Och man kanske behövde tid på sig att tanka hem loggfiler och annat från lastbilen, analysera dessa för att försöka förstå vad som var fel. Utföra små, försiktga funktionstester av vissa delsystem (om möjligt, det är ändå en skenande
lastbil i realtid vi pratar om). Samt därefter utarbeta en strategi för lämpligaste åtgärd, givet det man vet/har koll på, utan att en åtgärd förvärrar läget!
Ansvarsfrågan. Vem fattar beslutet (tar ansvaret) om att faktiskt genomföra föreslagen åtgärd? Högste chefen på Scania? Chefen på Åkeriet? Polischefen? Annan?
Tänk om det skulle gå riktigt åt h-e när man gjorde det!
Gissar på att det blev några hastigt sammankallade skype-möten där!
Strategin borde vara att gå försiktig fram, så länge situationen var någorlunda under kontroll, och det inte förelåg någon omedelbar livsfara!
Vad kan felet ha varit? Mjukvarubugg, Virus, eller Hackerattack/kapningsförsök?
Oavsett vilket, säkert en situation vars fulla konsekvenser är svåra att överblicka just där och då.
Men sådant här stämmer nog till eftertanke hos både mycdigheter och tillvekare. Får man hoppas.