Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Allmänt

Reservdelar, pirat eller inte?

16 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmäna lastbilsteman här

gute84

#16 » 17:40:27, 07-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:
Svensson12 skrev:Jag må vara dum men förstår inte innebörden av det, redan idag tillverkas det reservdelar till det mesta av andra än oem så vad skulle skillnaden bli?

Skickat från min SM-G715FN via Tapatalk

Det handlar om delar som ex Scania skyddat genom disign patentera, liksom man kan skydda ex leksaker och väskor för att hindra pirat tillverkning." Ett nytt förslag från EU innebär att vem som helst kommer att kunna kopiera designskyddade delar"

Pirat tillverkade delar till lastbilar är väl till lite äldre årsmodeller som saknar det skyddet. Samt givetvis allmänna delar som inte går att mönster skydda.


stora problemet är ju att lastbil och buss tillverkare inte håller med delar i lika många år som på bil sidan

jag försökte hjälpa en bekant att hitta delar till hans buss och det var ju omöjligt att hitta delar om det inte var för pirat delar då tillverkaren själva hade slutat tillverka egna bara efter 15 år eller vad det nu var

just det här är inget nytt det hänger ihop i usa med rätten att kunna mecka själva som många traktor ägare har kämpat för
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot




Återgå till [Lastbilar] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se