Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] El

12v generator minusjord, 24v startmotor plusjord? Eller? Hjälp!

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera andra märkens el här

Style0 (trådstartaren)

#16 » 19:42:47, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag hittade en startmotor på en finsk sida så att man skulle vara säker på hur den ser ut.

Normalt så är Bosch startmotorerna minusjordade och den är nog det också. Spänningen till den har vi utrett att det är 24 volt.
Nu till det intressanta. Vad har det övriga elsakerna i båten för märkspänning ?
Generatorn vet vi har 12 volt men vad har belysning och instrument för märkspänning ?
På båtar kan man köra med 2-poligt elsystem så vad som är anslutet till gods är inte det viktigaste bara alla saker är ansluten med samma polaritet.
Nu är det snart dags för T. Forsman att vakna och komma med bra beskrivningar.

Bilder underlättar mycket när man ska beskriva saker.

Resten av elen är 12v alltihop cad jag kan se. I princip allt är biltemaprylar och den enda vad jag kan se som är ansultet till starbatteriet är startmotorn, och från den starknappen som också är biltema. Finns 2 lägen på huvudströmbrytaren, ett för drift och ett för tändning men startmotorn går oavsett vilket läge det är på. Har en intensiv vecka nu men ska ta bilder i kommande helg när jag har tid att skruva. Tändningsläget kanske har med honda elverket som finns ombord.
Style0
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-05-2019
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stålbåt



Dexxas

#17 » 20:27:47, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökte på Bosch 0333 300 003 och hamnade på en sida som bla. nämner att MAN hade ett omkopplarrelä för starten.... :coffee:

Troligtvis blev det kvar i lastbilen dom slaktade för att få loss motorn. :screwy:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

magirus

#18 » 23:52:25, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Serie/paralellomkopplare. Sitter även i Magirus-Deutz samt Mercedes-Benz :thummar:
Fanns även i WW2 White lastbilar men då mellan 6V o 12V.
Har för mej att "texas5020" håller på att mickla med sin MB och denna mackapär, så i hanses tråd där finnes väl litt att läsa.

Jag ska rota bland mina papirer o se vad jag kan skaka fram :thummar:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

torbjorn_forsman

#19 » 11:43:25, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här tråden kanske är av intresse? torbjorn_forsman @ [Lastbilar] mercedes 508D , där finns elschemor för en Mercedes lastbil med blandat 12/24 V-system.

Jag tror jag har en sån där batteriomkopplare liggande, dock rätt vattenskadad. Men den kanske går att få ordning på om man verkligen vill.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Style0 (trådstartaren)

#20 » 13:31:58, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Den här tråden kanske är av intresse? torbjorn_forsman @ [Lastbilar] mercedes 508D , där finns elschemor för en Mercedes lastbil med blandat 12/24 V-system.

Jag tror jag har en sån där batteriomkopplare liggande, dock rätt vattenskadad. Men den kanske går att få ordning på om man verkligen vill.

Jättebra info från alla! Ska börja med att få ett till lastbilsbatteri ut till båten och seriekoppla dom manuellt och se om jag får igång motorn. Sen hittade jag detta relähttps://www.traktordelar.net/traktordelar/belarus/startmotor/startrela-12-24-v.html för en dryg sjuhundring. Skall vara en ersättare för boschrelät. Det borde väl funka eller vad tror ni som kan och vet?
Style0
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-05-2019
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stålbåt

akkamaan

#21 » 15:31:36, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

12/24 volt dc serie/parallel switch-relä är fortfarande standard på alla lastbilar i Nordamerika. Praktiskt då man bara behöver en driftspänningstyp på övriga-förbrukare-delen av elsystemet. Man slipper lagerhålla "55W glödlampor" för BÅDE 12V OCH 24V, samt inga spänningskonverterare (24V till 12V) för radioapparater mm. I dag med både CANBus och LED belysningar så ger inte 24V-system så mycket besparing på "koppartrådsdiametern" heller. En annan fördel är att man kan ta "hjälpstart" av ett annat fordon med enbart 12V system, t ex personbil.

Letade upp ett sånt här relä som klarade 1500A startström, men var begränsat till 45A laddningsström. Kanske något att tänka på vid ansffninga av ett sånt här relä... :klia:

Ja, du kan ha flera olika elsystem, t ex både 12 och 24 Volt samt olika plus/minus-polaritet anslutna till samma chassi eller "jord" :cool: :cool: :huh:
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Style0 (trådstartaren)

#22 » 17:26:48, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:12/24 volt dc serie/parallel switch-relä är fortfarande standard på alla lastbilar i Nordamerika. Praktiskt då man bara behöver en driftspänningstyp på övriga-förbrukare-delen av elsystemet. Man slipper lagerhålla "55W glödlampor" för BÅDE 12V OCH 24V, samt inga spänningskonverterare (24V till 12V) för radioapparater mm. I dag med både CANBus och LED belysningar så ger inte 24V-system så mycket besparing på "koppartrådsdiametern" heller. En annan fördel är att man kan ta "hjälpstart" av ett annat fordon med enbart 12V system, t ex personbil.

Letade upp ett sånt här relä som klarade 1500A startström, men var begränsat till 45A laddningsström. Kanske något att tänka på vid ansffninga av ett sånt här relä... :klia:

Ja, du kan ha flera olika elsystem, t ex både 12 och 24 Volt samt olika plus/minus-polaritet anslutna till samma chassi eller "jord" :cool: :cool: :huh:

Detta var ju intressant! Jag då som är total novis på fordonsel måste såklart fråga varför man vill ha en sån begränsning på laddströmmen? Ger inte generatorn lämplig laddström vid drift? Sorry men jag är helt ny på detta och vill veta allt som är värt att veta så jag slipper göra dyra misstag.
Style0
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-05-2019
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stålbåt

akkamaan

#23 » 18:36:57, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Style0 skrev:Jag då som är total novis på fordonsel måste såklart fråga varför man vill ha en sån begränsning på laddströmmen? Ger inte generatorn lämplig laddström vid drift? Sorry men jag är helt ny på detta och vill veta allt som är värt att veta så jag slipper göra dyra misstag.

Det här med 45A på just det reläet innebär ju inte att alla switch reläer har den begränsniingen. Jag menade bara att när du köper relä så se till att det reläet är anpassat efter både din startström och laddström. Marknaden för dessa reläer är enorm här i USA och det finns säkert hudratals varianter att välja på beroende på startmotoreffekt. Det är dock inte alla relän som anger amperestyrka för BÅDE startmotorström OCH laddningsström.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#24 » 18:43:33, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Style0 skrev:Jag då som är total novis på fordonsel måste såklart fråga varför man vill ha en sån begränsning på laddströmmen? Ger inte generatorn lämplig laddström vid drift? Sorry men jag är helt ny på detta och vill veta allt som är värt att veta så jag slipper göra dyra misstag.

Det här med 45A på just det reläet innebär ju inte att alla switch reläer har den begränsningen. Jag menade bara att när du köper relä så se till att det reläet är anpassat efter både din startström och laddström. Marknaden för dessa reläer är enorm här i USA och det finns säkert hudratals varianter att välja på beroende på startmotoreffekt. Det är dock inte alla relän som anger amperestyrka för BÅDE startmotorström OCH laddningsström.

Sen finns det flera olika design på dessa relän också, double switch, triple switch mm etc osv

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Michael Meier

#25 » 19:53:02, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara som ett litet förtydligande, det är varken nödvändigt eller önskvärt att ha olika system i din båt, definitivt inte om du ska använda bägge batterierna sammankopplade till startmotorn via en S/P solenoid.

När du sedan ska ladda batterierna finns det bättre separatmonterat växlande relä än denna teknik att ladda båda två samtidigt, och då spelar begränsningen på 45A ingen roll.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

akkamaan

#26 » 21:47:09, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejen med detta relä är att det sköter switchningen automatiskt när du vill köra startmotorn.
Du kan bygga manuell switch mha 4 st huvudströmbytare.
Senast redigerad av akkamaan 01:04:00, 07-05-2019, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Style0 (trådstartaren)

#27 » 22:46:46, 06-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När nu startmotorn behöver 24v kommer jag ha 2 12v batterier som enbart är till start. Sen ska jag ha en separat batteribank till all annan förbrukning. Jag börjar med att koppla starbatterierna till 24v manuellt, men kan absolut se en vinst i att använda ett relä, då dom då kan laddas med 12v generatorn och dessutom borde det gå att permanentansluta en 12v laddare då relät håller batterierna parallellkopplade i laddläge så att säga. Det vore skönt att slippa behöva göra manuella omkopplingar då risken att klanta till det ökar, och med rätt laddare kan laddström från generatorn även gå tiĺl att ladda förbrukningsbatterierna när startbatterierna är fulladdade. I ärlighetens namn kommer båten mest vara flytande sommarstuga vid bryggan då jag inte har nån aning om motorns driftsäkerhet ännu. Men den måste i alla fall kunna flyttas för egen maskin för tankning, septiktömning etc. Förra ägaren köpte båten, puttrade den till kajplatsen och lät bli att starta den under de knappa 2 år de ägde den, och sen jag köpte den i höstas har jag inte lyckats få igång den, vilket blev pinsamt uppenbart varför när jag insåg att det bara var ett vanligt 12v litet bilbatteri kopplat till en kraftig 24v startmotor. Så i helgen blir det seriekoppling av batterier och sen ger jag mig inte förräns den är igång. Ska ta en hög bilder och posta för den som är intresserad. Jag är så långt väldigt glad för all hjälp jag fått här!

4 personer gillar det här inlägget.
Style0
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-05-2019
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stålbåt

Stefan1972

#28 » 08:31:51, 07-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

värt att poängtera är väl att det kanske inte är omöjligt att det finns 12v startmotor att tillgå också. Har de tagit motorn från en lastbil så har det väl blivit 24v av bara farten men det kanske är fullt tillräckligt med en 12volt startmotor och då blir ju allt betydligt enklare och mer normalt i en båt av rimlig karaktär. Då kan man ju ha ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri och sen bara skiljerelä som brukligt så laddningen fungerar.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Style0 (trådstartaren)

#29 » 17:34:38, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att testa start med 24v batteri. Lägger med lite bilder för den nyfikne, och kollar man på bilden på elskåpet kanske man förstår varför jag skrev att eldragningen luktar folköl och biltemakorv...BildBildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Style0
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-05-2019
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stålbåt

Style0 (trådstartaren)

#30 » 17:36:00, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska säga också att nu har jag koppat om kablarna till startmotorn så minus går till motorblocket. Hoppas det är rätt...

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Style0
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-05-2019
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stålbåt


Återgå till [Lastbilar] El

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se