Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

DAF 4x2 är de ett bra alternativ till Volvo och Scania?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna lastbilsteman här

Bysmeden (trådstartaren)

#1 » 22:25:02, 09-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det uppstår problem med DAF hur är det med kunskapen i detta forum? Jag kan tänka mig att det är betydligt lättare med Volvo och Scania.
Bysmeden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:36, 20-05-2010



D13A

#2 » 21:45:12, 10-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

skruvat med alla 3 märkerna samt mercedes men detta forum speglar den svenska vagnparken finns inte många daf på grund av få återförsäljare altså innebär det att kunskapen om de märkerna är mindre överlag i detta landet. mycket beror på att svergie har 2 bra och kompetenta lastbils tillverkare. En viktigare fråga att ställa sig om man funderar på en daf är var närmaste återförsäljare finns så man har en nära hemmaplan . Är nämligen guld värt när det strular ordentligt och det gör det för eller senare oavsett märke . så ja oftast lättare med volvo och scania samt att volvos och scanias jourverksamhet är mer utsprid . så mycket talar för det men vad vill du veta om daf ?
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

D13A

#3 » 21:53:45, 10-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

om Daf är ett bra alternativ är svårt att säga beror på vad du ska göra med lastbilen och den ekonomiska biten svåra fråga faktiskt skulle vilja säga att ska du bara köra inom svergie enbart och du har långt till återförsäljare för daf . eller inte har tid att skruva själv så är du nog bättre tjänt av annat märke . om nu inte inlöps pris är betydligt lägre ser jag inte mycket menning mot volvo eller scania. men är bara mina tankar. som sagt skuvat med allihop men om man sen ska börja prata kvalitet mellan märken så säger jag som så att alla har sina för och nackdelar
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

Bysmeden (trådstartaren)

#4 » 11:42:40, 11-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra och utförligt svar. Tanken är att bygga om en containerbil till husbil och nere i Europa finns det en hel del Daf. Orsaken till val av container chassi är att det blir enkelt att byta upp sig till nyare bilmodell då jag börjar med ett billigare chassi för att prova på.
Bysmeden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:36, 20-05-2010

Claes Folkesson

#5 » 13:13:05, 11-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tänkt registrera den som husbil eller lastbil?
Tänkte om det ev måste vara en fast byggnation om den ska gå som husbil?
Kan inte reglerna, bara en fundering.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Bysmeden (trådstartaren)

#6 » 17:11:10, 11-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte registrera den som husbil. Ja den får inte gå att lasta av. Låser den på något sätt. Har ännu inte fått reda på om det måste vara genomgång till hytten. Har en lösning med kilformad skjutdörr. Fördelen med husbil M1 är att bärgningsförsäkring går att få. Skulle det vara lastbil är max 4200kg vikt för bärgningsförsäkring. Sen är det vägavgifter om det är lastbil.

1 person gillar det här inlägget.
Bysmeden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:03:36, 20-05-2010

D13A

#7 » 22:09:51, 11-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daf som husbil coolt en vanlig husbil är ju död efter 50 000 mil men då kommer ju din Daf bara precis vara inkörd :thummar: kör på bra ide

1 person gillar det här inlägget.
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se