Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] El

mercedes 508D

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera andra märkens el här

texas5020 (trådstartaren)

#1 » 12:27:40, 08-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon här som möjligen vet något om batteriomkopplaren/reläet till starten som kopplar om från 12V till 24V vid start ? Bråttom och stressad tog jag stora laddaren med starthjälp på ena batteriet, nu är det tyst och jag som behöver starthjälp... Kan den vara avsäkrad innuti lådan ? Ingen av dom vanliga säkringarna har gått. :klia:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Mercedes L508D husbil
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Lynx Enduro 600 -04
Husqvarna Rider
m.m...

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


David, Luleå

#2 » 12:45:56, 08-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dåligt svar kanske, och dåligt med erfarenhet egentligen. Var mekaniker i Lumpen och de mercor med batteriomkopplaren fick vi absolut inte försöka kabla igång. Det var en del vingliga bogeraigångturer med dem som fått slut ström under övningarna. Men det var som sagt enda sättet i fält vi fick hjälpa till att starta dem.

Skulle vara kul såhär 20 år senare att få veta vad det egentligen var som kunde gått tokigt i dem.
David, Luleå
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Turbodiesel

#3 » 16:02:19, 08-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du det stora boschreläet i metallhölje så borde det sitta ett par större (60-80amp?) bladsäkringar ovanpå. Borde väl stå något i instruktionsboken om den finns kvar.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

texas5020 (trådstartaren)

#4 » 17:10:26, 08-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Instruktionsboken har jag, står ingenting om säkringar förutom de vanliga. Någon kunnig kanske kan se något som inte jag begriper på schemat ? :klia:
Det är väl det uppe i hörnet till vänster vad jag förstår.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Mercedes L508D husbil
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Lynx Enduro 600 -04
Husqvarna Rider
m.m...

Turbodiesel

#5 » 17:13:41, 08-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har i alla fall två säkringar ritade i a3 vilken är batteriomkopplaren.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#6 » 17:22:01, 08-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en gammal bild på en liknande batteriomkopplare.

Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

texas5020 (trådstartaren)

#7 » 20:40:42, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BildDet relät är likadan som mitt, samma beteckning. Så här ser det ut monterat.
Bild Urtaget och demonterat. Olika vyer :
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild Mellan 50 och 51 ser det ut att det varit hett.
Om jag mäter ohm på spolen visar den 0 och om jag lägger 12V mellan 50a och 31 drar spolen och ger kontakt mellan 30 och 31a som då sluter en bygling mellan de båda batterierna och ger 24V till starten. Ser ni om det finns någon mer säkring på schemat som kan ha gått eller kan det vara något med relät som inte jag begriper ? :klia:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Mercedes L508D husbil
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Lynx Enduro 600 -04
Husqvarna Rider
m.m...

torbjorn_forsman

#8 » 21:48:04, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutom den kontakt som sluter då spolen får manöverspänning, så finns det också två brytande kontakter i batteriomkopplaren, som synes på schemat.
Ta gärna en tydligare bild på det hörn av schemat där batteriomkopplaren finns, så anslutningsbeteckningar mm blir lite mer lättlästa.

Jag tror knappast att spolen har 0 ohm, mer troligt att resistansen är i storleksordningen 0,5 - 2 ohm. Men det är ju svårt att mäta så låga resistanser säkert med en billig multimeter. Säkrare att koppla den till en känd spänning och samtidigt mäta spänning och ström, sen kan man räkna ut resistansen.

Jag tittade i en Bosch-prislista från tidigt 80-tal och såg att det finns flera olika varianter på batteriomkopplare. Förutom 0 333 300 003 som den här tråden handlar om, så fanns det också 0 333 301 007 , 0 333 301 009 och 0 333 301 010. I december 1983 var utpriset till kund runt 1300 kr + moms. Inga billiga saker på den tiden!

En märklig sak är att jag inte har hittat någon närmare beskrivning alls av de här kombinerade 12/24 V-systemen i några gamla Bosch-papper eller annan bilelektrisk litteratur som jag har tillgång till. Det enda som finns är ett inkopplingexempel som inte visar något av batteriomkopplarens inre funktion, den är bara ritad som en "black box" med numrerade anslutningar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

texas5020 (trådstartaren)

#9 » 22:50:32, 12-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Hoppas du får ut nånting av det här Torbjörn ! Sista kladden ur anteckningsblocket är hur det satt i bussen. Blir fundersam när jag ser schemat, jag tog med både 12V startmotor och 24V start, ex vis går det ju 4 st röda kablar in på 30a i bussen och alla kablar är i orginalhärvan med riktigt lödda ändar med hylsa. Ja ja, få se vad du får ut av det. :shake_hands:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Mercedes L508D husbil
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Lynx Enduro 600 -04
Husqvarna Rider
m.m...

torbjorn_forsman

#10 » 07:40:39, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På det översta schemat står det ju att det är fyra parallella kablar, röda 2,5 mm² anslutna till 30a. "4 x 2,5 rt" , så schemat stämmer nog med verkligheten.
Funktionen verkar i alla fall ganska klar:

När startmotorn inte körs så ligger batterierna parallellkopplade. n1.2 har sin minuspol jordad antingen direkt eller via batterifrånskiljaren a1. n1.1 får sin minuspol jordad via batteriomkopplarens anslutning 31a , den (i schemat) översta brytkontakten, vänstra säkringen, anslutning 31. n1.2 pluspol är ständigt kopplad till bilens elsystem (utom startmotorn) via anslutning 30 och invändig bygling i batteriomkopplaren till anslutning 51. n1.1 pluspol går via startmotorns anslutning 30 och sedan de fyra parallella kablarna till batteriomkopplarens 30a, sedan via den högra säkringen och mittersta brytkontakten till anslutning 51 och bilens elsystem.

Vill man nu köra startmotorn så lägger tändningslåset ut +12V till batteriomkopplarens anslutning 50 via brytkontakten b2 (kanske nån slags startspärrfunktion?). Reläspolen i batteriomkopplaren är ansluten mellan 50 och 31 (före den vänstra säkringen). När relät drar, så öppnar först de båda brytkontakterna och sedan sluts kontakten mellan 30 och 31a. Därmed är batterierna seriekopplade och då finns +24 V på n1.1 pluspol. Den slutande funktionen på den mittersta reläkontakten ser till att lägga ut +24 V till startmotorns manöverström anslutning 50, via den högra säkringen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

texas5020 (trådstartaren)

#11 » 10:04:42, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men nu fick jag allt en glasklar förklaring av en som begriper sig på dylika ting !!! Tack för ett ingående svar ! Varför står det 12V startmotor på första schemat ? Fick ett tips på en annan sida att startmotorn på en BM 650 går att enkelt kombinera med Mercans startmotor och då få en 12 voltare och kunna skippa batteriomkopplaren, ser du några nackdelar med detta ? Den kan väl i så fall sitta kvar som den gör nu? Mycket funderingar blir det... :shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Mercedes L508D husbil
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Lynx Enduro 600 -04
Husqvarna Rider
m.m...

torbjorn_forsman

#12 » 21:53:26, 13-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det första schemat visar två varianter, med 24 V startmotor till vänster respektive 12 V startmotor till höger.
24 V-startmotorn är i praktiken mycket starkare, mindre känslig för dåliga batterier mm än vad en 12 V startmotor av samma grundkonstruktion och med samma effekt på papperet är.
Jag skulle kunna tänka mig att 508D har sålts med 12 V-startmotor i varma länder nere på kontinenten, respektive 24 V och batteriomkopplare i länder där man väntar sig besvärliga kallstarter. Jag tror inte att Mercedes kostade på den dyra batteriomkopplaren för nöjes skull, om den inte innebar någon fördel som gjorde bilen mer lättsåld eller förbättrade märkets rykte.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sven-erik1

#13 » 19:27:57, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej . Jag använder 12 volt startmotor från en mb track 800 sitter samma motor i dom om 314 har inga startproblem funkar lika bra som 24 Voltaren har parallell kopplat batterierna . omkopplar reläet brukar lägga ner när det behövs som mest .

1 person gillar det här inlägget.
sven-erik1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:46, 02-11-2010
Ort: krokoms komun
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: mf 35 bensin mf 35 diesel mf 65 mf 575 fiat 880-5 volvo viking volvo n86 scania regent allis chalmers väghyvel 50 tal hymas 470 scania myrslok

texas5020 (trådstartaren)

#14 » 21:49:21, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag fick jag tid att ta en titt på Mercan,gick igenom allt igen men hittade inget konstigt så jag skruvade ihop allt som var rivet och se på f*n, den startade på en bråkdels sekund efter att ha stått sen i höstas ! :hurra: Kollar över det mest elementära och beställer besiktning snarast så jag får en arbetsorder, tydligen mer regel än undantag att bromsarna måste gås igenom varje säsong men det visar sig... Få se om dom upptäcker 17.5 tums däcken :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Mercedes L508D husbil
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Lynx Enduro 600 -04
Husqvarna Rider
m.m...


Återgå till [Lastbilar] El

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates