Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] El

Laddning volvo f84

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera andra märkens el här

mats.andersson (trådstartaren)

#1 » 07:06:18, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej är det någon som har erfarenhet av volvos likströmsgeneratorer med vaccumpump ,min har slutat att ladda och jag får ej nån ordning på det hela
Hälsningar Mats
mats.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:50, 16-10-2007
Ort: ronneby
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: atila 1302



torbjorn_forsman

#2 » 08:07:10, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typbeteckning/nummer på generator och laddningsregulator kan vara bra att veta, till att börja med.

Har du kollat de mest uppenbara sakerna - att allt kablage är i ordning och rätt kopplat, att inte kolen är slut i generatorn, kollektorn ser bra ut, inga uppenbart sönderbrända lindningar etc?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mats.andersson (trådstartaren)

#3 » 08:35:03, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft generatorn lös och kollat den även bytt laddreläet körde generatorn som motor då den var lös gick utan problem har instruktionsbok till bilen men i elschemat visas bara modeller med amp mätare , jag har lampa på min men kablarna sitter där de satt från början
Har även problem med varvräknaren men jag har svårt att se ett samband mellan dessa fel
mats.andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:50, 16-10-2007
Ort: ronneby
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: atila 1302

torbjorn_forsman

#4 » 08:51:21, 04-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar att du har en laddningsregulator och inte laddningsrelä. Laddningsrelä är något man hittar tillsammans med s k treborstgeneratorer på förkrigsbilar och någon enstaka billig småbil fram till början av 50-talet.

Kolla att du har förbindelse mellan batteriets pluspol och regulatorns B+. Kolla att laddningslampan tänds när du slår på tändningen och att det då blir en aning spänning (kanske 0,5-1 V) på D+/61.
Slocknar laddningslampan då du startar motorn? Är den regulator du har satt dit nu av rätt typ för generatorn (rätt Bosch-typbeteckning osv)?
Om du tar av kåpan på regulatorn och tittar på reläernas ankare, är det något av dem som rör sig när du slår på tändningen respektive startar eller varvar upp motorn?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Lastbilar] El

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se