Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Drivlina

Släppa förspänning på fjäderbromsklocka

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera andra märkens drivlinor här

magirus (trådstartaren)

#1 » 21:12:50, 07-10-2015
  • Markera tråd som löst Överför markerat ord till lexikonet

Hur släpper man förspänningen på en fjäderbromsklocka som nedan?
Kan inte lägga tryck på systemet då rör och slangar är ruttna.
Fick inte med nån bild på bakgaveln, men den har ingen justerskruv utan locket är slätt.

Bild
magirus
 



LeifAndersson

#2 » 21:27:01, 07-10-2015
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Är den dragande får du göra som när man bärgar lastbilar och det inte går att skruva ur centrumbulten, skär av gaffeln vid bromsnyckeln med gas så släpper bromsen! Men har inte det bromsen en utvändig justering du kan ge dig på?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

stefansmark

#3 » 22:07:38, 07-10-2015
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte ett nyckelgrepp på den blanka delen?
Om du kan gänga isär gaffeln och klockan då kanske det går att släppa bromsen?
Annars är det bara att ta gasen eller rondellen och kapa isär och köpa nytt sedan.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

magirus (trådstartaren)

#4 » 22:13:46, 07-10-2015
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabb respons: :thummar:
Fick nyss svar från annat håll och lägger in det här om nån annan kanske behöver info:
"Det originella är att man inte kan lossa dom! Åtminstone kan inte jag det. De här satt på Volvos tidiga modeller med fjäderbroms, TipTop, 86, 88 och 89."

som jag tidigare skrev finns det ingen skruv på bakgaveln och med ovan nämnda svar tar jag helt sonika bort klockan! :hotar2:
magirus
 

LeifAndersson

#5 » 22:35:10, 07-10-2015
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Är den dragande lär du inte få bort den utan att kapa gaffeln! Och jobbar den åt andra hållet lär du göra dig illa om du lossar bultarna! :sad: Skära med gas och långt munstycke är säkrast. Och när det blir dags att sätta igång maskinen bör du montera en frisk lite modernare fjäderbromsklocka, alla fjäderbromsar är farliga om man gör fel och gamla rostiga är farliga bara man kommer i närheten! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mf33

#6 » 23:23:26, 07-10-2015
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Hej
På gamla Volvo (f88) kan du släppa på justeringen på bromsnyckeln/bromshävarmen tills gaffelbulten blir lös/avlastad. Bromsklockan är då i sitt mest avspända läge, dvs kolven är så långt den kommer ur klockan. Då ska även hjulet kunna snurra.

Men som Leif nämnde, det är en j*vla kraft laddad i fjäderbromsarna, även en "avspänd" är farlig. fjädern i den kan hamnat snett eller kärva så va riktigt riktigt försiktig!!
mvh Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Anders W

#7 » 04:35:00, 08-10-2015
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
Vet inget om detta, men jag har en reservdelskatalog för Volvo N88.
Om det kan vara till hjälp kan jag kolla och scanna valda delar till helgen.

AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

magirus (trådstartaren)

#8 » 20:35:45, 08-10-2015
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all info!! :buga:
Bilder från verkstadshandbok vore kalas!! :thummar:

Jag fick till en bild på bakgaveln nu i kväll.

Bild
magirus
 

Anders W

#9 » 20:05:13, 09-10-2015
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

hej
jag har en bild från en reservdelskatalog Volvo N 88/NB88 på en cylinder med nr 340816-8.
Katalogen är från sept 1965.
Är det en N88 du har?
Bilden säger egentligen inte så mycket, men kan skannapå söndag och posta.

AW
kör bm 400, H-10 35, Volvo F613 m.m
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613

magirus (trådstartaren)

#10 » 22:58:39, 09-10-2015
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Klockan sitter på en HEMEK Pirat som byggdes i Hede och enligt uppgift använde man delar från Volvo N 86.
Det vore snällt av dej att fixa bilden!! :buga:
magirus
 

MekJan

#11 » 23:18:42, 09-10-2015
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Har du sagt A får du säga B . Vad är en hemek pirat ? Det har kommit en del annorlunda prylar därifrån så lite vetgirig är jag. :grin:
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

magirus (trådstartaren)

#12 » 23:19:59, 09-10-2015
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Skotare :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

MekJan

#13 » 23:26:50, 09-10-2015
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Och vart ska man slicka för att få en bild på underverket ? :grin:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Jim_the_one

#14 » 02:59:50, 10-10-2015
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjas de =D hehe

2 personer gillar det här inlägget.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

LeifAndersson

#15 » 08:37:04, 10-10-2015
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Nu hoppade du i galen tunna Magirus! Du vet, syns det inte finns det inte! :mrgreen:
Senast redigerad av LeifAndersson 09:09:38, 10-10-2015, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se