Sida 1 av 1

DAF FX 510 PROBLEM!!!

InläggPostat: 19:22:33, 22-09-2021
av vgarn
Hej jag har bytt bränslefilter och generator på en DAF FX 510 Euro 6 från 2015. Den har även stått strömlös (utan batterier) i drygt en vecka. Nu får jag inte igång den den malar men vägrar att starta. Fyllde hela bränsle behållaren till filtret med diesel samt att jag har motstång i handpumpen.. Någon ide.. Kan tillägga att jag var tvungen att plocka ur filtret för att se vad det skulle vara och så har den stått i en vecka. Akut tacksam för svar. vgarn

Re: DAF FX 510 PROBLEM!!!

InläggPostat: 20:13:04, 22-09-2021
av Michael Meier
Berätta, hur har du luftat och när började du nöta på startmotorn.(försök att vara överdrivet övertydlig) :)

Du kan alltid prova att låta toppluggen (på filterhållaren) vara av medans du gör startmanöver, håll naturligtvis filterhållaren välfylld med diesel (låt den inte gå tom) den hör till sugsidan på matarpumpen, så med pluggen av bildas inte undertryck för matarpumpen utan den har det lättare att cirkulera till tank och lufta lågtryckskretsen den vägen.

Re: DAF FX 510 PROBLEM!!!

InläggPostat: 21:33:27, 22-09-2021
av vgarn
Tog ur filtret för att kolla nr på det. Sen stog det så i några daga så dieseln i filter hållaren hade försvunnit. Satte i ett nytt filter pumpade upp med handpumpen så det var fullt skruvade dit locket och provade att starta men det går inte.. Skruvade av locket igen och det var fyllt med diesel..Pumpade så jag kände motstånd i handpumpen. Men den vill inte starta.. Ungefär så är det..

Re: DAF FX 510 PROBLEM!!!

InläggPostat: 21:34:22, 22-09-2021
av vgarn
Och vart luftar man.. Hittar ingen luftnippel..

Re: DAF FX 510 PROBLEM!!!

InläggPostat: 06:36:30, 23-09-2021
av Michael Meier
Du provade inte med locket av, och burken fylld med diesel?

Det tar liksom tre millisekunder att trycket i en fylld burk ändras från övertryck till undertryck när matarpumpen börjar suga,
och ska det fungera så måste det vara utan luft på sugsidan / lågtryckskretsen.
Med handpumpen suger du enbart bränsle från tanken till filterhållaren, matarpumpen suger från filterhållaren.