Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Skenande lastbil

214 inlägg • Sida 4 av 15
Diskutera allmäna lastbilsteman här

Jimmy Nilsson

#46 » 11:08:14, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag inte förstår är varför man inte stoppade den tidigare. Om nu ingen kunde klura ut vad felet var så kunde den likagärna både ha växlat upp och börja varva så den skenade på riktigt. Utan fungerande hastighetsspärr så well den borde toppa mellan 120 och 130. Det kunde blivit riktigt farligt. Man kunde klippt bränsleslangarna eller bromsat ner den med en tungbärgare. Hela storyn har så många fel förutom själva lastbilen då.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor



MN

#47 » 11:09:23, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur hade spikmatta fungerat i aktuell fart?
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Krister W.

#48 » 13:47:51, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:Det som inte går ihop i min lilla hjärna är hur den kan gå från att skena bromslös i 50 blås till att stanna 50-150 meter ut på en vad det ser ut som, slät och torr åker? Nä nått stämmer inte här.

Skickat från min F5321 via Tapatalk


Kan det vara så att tekniker hade någon form av "fjärrkontrollkontakt" med fordonet, men man visste inte helt säkert hur fordonet skulle reagera (om alls) om man "tryckte på nödstoppet", så därför var det säkraste att göra den utlösande manövern på en någorlunda säker plats?
Undvika okontrollerad avåkning, kollisoner med andra trafikanter, vägräcken mm....

Detta kommer mig att tänka på filmen "Duellen" från 1971:
https://www.youtube.com/watch?v=bAL_JOR5x5E

Tur att det slutade lyckligt i alla fall (2019)!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W.

#49 » 14:02:51, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och man kanske behövde tid på sig att tanka hem loggfiler och annat från lastbilen, analysera dessa för att försöka förstå vad som var fel. Utföra små, försiktga funktionstester av vissa delsystem (om möjligt, det är ändå en skenande lastbil i realtid vi pratar om). Samt därefter utarbeta en strategi för lämpligaste åtgärd, givet det man vet/har koll på, utan att en åtgärd förvärrar läget!
Ansvarsfrågan. Vem fattar beslutet (tar ansvaret) om att faktiskt genomföra föreslagen åtgärd? Högste chefen på Scania? Chefen på Åkeriet? Polischefen? Annan?
Tänk om det skulle gå riktigt åt h-e när man gjorde det!
Gissar på att det blev några hastigt sammankallade skype-möten där! :mrgreen:

Strategin borde vara att gå försiktig fram, så länge situationen var någorlunda under kontroll, och det inte förelåg någon omedelbar livsfara!

Vad kan felet ha varit? Mjukvarubugg, Virus, eller Hackerattack/kapningsförsök?
Oavsett vilket, säkert en situation vars fulla konsekvenser är svåra att överblicka just där och då.
Men sådant här stämmer nog till eftertanke hos både mycdigheter och tillvekare. Får man hoppas.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

G_Hackman

#50 » 14:05:14, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jag missat något? Varifrån kommer alla teorier om att Scania fjärrstyrde, övervakade, manipulerade, osv?
Var inte lastbilen bara en helt vanlig Scania som ägdes av ett helt vanligt åkeri?
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Volvot24

#51 » 14:21:33, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Ni ska se att både Trump o Huawei, har ett finger med i spelet.

Bilen kanske var uppkopplad med fast mobil..

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Towil

#52 » 14:36:47, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi nu skall spekulera vilt är nog det mest sannolika att torbjorn var inne på tidigare att det blivit något fel på någon hårdvara som orsakat ett felläge som mjukvaran inte kan hantera och datorn hänger sig eller fastnar i en loop.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Krister W.

#53 » 15:01:57, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller Ryska nät-troll, så här i EU-valtider?
Eliason på MSB kanske egentligen var den stora hjälten även i det här fallet? :mrgreen:

Om nu inte lastbilen var uppkopplad mot nätet (vilken årgång av fordon pratar vi om?) så kanske föraren med hjälp av Scaniafolket kunde plocka ut och vidarebefodra ev. felkoder? Som skulle ge ledning till felkälla och möjliga/lämpliga åtgärder?
För nog har väl moderna lastbilar någon form av ECU ombord?
https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_control_unit
Inte ganske gasvajjen somm gott avv ba?
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Michael Meier

#54 » 15:07:04, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller som minst en journalist beskrev det, bensinen hade räckt ända till Uppsala , ock vem kläckte idén med spikmatta samt vad det skulle lösa för problem.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

63an

#55 » 15:19:50, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var nog en "diesel stånka" :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Volvot24

#56 » 15:22:16, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Det begriper ni väl...

5"-spik

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

LeifAndersson

#57 » 15:34:07, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några grässtrån på en åker eller spikmatta är egentligen tänkta lösningar med ungefär samma förutsättningar att lyckas. Som jag sade tidigare, när man bestämde sig för "lämna vägen" lösningen var man då helt säker på att bilen inte skulle fortsätta ett rulla i 50 knutar på åkern? Vad hade hänt då? Nu bestämde sig den "skenande lastbilen" för att stanna efter två billängder snyggt och prydligt sedan den lämnat asfalten, hur kunde man vara säker på att så skulle ske? Många frågor och inga svar! En lösning man borde övervägt hade varit ett låta den sätta nosen i ett annat ekipage med lämplig höjd bak och bromsas fast så, en lastad maskintrailer kunde varit lämplig. Det skulle ge mycket mer motstånd än en plan åker, och kunnat ske helt kontrollerat! Hade den fått knuffa på ett 60t ekipage så hade den nog veknat, och bromsas dessutom det ekipaget så hade det nog blivit stopp helt odramatiskt!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Towil

#58 » 15:41:37, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ca 1:15 in. verkar vara ett sädesfält.
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/17-% ... t-11985134

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

G_Hackman

#59 » 16:20:05, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst hade det nog varit effektivare att bromsa med något annat fordon. Men vem skulle man tvinga till att göra det? Med risk för både eget fordon och egen säkerhet. Inte så lätt att fixa det på nolltid.
Samma gäller alla förslag att någon skulle klippa bränsleledningar, tryckluft eller dylikt farten. Allt sånt vore mycket farligt att utföra och går bort pga det.
Men man undrar ju hur den kunde få stopp så snabbt bredvid vägen. Eller hade de redan påbörjat bärgningen när de bilderna togs?

Oroa er inte, svaren kommer när lastbilen undersökts och Scanias och statens haverikommisioner är klara. Tills dess finns inget nytt utom spekulationer att rapportera om i pressen.

EDIT:Korrigerade stavfel

2 personer gillar det här inlägget.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Mats i Myrhult

#60 » 16:45:46, 24-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla grävande journalister borde väl anstränga sig för att få en intervju med föraren. Denne har förstås munkavle från polis, advokat, åkeri, Scania, mfl.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se