Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Norsk lastbil reggad som motorredskap

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allmäna lastbilsteman här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 11:38:36, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kikar lite på en Norsk brandbil som är reggad som motorredskap. Någon som vet vad det innebär för en ev reggning i Sverige? Jag har försökt söka info om vad ett motorredskap i Norge betyder men inte lyckats.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



Øyvind 1975

#2 » 13:41:24, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En lastebil som er registrert som motorredskap må blant annet ikke inn til årlig kontroll (besiktning) slik som en som er registrert som lastebil må. Det er også rimeligere å forsikre et motorredskap enn en lastebil såvidt jeg vet. Man behøver heller ikke førerkort klasse C for å kjøre et motorredskap, og det er kanskje en av hovedgrunnene til at denne regelen fantes, i tillegg til det økonomiske.

Muligheten til å registrere lastebiler som motorredskap finnes såvidt meg bekjent ikke lenger. Har lest at lastebiler registrert etter 1 januar 1995 skal registeres som nettopp lastebil. Dermed kreves det førerkort klasse C. (Om det kan finnes enkelte unntak også for nyere lastebiler vet jeg ikke). Men om man har et eldre motorredskap så kan den fortsatt være registrert som motorredskap også i framtiden.

Hvordan det stiller seg ved import av et motorredskap til Sverige vet jeg ikke, men jeg har egentlig tro på at den må registreres som lastebil. Men et interessant spørsmål, så det skal bli spennende å se hva resultetet blir.
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 14:28:53, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!

Har du möjligen någon norsk länk till där det går att läsa om den registeringstypen? Jag försökte hitta något på vegvesen.no men fann inget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

OLA56

#4 » 14:34:37, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Sverige är definitionen på motorredskap (SFS2001:559):
Motorredskap Ett motordrivet fordon som är inrättat huvudsakligen
som ett arbetsredskap eller för kortare förflyttningar
av gods. Motorredskap delas in i klass I och klass II.

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#5 » 15:41:52, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en del lastbilar i Sverige med enbart kran / lift reggade som motorredskap, kravet är att du ska kunna utföra ett arbete med de, godstransporter är inte godkänt.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

mattiaz (trådstartaren)

#6 » 16:44:14, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den svenska varianten hittar jag ju på. Där är det bla hastighetsbegränsning vilket det inte verkar vara på denna norska varianten. Jag vill ju regga den i Sverige som en lastbil och är väl mest nyfiken på om jag stöter på patrull där...
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

tronde

#7 » 21:27:20, 06-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Tack för svar!

Har du möjligen någon norsk länk till där det går att läsa om den registeringstypen? Jag försökte hitta något på vegvesen.no men fann inget.

Du må inn i lovverket for å finne definisjonene.


https://lovdata.no/forskrift/1994-10-04-918/§2-5

4. Motorredskap: Mobile maskiner/selvkjørende arbeidsredskap, som har hjul og/eller belter når maskinen eller redskapen grunnkonstruksjonen atskiller seg fra andre motorvogner for transport av gods eller personer, eller traktor. Kjøretøyet skal i all hovedsak være innrettet for å utføre bestemte arbeider, ha fast monterte redskaper eller maskiner. Som motorredskap regnes uansett ikke kjøretøy hvis hovedfunksjon – forsåvidt gjelder selve transporten – er kjøring på veg. Dette gjelder likevel ikke vegarbeid.

Som motorredskap regnes også motorvogn som hovedsaklig er innrettet for transport av personer eller gods eller til å trekke annet kjøretøy og som har en konstruktiv hastighet ikke over 25 km/t. Som motorredskap regnes også motorvogn som hovedsakelig er beregnet til intern transport av masse, jord eller lignende på bygge- eller anleggsplasser eller i terreng og som bare unntaksvis brukes på offentlig veg (dumpere), dersom konstruktiv hastighet ikke overstiger 30 km/t.

Som motorredskap regnes også to- og trehjulet motorvogn, jfr. § 2-3, med konstruktiv hastighet ikke over 6 km/t.

Som motorredskap regnes også motorvogn, bestemt til transport av personer eller gods, som har belter, eventuelt med styreski/styrehjul, og som har konstruktiv hastighet ikke over 30 km/t.

Som motorredskap regnes også motorvogn som er bestemt til å føres av gående. Som motorredskap regnes også kombinasjoner av slik motorvogn og tilhenger eller tilhengerredskap

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Øyvind 1975

#8 » 01:43:08, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Den svenska varianten hittar jag ju på. Där är det bla hastighetsbegränsning vilket det inte verkar vara på denna norska varianten. Jag vill ju regga den i Sverige som en lastbil och är väl mest nyfiken på om jag stöter på patrull där...



Det er litt vanskelig å finne mye om lastebiler registrert som motorredskap. Jeg fant likevel noe som omhandler brannbiler, og der står det at etter 1995 må de registreres som lastebil. Link til artikkel om brannbiler: https://www.brannmannen.no/materiellsta ... orredskap/

Tidligere var det nokså vanlig at lastebiler tiltenkt spesielle oppgaver som f.eks brannbiler og feiebiler var registrert som motorredskap. Det finnes også brøytebiler registrert som motorredskap, de fleste jeg har sett har et betonglodd i stedet for lasteplan. Slik sett ble lastebilen kun brukbar for bruk med plog. Jeg har også sett en sånn plogbil med kran, så kranen kunne nok beholdes også etter at bilen ble et motorredskap. Bilen jeg her beskriver var tidligere registrert som lastebil og da hadde den lasteplan.

Det er ingen begrensning på hastigheten utover en vanlig lastebil. Den store fordelen var nok aller mest lettere krav på førerkort (se artikkelen om brannbiler), men også økonomiske fordeler. At et motorredskap ikke behøver årlig godkjenning er nok ingen fordel akkurat, men rent økonomisk er det nok det.

Hva slags brannbil har du vurdert å kjøpe?
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

mattiaz (trådstartaren)

#9 » 09:52:11, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle innebära att den troligtvis har varit registrerad som motorredskap från början för att slippa kravet på C-kort. I Sverige gjorde man tvärsom och lät brandmän köra utryckningsfordon utan krav på C-kort genom dispens. Man ändrade körkortet och inte bilens registrering.

Jag misstänker att det kan ställa till det :klia:

Denna jag har tittat på nu är en Dodge D500 med frontpump och ett skåpbygge på. Jag är ute efter något liknande dvs ingen fullstor släckbil utan en lite mindre och med frontpump. Den typen var betydligt vanligare i Norge än i Sverige. Dessutom är denna bara 180km bort.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

jpd

#10 » 10:28:42, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spelar det någon roll vad det norska regelverket säger?
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

mattiaz (trådstartaren)

#11 » 10:44:56, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen aning, jag har aldrig importerat något fordon förut. Inbillar mig bara att det vore enklare i ett byråkratiskt land om det hade varit en lastbil i pappret vid registrering.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Øyvind 1975

#12 » 10:58:38, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jeg vil tro at brannbiler på den tiden var registrert som motorredskap fra kjøretøyet var nytt. Jeg har sett Land Rover brannbiler registrert som motorredskap. Jeg har også sett kjøretøy fra Sivilforsvaret registrert som det. De bilene hadde frontmontert vannpumpe, så sånn sett var det kjøretøy tiltenkt spesielle oppgaver.

Som du ser i artikkelen om brannbiler, så var den skrevet i 2002, og regelendringen fikk tilbakevirkende kraft til 1995. Etter regelendringen måtte mange skaffe seg C-kort.

Jeg tror det er fullt mulig å få en sånn bil registrert i Sverige. Men jeg ville ha undersøkt med myndighetene som skal kontrollere og få kjøretøyet på svenske skilter før du kjøper den, sånn at du er sikker. Det er vel Transportstyrelsen du kan henvende deg til? Det mest trolige er nok at den må registreres som lastebil.

Jeg importerte varebil fra Sverige, det gikk helt fint, men jeg satte meg nøye inn i regelverket så jeg unngikk overraskelser. Måtte kjøpe et dokument fra den norske importøren som jeg måtte ha med til Statens vegvesen når bilen skulle over på norske skilter. Det er også verdt å undersøke hva som kommer av avgifter før du har den klar på svenske nummerskilt.
Mvh Øyvind
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.

mattiaz (trådstartaren)

#13 » 15:09:46, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska kolla med transportstyrelsen och se vad dom säger.

Tull, moms, ursprungskontroll och regbesiktning är väl det jag kan komma på som tillkommer.

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

tronde

#14 » 18:40:17, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjenner du det norske registreringsnummeret på brannbilen?
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

mattiaz (trådstartaren)

#15 » 18:43:57, 07-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se