Hallå!
Har en International D15 lastbil från 1939 som jag inte blir klok på.
Köpte den i Uppsala och körde hem den till Lerum utan större problem.
Sidsexan blårökte och drog en del olja samt slamrade lite lagom i lagren men gick fint.
För att råda bot på detta tog jag ut kolvarna,bytte ringar o vevlager samt honade ur cylindrarna o planade toppen.
Vid uppstart så verkar det pysa ut kompression i kylvattnet. Bubblar lite lätt på tomgång och tokbubblar vid hög belastning.
Har provat att köra med ett stift ur på en cyl. i taget men det kommer bubblor på alla.
Har blåst 10 bar tryckluft i varje cyl. men inga bubblor ur termostathuset.
Tog av toppen igen och kollade blockets plan samt slipade ytan för att se ev. sprickor.Gått över cylinderloppen med förstoringsglas men ingenting...
Som sista desperata försök slog jag i en burk hokus pokus bars-leak, men ingen glädje med det heller.
Har snart gjort av med en förmögenhet på toppackningar.
Någon som har en ide?