Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Drivlina

Bromsoks problem VW LT45

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera andra märkens drivlinor här

MJ245 (trådstartaren)

#1 » 20:42:43, 07-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsoket vänster fram på min LT 45 2,4 TD -89 har klappat ihop.. spricka i sätet till tätningen...
Nu till det krångliga... dom bromsok som finns att köpa, är från samtliga leverantörer bakmonterade.. dvs bakom axel. Mitt ok sitter monterat framför axel? :???:
Någon som haft Lt eller skruvat som stött på detta??
Inte heller lokala VW verkstaden kunde lösa detta då allt utgått för flera år sen.. och folket som skruvade med sånna klenoder njuter av pensionen.. eller kanske rent av hänger här på maskinisten :mrgreen:

Vet ju inte hur dom tänkte när den skruvades ihop , kanske saknades delar och man tog vad som fanns hemma.. spec beställning?

Funderar på om det kan vara möjligt att köpa höger bakmonterat och sätta detta vänster .. frammonterat då.. anslutningar stämmer..

Vräk på med ideer, förslag och funderingar :!:
MJ245
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:10, 29-04-2007
Ort: Olofsröm
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Hydrema V7F9
Ösa 350
DB 885
Volvo F7
Volvo F610
Volvo Fl610
Scania 112



magloman

#2 » 01:01:42, 08-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MJ245 skrev:
Funderar på om det kan vara möjligt att köpa höger bakmonterat och sätta detta vänster .. frammonterat då.. anslutningar stämmer..

Vräk på med ideer, förslag och funderingar :!:


Funkar säkert, VAG är duktiga att återanvända saker o ting. Verkar det passa så är det säkert samma. Går ju o jämföra art nr oxå. Inte säkert att en skillnad betyder att det inte går!

Får du fram art nr på det kan du ju även söka o kolla vilka fler fordon som använder det. Borde väl finnas på skroten tycker jag.

Annars byt hjulhubben till en nyare version och byt båda oken fram.

Här hitta jag:
http://www.carbrakecalipers.co.uk/vw/lt/2.4%20td/1989
Senast redigerad av magloman 01:03:41, 08-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dimorep

#3 » 08:22:26, 08-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska vara väldigt försiktig med att laborera med "alternativa bromsdetaljer" för även om andra detaljer än org. kan passa rent fysiskt så kan funktionen och hållbarheten vara helt annerlunda. Och riktigt farligt blir det om det märks först när bromsarna behövs som mest...

Kolla med Tony på Bil & Ind.broms i HBG, han har bra koll på bromsdetaljer och brukar kunna fixa till / fram även sådant som är lite udda.
www.biloindustribroms.se
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Robban_C

#4 » 08:41:32, 08-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag instämmer med dimo att man ska tänka på säkerheten men hållbarhetsmässigt är det säkert ingen skillnad, borde vara ungefär samma "systemtryck" om oken fysiskt passar och beläggen ser likadana ut. Dessutom borde ju säkerhetsmarginalen på trycket vara typ femtioelva gånger.
Men det är viktigt att kolla så att det är rätt diameter på kolvarna eftersom man annars får fel balans i bromskraften och då är man alldeles ute och cyklar.
Visar det sig vara samma artikelnummer så är ju saken utredd, då är det ju samma ok.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

MJ245 (trådstartaren)

#5 » 09:51:41, 08-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för länk tips!! ska helt klart kollas upp :smile:

Ja montera ett mindre ok tex är inte att tänka på.. på bild är oken lika det jag har.

Jämföra artikel nr hade rätat ut många frågetecken!! Men har inte hittat någon katalog /sida som visar ett ok med den placeringen jag har.
Så har inget artikel nr att jämföra med.. finns inget gjutet på oket heller

Köpte även en repsats.. vilken inte löste problemet iom sprickan.. men denna repsats var avsedd för det oket som kommer fram när man slår bilen
i datorn. Denna passade på mitt ok jag har. Kolvdiameter är samma!
Datorn säger att min bil ska ha bakmonterat ok :???:

Funderingen med att att ta motsatt sidas ok kom iom att det ser ut som att spegelvända hela framvagnen dvs.. vänster spindel höger sida osv.. där igenom få bakmonterade ok verkar fullt möjligt! paralell stag hamnar framför framvagnsbalk.. är enda skillnaden..

Givetvis onödigt att göra detta på min bil.. men kanske är så VW gjorde för att få dom olika versionerna på framvagn??

Eller har någon mekare på Byhålas Gödsel och Bilservice för många år sen rivit ned hela framvagnen och sen kliat sig i huvudet och satt ihop den spegelvänt :slag:

Beställa ett ok hade med rätat ut frågetecken. men tydligen svårt att lämna tillbaka om det skulle vara fel.. iom det blir en spec beställning :???: lite för dyrt med för att ställa i bokhyllan som prydnad om det inte skulle passa
MJ245
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:10, 29-04-2007
Ort: Olofsröm
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Hydrema V7F9
Ösa 350
DB 885
Volvo F7
Volvo F610
Volvo Fl610
Scania 112

Hool

#6 » 08:58:24, 09-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.bildelsbasen.se/28-W11757.html

Där har du ett beg höger ok fram från en lt45 -86

En som jag pratade med för länge sedan påstod att LT serien är samma lika bara dubbelmontage och kraftigare fjäderpaket bak i takt med högre maxlast.. Låter helt otroligt om det skulle vara sant dock men..

Har du ringt runt till lastbilsskrotarna? Någonstans blir ju alla gamla vattenfallsbilar med flera?
Användarvisningsbild
Hool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:44, 17-12-2011
Ort: Umeå

Hool

#7 » 09:06:23, 09-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.bildelsbasen.se/28-W42683.html

http://www.bildelsbasen.se/28-W38557.html

Svartviks bildemo har en -88 lt45 och en -85 lt45 turbo som demonteringsobjekt.. Du får kasta dig på telefonen på måndag och ringa upp dem?

Sedan så har Västerbottens Bildemontering i Umeå en fd televerkare LT 4x4 ståendes..

Telefon: 090-77 17 56
E-post: info@vasterbottensbildemontering.se
Användarvisningsbild
Hool
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:44, 17-12-2011
Ort: Umeå


Återgå till [Lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se