Hej, Finns det någon som kan tänkas ha reparationsanvisning eller
sprängskiss på
växellåda till Scania L36-66 med tipp. Är totalt 10 vxl men lådan är 5vxl o sen finns hög/låg i bakaxel (norrlandsväxel antar jag det kallas?). Är med största sannolikhet scanias egen låda då det inte finns någon dataskylt på sidan, som vad ZF lå
dor brukar ha. Har inte något nr på den. Det kanske är någon som vet vad den kan tänkas heta och vad den har för benämning? Den har separat
kraftuttag för hydraulpump/tipp och även Hög/låg med en separat "
knopp" på växelsspaken, som man för upp eller ner. Att växla upp från låg till hö fungerar bra men nedväxling låter bara illa. Har läst att det krävs en speciell teknik för att få flyt i det och att man skall ha konstant
varvtal för att det skall fungera. Får väl testa mig fram men drar mig lite för det då det låter som att saker kan gå sönder = dyrt och onödigt.... Det jag har störst problem med just nu är att själva växelspaken glappar alldeles fantastiskt i sidled, tja alla ledder snarare. Ska man lägga i backen eller 1an får man dra spaken så långt i sidled att den då styper i den separata spaken för i o
urkoppling av hydrauliken! 4/5
växel.... då är man typ en halvmeter åt andra hållet. Lite bättre borde det nog vara original får jag hoppas? Vore kul med lite bilder innan jag börjar undersöka det närmare. Min gissning är att nått i yttre länkage/spak är slitet/uppglappat/borta. Kan gissa att det kanske skall sitta nått slags dämpargummi mellan växelspaken o lådans ingång? har ingen erfarenhet av lastbilar men gamla volvo PV/Amazon hade ju en gummihylsa invändigt nedre del av
spak, så jag gissar denna scania kan ha nått liknande? Tvivlar annars att det invändigt i en växellåda kan uppstå en sådan "dödgång" utan att växlar skall hoppa ur o hamna i konstiga lägen? Sync ringar är nog inte heller dom bästa men får man bort glappet till en början, skulle men nog kunna växla med lite bättre känsla och förhoppningsvis leva med lite dåliga syncringar. Som den är nu är det lite som att vispa runt med en gräddvisp i en för stor bunke o sen hoppas att "nån" växel, som är i närheten av vad man tänkt sig, kommer i läge... Annars har lådan inga missljud och växlar ligger i när man väl fått en eller annan på plats. Den har gått stax över 20 000 mil, så den borde inte vara helslut. Tack på förhand för all info jag kan få. //Benny