Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Drivlina

mercedes 1320 går inte att stänga av

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera andra märkens drivlinor här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 11:01:11, 28-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en gammal lastbil för ett tag sedan. Den går inte att stänga av på annat sätt än att slänga i en växel och släppa upp kopplingen med bromsarna låsta. Hade varit skönt att få det fixat.

Från början så var denna någon form av skylift och gick på en gruva i norra sverige. 2005 såldes den och byggdes på med ett icke alltför anpassat skåp och likaledes felmonterad bakgavellyft... Jag misstänker att det har varit ombyggt från start av liftpåbyggaren. Elsystemet är lite kaosartat för närvarande.

Det finns tre luftcylindrar:
1 på dieselpumpen
1 på avgasbromsen
1 på ett hus där slangarna till och från intercoolern är kopplade.

Det sitter en brytare på golvet (elektrisk). Det finns även en strömbrytare på panelen som jag antar är en vitröksbegränsarfunktion.

Vid avstängning, är det bara cylindern på dieselpumpen som ska aktiveras?
Hur funkar vitröksbegränsningen?
Vad har cylindern till intercoolern för funktion?
Bild
Bild
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



torbjorn_forsman

#2 » 13:24:53, 28-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för årsmodell? Finns det någon EGR eller annan avgasrening på motorn?
Har du elschema för den?

En möjlig förklaring till spjället som ska shunta luft förbi intercoolern kan vara att få bättre förbränning medan motorn är kall, och/eller att skynda på uppvärmningen av kall motor.
En annan förklaring skulle kunna vara att släppa luft förbi för att undvika motorstopp om intercoolern har frusit igen av kondensvatten. Det kanske finns någon tryckvakt som mäter tryckfall över intercoolern eller tryck i insugningsröret, och aktiverar magnetventilen för tryckluftcylindern om det blir för mycket undertryck i insugningsröret.

Mest troligt borde det sitta en elektrisk stoppmagnet direkt på insprutningspumpen, jag tror knappast man skulle gå omvägen via en tryckluftcylinder för att ordna stoppfunktionen.
Ibland ska stoppmagneten få spänning för att motorn ska gå, i så fall matas den vanligen direkt från tändningslåset. I andra fall får den spänning då motorn ska stängas av och då finns det förmodligen ett tidrelä som aktiverar stoppmagneten när man stänger av tändningen och bryter strömmen till den efter t ex 20 sekunder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 13:45:46, 28-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en -90 årsmodell. Väldigt basis. Cylindern på pumpen verkar vara standard vad jag förstått. Vanligast verkar dock vara att den manövreras via en tryckluftsbrytare på golvet.

Skulle spjället i intercoolern kunna ha med vitröksbegränsningen att göra då?

Jag har inget elschema. Jag saknar all form av dokumentation. Skulle gärna vilja få tag på det dock…
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#4 » 13:57:31, 28-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Jag tänkte på att en lastbil som har gått i en gruva, skulle kunna tänkas ha mer påkostad avgasrening än vad som krävdes för bilar av samma årsmodell som skulle gå på landsväg.

Det är inte omöjligt att intercoolerspjället kan ha med den saken att göra. Lådan med spjällen ser ju å ena sidan fabriksmonterad ut, men å andra sidan verkar den inte vara gjord för att tillverkas i stora serier eftersom den är hopsvetsad av plåt. Hade den suttit på alla Mercedes lastbilsmotorer av motsvarande modell, hade man nog kostat på verktyg för att kunna pressgjuta den av aluminium.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mattiaz (trådstartaren)

#5 » 18:47:42, 28-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna har ingen avgasrening att tala om öht. Det är mindre kul att stå bredvid när den går på tomgång, luktar inte hallon direkt...

Någon som vet var man skulle kunna få tag på elschema och gärna luftschema med för den delen.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Turbodiesel

#6 » 20:52:41, 28-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cylindern på insprutningspumpen, är den till stoppen, eller för varvtalshöjning vid kraftuttagsdrift?

Vitröksbegränsaren brukar vara utförd som en typ av avgasbroms (AT-regulator) Det minskar kalluftsflödet genom motorn.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mattiaz (trådstartaren)

#7 » 21:13:01, 28-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den cylindern ska vara till stoppen enl tyska forum. Men jag har iofs inte kollat vad den gör. Som du säger så borde det finnas en funktion för arbetsvarvtal mtp tidigare användning.

Vad menar du med ”typ av”? Det sitter en avgasbroms av ganska lika modell som det sitter i intercoolern, ett spjäll.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Patrik C F Eriksson

#8 » 22:14:08, 28-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, är det som på min 711 så är cylindern på insprutningspumpen till stoppen, "tryckluftsstopp" måste ha lufttryck för att stänga av. Hade en 609 innan, lika på den, bara en luftanslutning på den. Skulle vilja veta vad tanken bakom det är?
Tändningslåset på mina var bara elektriskt så borde sitta någon ventil någonstans.
Kontakten i golvet är på mina avgasbroms.
Patrik
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

mattiaz (trådstartaren)

#9 » 22:18:45, 28-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha! Den unimogen vi hade på jobbet stoppades genom att trycka på avgasbromsen. Utgick ifrån att det var samma här. Dvs trycka till med foten. Men det är ju lika enkelt att ha det via tändningen.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

mattiaz (trådstartaren)

#10 » 23:41:55, 28-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man avgasbromsar, stryps dieseltillförseln då eller är det ff tomgång som gäller?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

johan.eriksson

#11 » 12:39:59, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en Mercedes LN2 har jag aldrig sett något annat än avstängning via hälmanövererad knapp i golvet.
Skruvade i MB lastbilar 16år.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

mattiaz (trådstartaren)

#12 » 13:03:25, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kanske du har koll på vilken cylinder skall aktiveras när? :klia:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#13 » 14:15:36, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju vara intressant att koppla in provisoriska kontrollampor till var och en av magnetventilerna, så kan du se från hytten när vilken ventil aktiveras.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mattiaz (trådstartaren)

#14 » 14:22:26, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju just det som är problemet, att det inte funkar...

Jag kopplade direktström på en av de misstänkta el/luftventilerna och då aktiverades den på pumpen.

Kan det vara så att vid avgasbromsning och avstängning så aktiveras avgasspjället och cylindern på pumpen. Vid vitröksbegränsning så aktiveras avgasbromsen och spjället på intercoolern. :klia:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

johan.eriksson

#15 » 22:20:12, 29-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mattiaz skrev:Då kanske du har koll på vilken cylinder skall aktiveras när? :klia:


Den på pumpen är avstängning.
1320 var ingen vanlig bil i mitt område, men den delen är samma oavsett om det är med eller utan turbo eller intercooler
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till [Lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se