Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Euro 7 Vad händer? Eller händer inte?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmäna lastbilsteman här

skogsgurra (trådstartaren)

#1 » 10:54:41, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först lägger Fritzarna ner kärnkraften. Sedan verkar det som det blir omöjligt att köra dieslar eller bensinare i Tyskland.

Är det någon som fattar vad som är på gång?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/tekni ... d=msedgntp
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?



Göran Ekman

#2 » 13:40:52, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tänker man sig att mäta avgasvärdena?
Nuförtiden kan det bli lite klurigt, på en del bilar, kollade på grannens Ford Ranger pickup —16 där mynnar röret framför bakaxeln innanför högerbakhjul. Blir lite besvärligt att koppla på dagens mätutrustning.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

PeterR

#3 » 13:53:16, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen kan man undra om befintliga avgaskrav istället kunde kompletteras med sänkta hastigheter i Tyskland? Jag vet att många tyskar värnar om motorvägar med fri (eller hög) hastighet med argumentet att det sparar så fantastiskt mycket tid. Är det inte så att bränsleförbrukningen ökar duktigt vid ökad hastighet? Ökar inte utsläppen i motsvarande grad? Ta min egen Hilux som exempel (även om det inte är det bästa exemplet). Om jag sänker hastigheten till 90 km/h på motorvägen, så minskar bränsleförbrukningen med ca 10%. Var 10:e resa blir ”gratis”...
Tänk om ett land som Tyskland sänkte hastighetsbegränsningarna. Hur mycket bränsle skulle det spara? Skulle utsläppen minska?
Det finns sannolikt någon som räknat på detta?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

skogsgurra (trådstartaren)

#4 » 14:26:44, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Sen kan man undra om befintliga avgaskrav istället kunde kompletteras med sänkta hastigheter i Tyskland? Jag vet att många tyskar värnar om motorvägar med fri (eller hög) hastighet med argumentet att det sparar så fantastiskt mycket tid. Är det inte så att bränsleförbrukningen ökar duktigt vid ökad hastighet? Ökar inte utsläppen i motsvarande grad? Ta min egen Hilux som exempel (även om det inte är det bästa exemplet). Om jag sänker hastigheten till 90 km/h på motorvägen, så minskar bränsleförbrukningen med ca 10%. Var 10:e resa blir ”gratis”...
Tänk om ett land som Tyskland sänkte hastighetsbegränsningarna. Hur mycket bränsle skulle det spara? Skulle utsläppen minska?
Det finns sannolikt någon som räknat på detta?


Jag har inte räknat så mycket. Men brukar ha l/100 km på färddatorn när jag kör Autobahn.

På lilla Grodan (Juke, bensin) går förbrukningen från ungefär 0,7 till 1,3 l/mil när jag ökar från 90 till 120 km/h. På skåpet (Nissan NV400, diesel) Kan jag ligga i suget från långtradare och köra på ca 0,54 l/mil. Om jag går ut i "normalfilen" och ökar till 120 så blir det 1,1 - 1,2 l/mil.

Det är lite backigt på A7 och jag har inte tagit hänsyn till det när jag noterat förbrukningen.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

torbjorn_forsman

#5 » 15:49:03, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Hur tänker man sig att mäta avgasvärdena?
Nuförtiden kan det bli lite klurigt, på en del bilar, kollade på grannens Ford Ranger pickup —16 där mynnar röret framför bakaxeln innanför högerbakhjul. Blir lite besvärligt att koppla på dagens mätutrustning.
Göran i Björnarbo


På moderna bilar brukar man lita på de inbyggda diagnossystemen och kopplar alltså inte in någon avgasanalysator om bilen är fri från felkoder enligt OBD, och har genomfört alla självtester sedan senaste radering av felkoder. Har man däremot raderat felkoder under senaste veckorna innan besiktning, så självtesterna ännu inte är avklarade, så brukar bilprovningen vilja göra en avgasmätning också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterR

#6 » 16:12:44, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kan vi konstatera att både SG och jag noterat högre bränsleförbrukning vid ökad hastighet. Frågan är om utsläppen av skadliga ämnen blir högre per kilometer? Har miljörörelsen helt missat denna öppning?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

uppland2

#7 » 16:21:14, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Tänk om ett land som Tyskland sänkte hastighetsbegränsningarna. Hur mycket bränsle skulle det spara? Skulle utsläppen minska?
Det finns sannolikt någon som räknat på detta?


Ungefär 30% av motorvägsnätet i Tyskland har redan hastighetsbegränsning. Om man överallt sänkte till 120km/h räknar ADAC med att personbilsbränsleförbrukningen skulle minska med cirka 2%. Sänker man till 130km/h räknar man med 1,1-1,6%.

Gick snabbare att googla upp än att skriva in här.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Göran Ekman

#8 » 16:34:11, 08-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med andra ord möjligheten att manipulera avgasreningen via bilens dator kommer att bli en fortsatt marknad. Att släcka motor lampor på bilar före besiktningen verkar vara en vanlig lösning .
Det är idag inte helt enkelt att att ansluta slangen som suger ut avgaserna ur lokalen från en del moderna bilar
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se