Mats i Myrhult skrev: Är det någon på myndigheten som hatar jänkare och bestämt sånt här eller vad är det för fel? Vet ju bestämt att det går att både lasta och dra betydligt mer med dessa.
Det är det här som är grundproblemet! Min svensksålda E350 har en svensk tillverkad dragbalk och godkänd för 3500kg. Även om jag köper en amerikansk eftermarknads kofångare/dragbalk godkänd för 10000lbs, får jag den ändå bara godkänd för 3500kg av bilprovningen.....
Svenska myndigheter har någon konstig
misstro till amerikanska grejor, trots att grejorna kommer från landet där du blir stämd på miljoner för minsta skitsak. jag har försökt o få ett vettigt svar från bilprovningen varför det funkar så här, men inte lyckats. Det bara är så, säger dom.... Men givetvis ingen regel utan undantag, det finns ju alla möjliga konstiga kombinationer som släppts igenom av enskilda bisiktningsmän, men det är ju inget att förlita sig på om du tänkt att köpa bil o bygga ihop en fordonskombination. Enklast är nog att göra som förra ägaren av min buss. De hade då en E350, i amerika godkänd att dra 10000lbs, en svensk krok godkänd för 3500kg, ett treaxlad släp godkänt för 4500kg men reggad 3500kg och sen körde de med glatt humör med överlass
Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.