Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Drivlina

Växellåda scania L36

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera andra märkens drivlinor här

Amagutt (trådstartaren)

#1 » 11:17:58, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Finns det någon som kan tänkas ha reparationsanvisning eller sprängskissväxellåda till Scania L36-66 med tipp. Är totalt 10 vxl men lådan är 5vxl o sen finns hög/låg i bakaxel (norrlandsväxel antar jag det kallas?). Är med största sannolikhet scanias egen låda då det inte finns någon dataskylt på sidan, som vad ZF lådor brukar ha. Har inte något nr på den. Det kanske är någon som vet vad den kan tänkas heta och vad den har för benämning? Den har separat kraftuttag för hydraulpump/tipp och även Hög/låg med en separat "knopp" på växelsspaken, som man för upp eller ner. Att växla upp från låg till hö fungerar bra men nedväxling låter bara illa. Har läst att det krävs en speciell teknik för att få flyt i det och att man skall ha konstant varvtal för att det skall fungera. Får väl testa mig fram men drar mig lite för det då det låter som att saker kan gå sönder = dyrt och onödigt.... Det jag har störst problem med just nu är att själva växelspaken glappar alldeles fantastiskt i sidled, tja alla ledder snarare. Ska man lägga i backen eller 1an får man dra spaken så långt i sidled att den då styper i den separata spaken för i o urkoppling av hydrauliken! 4/5 växel.... då är man typ en halvmeter åt andra hållet. Lite bättre borde det nog vara original får jag hoppas? Vore kul med lite bilder innan jag börjar undersöka det närmare. Min gissning är att nått i yttre länkage/spak är slitet/uppglappat/borta. Kan gissa att det kanske skall sitta nått slags dämpargummi mellan växelspaken o lådans ingång? har ingen erfarenhet av lastbilar men gamla volvo PV/Amazon hade ju en gummihylsa invändigt nedre del av spak, så jag gissar denna scania kan ha nått liknande? Tvivlar annars att det invändigt i en växellåda kan uppstå en sådan "dödgång" utan att växlar skall hoppa ur o hamna i konstiga lägen? Sync ringar är nog inte heller dom bästa men får man bort glappet till en början, skulle men nog kunna växla med lite bättre känsla och förhoppningsvis leva med lite dåliga syncringar. Som den är nu är det lite som att vispa runt med en gräddvisp i en för stor bunke o sen hoppas att "nån" växel, som är i närheten av vad man tänkt sig, kommer i läge... Annars har lådan inga missljud och växlar ligger i när man väl fått en eller annan på plats. Den har gått stax över 20 000 mil, så den borde inte vara helslut. Tack på förhand för all info jag kan få. //Benny
Amagutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:47, 21-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fr 35 -59



magirus

#2 » 11:26:03, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök här

downloads.php

Du får ladda ner o kolla om de finns liknande som ser ut att stämma
Såg en reservdelskatalog till L50 o de torde ha liknande lådor.

Norrlandsväxeln, går den med tryckluft eller med el?
Det syns om du tittar på bakaxeln.

Ta gärna bilder o lägg upp så blir de enklare att diskutera :shake_hands:
magirus
 

Amagutt (trådstartaren)

#3 » 11:44:18, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norrlandsväxeln går på luft, har jag för mig.
Amagutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:47, 21-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fr 35 -59

magirus

#4 » 12:14:30, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då torde de vara Scanias egen.
Ska se om jag har nå påden för jag har en sån diff liggandes som ska in i min buss
magirus
 

Amagutt (trådstartaren)

#5 » 13:08:05, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är inte ZF-låda i alla fall. ZF´n har ju ett lite säreget utsende med sina utanpåliggande förstyvnings fenor. Sån låda har jag plockat isär o bytt sync.ringar på relativt nyligen. Var till en volvoF407á. Den här lådan är klart "slätare" i sitt gjutna hus. Har tyvärr inga bilder. Kör från minnet efter att legat under o kollat oljeläckage. Misstänkte först läck mellan låda o motor (vevaxeltätning) men det mesta verkar komma från oljefilterenheten. Klart trevligare fixa det än plocka ner lådan... Mvh Benny
Amagutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:47, 21-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fr 35 -59

magirus

#6 » 20:45:12, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte på bakdiffen m norrlandsväxel.
Vxllådan är Scanias så vitt jag vet.
magirus
 

Amagutt (trådstartaren)

#7 » 09:58:08, 12-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då hänger jag med. Annars har jag fått lära mig från en som skrotar lastbilar att just 36/50-serien kan finnas med både ZF o scanias egna lådor för såväl 5 som 10 vxl modeller. Verkar finnas många olika kombinationer på relativt få tillverkade fordon.
Amagutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:47, 21-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fr 35 -59

AN

#8 » 12:07:51, 12-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Amagutt skrev:Är med största sannolikhet scanias egen låda då det inte finns någon dataskylt på sidan,

Skylten brukar sitta uppe på lådan. Har du kollat där också?

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Amagutt (trådstartaren)

#9 » 17:47:25, 21-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till slut har jag hittat en skylt. Mot all förmodan är den en ZF låda med skylt på ovansidan. S5-35-2. Måste vara en relativt ovanlig låda för en L36 gissar jag.
Amagutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:47, 21-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fr 35 -59


Återgå till [Lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se