något, typ lågt bränsle hoppar den mätaren igång igen och visar sitt värde.

Ska bli intressant att se vad de kommer fram till när de undersökt lastbilen. Bakom tekniken står ju en människa och efter som att människor gör fel till och från kan man inte lite på tekniken fullt ut när det ska skrivas massor kod och mjukvara. Se bara på Boeing som hade mjukvarufel i sina plan och fick trots det igenom planet så de kunde ta det i trafik.
Christoffer

5 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#19 » 23:01:48, 22-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kyligt agerat av alla inblandade :buga:
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Murre o2

#20 » 09:11:23, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker att det blivit för mycket datorisering i moderna lastbilar och traktorer, de skall ju vara oömma arbetsfordon men nu står föraren hjälplös om något larm ligger inne och motorn därmed inte startar. Finesser som inte finns kan inte gå sönder! Sedan verkar den skenande lastbilen vara något som inte hänt innan i hela värden, det får en att undra lite :???: För många system som slutade fungera om man säger så.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Trondos

#21 » 10:17:15, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg husker en historie om en av de første Mercedes Actros som ble solgt her i Norge. Den gikk som timmerbil, og en fredags ettermiddag ble den parkert langt inne på Finnskogen et sted. På mandags morgen var batteriet flatt, husker ikke grunnen til at batteriet var tomt for strøm. Men det viste seg at det var umulig å låse opp bilen selv om man fikk ladet batteriene, ECU hadde tappat minnet. Det måtte komme en dresskledd tysker med laptop inn på Finnskogen for å få liv i Actrosen igjen. :mrgreen:

4 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Ivar Risslén

#22 » 10:50:43, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en gammal artikel men här varnas det för att det kan komma virus i bilar. https://computersweden.idg.se/2.2683/1. ... us-i-bilen

Det finns flera artiklar på nätet om att det förespås komma virus i bilar. Det här kan vara första fallet som blir känt lite mer allmänt.
Den nya tiden är här.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Murre o2

#23 » 11:11:58, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trondos skrev:Jeg husker en historie om en av de første Mercedes Actros som ble solgt her i Norge. Den gikk som timmerbil, og en fredags ettermiddag ble den parkert langt inne på Finnskogen et sted. På mandags morgen var batteriet flatt, husker ikke grunnen til at batteriet var tomt for strøm. Men det viste seg at det var umulig å låse opp bilen selv om man fikk ladet batteriene, ECU hadde tappat minnet. Det måtte komme en dresskledd tysker med laptop inn på Finnskogen for å få liv i Actrosen igjen. :mrgreen:

Min svåger P som jobbar för Volvo personvagnar fick flyga till en national park i Sydafrika med sin lapptopp för att starta en Volvo som tappat minnet där. Kul jobb för honom men....
Datorerna i moderna bilar drar ju dessutom viloström som tömmer batteriet på ex en långtidsparkering på en flygplats och med tomt batteri vet man aldrig vad som följer för problem.

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#24 » 11:29:20, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:
Trondos skrev:Jeg husker en historie om en av de første Mercedes Actros som ble solgt her i Norge. Den gikk som timmerbil, og en fredags ettermiddag ble den parkert langt inne på Finnskogen et sted. På mandags morgen var batteriet flatt, husker ikke grunnen til at batteriet var tomt for strøm. Men det viste seg at det var umulig å låse opp bilen selv om man fikk ladet batteriene, ECU hadde tappat minnet. Det måtte komme en dresskledd tysker med laptop inn på Finnskogen for å få liv i Actrosen igjen. :mrgreen:

Min svåger P som jobbar för Volvo personvagnar fick flyga till en national park i Sydafrika med sin lapptopp för att starta en Volvo som tappat minnet där. Kul jobb för honom men....
Datorerna i moderna bilar drar ju dessutom viloström som tömmer batteriet på ex en långtidsparkering på en flygplats och med tomt batteri vet man aldrig vad som följer för problem.


Egentligen är det märkligt att det inte finns ett strömlöshetsprov som krav i typgodkännandet av nya bilmodeller.
T ex att låta bilen stå orörd och låst, låta systemspänningen sjunka från normalt värde till 0 under ett dygn, strömlös ett dygn, därefter rampa upp spänningen till normalt värde (ev skulle man göra två prov, dels med en långsam upprampning för att simulera att man har kopplat in en klen laddare till det döda batteriet och dels med snabb upprampning för att simulera inkoppling av startkablar eller byte till laddat batteri). Efter detta prov ska alla system som är nödvändiga för att bilen ska vara körbar och trafiksäker fungera som de ska utan några åtgärder utöver vad föraren kan väntas klara av själv.

8 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson

#25 » 12:34:07, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket märkligt. :klia: Och ändå märkligare är att inget sägs om vad som verkligen hände, om inte annat i fackpressen borde det kommit någon lite mer ingående beskrivning av förloppet. Att en bil gått 90 minuter i stadig fart utan att kunna hejdas låter oerhört mysko, det måste finnas något underliggande som gör att det tystas ned, och inte minsta detalj kommer ut mer än vad som är uppenbart för de som sett lastbilen rulla fram?
Lastbilar av den typen brukar bara stanna eller inte starta när något är i olag, men att elektroniken själv väljer en körhastighet och kopplar ur alla andre funktioner, både elektroniska och mekaniska låter underligt. Men styrningen tycks fungera som enda funktion! Något är mycket mysko, nästan så man tror att det ligger en jycke begravd någonstans i detta! Speciellt när bilen lämnade vägen så stannade den omedelbart på tämligen så hårt underlag. Valet av "stoppsträcka" är också lite underligt, en plan åker med bra bärighet! Jag skulle nog valt något som lutade emot och hade dålig bärighet. Det hade ju varit obra om bilen fortsatt i 50 knutar på åkern! :klia: Som sagt, något stämmer inte med den information som vi blivit tilldelade!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#26 » 12:52:05, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer uppgifter men ändå inte! Fortfarande inte en beskrivning om vad som hände!

https://www.tidningenproffs.se/nyhet/20 ... -av-vagen/
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

vazman 67

#27 » 12:53:51, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

Göran Ekman

#28 » 13:02:13, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi är nog rätt många som undrar vad som har igentligen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LeifAndersson

#29 » 13:25:15, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och vad hände sen? Står lastbilen kvar eller har den bärgats bort, och i så fall varför var inte media intresserad av fortsättningen? En händelse av det här slaget borde ju ha fått vissa uppföljningar, men det är bara tyst! :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

frippis

#30 » 13:34:53, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur funkar startnyckeln på moderna fordon egentligen? För jag antar att den inte bryter strömmen till databoxen för att slå av motorn. SItter det någon vakthund på databoxen som startar om den ifall den låser sig? "Alla" nya lastbilar har ju automatlådor utan koppling. Så är väl en växel i och strömmen dör till växellådsdatorn så borde ju den fortsätta på den växel som är i.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se