Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] El

12v generator minusjord, 24v startmotor plusjord? Eller? Hjälp!

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera andra märkens el här

Style0 (trådstartaren)

#1 » 15:45:19, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, detta är min första post, motorn sitter förvisso i en båt men är högst troligt en lastbilsmotor från början, därför skriver jag här och hoppas det landar rätt.

Jag har köpt en båt, en gammal kanalbåt/timmerdragare typ, som det har fixats och renoverats på en del, men det mesta doftar biltemakorv och folköl och är gjort av dom som hade båten innan förra ägaren så jag har ingen att ställa frågor till när jag ska försöka få igång det hela. Problemen är säkert jättemånga men just denna gång behöver jag få hjälp med elen gällande startmotor och generator.

Motorn är en MAN urgammal dieselsexa utan glödning. När jag köpte den var ett 12v batteri kopplat enbart till startmotorn och ett annat batteri som är till förbrukning är kopplat till generatorn.
Polskorna till startbatteriet var bägge trasiga och dessutom pluspoler bägge två så jag bytte till nya polskor så som dom var kopplade. Vid tidigare startförsök verkar startmotorn fungera helt och hållet som förväntat men då batteriet var slitet och alldeles för klent malde motorn alltför segt för att kunna starta, inte ens med en fläskig booster ville den gå igång. Så jag gick och köpte ett nytt lastbilsbatteri och en 25a laddare, men innan jag kopplade på det nya batteriet kollade jag lite extra på kablar etc för att inte riskera att förstöra något. Jag är tekniskt lagd och kan lista ut det mesta men motorer och el kan jag inte så mycket om ännu.

Vid kontroll visade det sig att kabeln som är kopplad till batteriets pluspol går till jord på motorblocket, och minuskabeln går till startmotorn som är enpolig(bosch bng 4/24 crs 165).
Generatorn däremot är en 12v generator med minus jordad i blocket.

Så, förutom faktum att jag behöver 24v för att få kraft i startmotorn, är då mina frågor :
Skall denna startmotor vara plusjordad, och hur kan jag kolla upp det?
Eller är det helt enkelt felkoppat av tidigare ägare?
Om den nu ska vara plusjordad, kan jag ha generatorn minusjordad i samma motorblock? Eftersom det är en båt finns det ju bara blocket att jorda i. Någon som kan detta? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, då jag inte känner någon att fråga.
Style0
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-05-2019
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stålbåt



Michael Meier

#2 » 16:00:14, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osannolikt md plusjordat, vad får dei att tro det?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Style0 (trådstartaren)

#3 » 16:19:39, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Osannolikt md plusjordat, vad får dei att tro det?

Det enda som egentligen får mig att tro det är att kablarna är kopplade så. Men det kan ju vara felkopplat såklart. Startmotorn går ju som den skall med nuvarande koppling om än alltför långsamt och jag har för lite kunskap i ämnet för att veta vad jag skall förvänta mig om kopplingen är fel. Motorn är ju jättegammal och startmotorn med. När jag googlar på startmotorns modellbeteckning får jag inte upp nån info, men några bilder på samma startmotor där kopplingsplinten är rödmarkerad vilket talar för att plus ska kopplas till startmotorn och minus till jord. Men det låter ju fel att ha plusjord på startmotorn och minusjord på generatorn sen båda jordade i blocket. Det är därför jag frågar, för att slippa riskera att förstöra något i onödan med min okunskap.
Style0
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-05-2019
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stålbåt

Åsa-Nisse

#4 » 16:25:00, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte så konstigt att den inte startade om startmotorn går baklänges...??? Det kan ju vara lite farligt att starta baklänges för gamla Scania fyror som inte orkade riktigt i en backe kunde få för sig att slå igång baklänges och då gick det inte att få hejd på dom utan att strypa dom på något sätt i avgasröret, som då blev insugningsrör, och sen släcka branden i luftrenaren.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Style0 (trådstartaren)

#5 » 16:51:31, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Kanske inte så konstigt att den inte startade om startmotorn går baklänges...??? Det kan ju vara lite farligt att starta baklänges för gamla Scania fyror som inte orkade riktigt i en backe kunde få för sig att slå igång baklänges och då gick det inte att få hejd på dom utan att strypa dom på något sätt i avgasröret, som då blev insugningsrör, och sen släcka branden i luftrenaren.

Jo jag har sett lite skräckexempel på gamla dieslar som gått igång baklänges... i detta fall ligger avgasröret under vattenytan så den skulle inte hinna gå så långt innan motorn blev vattenfylld. Grejen är att jag tycker startmotorn går åt rätt håll. Står jag bakom motorn så jag ser kuggkransen som startmotorn ligger mot så snurrar den motsols. Och markeringen på startmotorn sett från samma håll pekar medsols, så det borde stämma med riktningen i alla fall. Brukar äldre startmotorer byta håll om man koppar fel?
Style0
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-05-2019
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stålbåt

Åsa-Nisse

#6 » 16:58:32, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte riktigt säker på vilket, men en likströmsmotor som byter +/- går baklänges.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

mathiast

#7 » 17:45:22, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej äldre startar med fältlindningar går alltid åt samma håll då rotorn och fältet ligger i serie och följden blir att båda ändrar magnetfält.
Att däremot försöka köra en 24v start med 12v kommer inte ge någon glädje ;-)

3 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#8 » 17:46:46, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För övrigt hade frihjulsfunktionen på startdrevet sett till att man inte kunnat starta motor åt fel håll

2 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

joakim72

#9 » 17:54:16, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En startmotor är poloberoende, går alltid samma väg, om det inte är permanentmagnetmotor, vilket man kan hitta på personbilssidan.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Style0 (trådstartaren)

#10 » 18:04:22, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så då borde jag helt enkelt bara kunna koppla om så jag får minuskabeln till jord då? Utan att riskera att nåt pajar?
Style0
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-05-2019
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stålbåt

Dexxas

#11 » 18:10:57, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara så att MAN i likhet med bla.Mercedes hade 12 V spänning i elsystemet,dubbla paralellkopplade batterier,24V startmotor och ett stort relä som under start seriekopplade batterierna.....

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Style0 (trådstartaren)

#12 » 18:30:23, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Det kan vara så att MAN i likhet med bla.Mercedes hade 12 V spänning i elsystemet,dubbla paralellkopplade batterier,24V startmotor och ett stort relä som under start seriekopplade batterierna.....

Jo det låter helt rimligt, men där finns inget relä. Får jag bara igång det så ska jag nog köpa ett sånt relä så jag kan köra generatorn mot startbatterierna. Men generatorn är nog nyare än resten
Style0
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-05-2019
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stålbåt

Volvot24

#13 » 18:50:42, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta kan bli klurigt, lurigt, intressant o s v.

Två helt skiljda spänningskretsar gör det möjligt att lägga
startmotorns plusmatning från batteriet till blocket och minus till solenoiden (startreläet), om nu startmotorn ska ha minusmatning, relativt blocket, för att gå åt rätt håll. Då även en generator som lämnar negativ spänning relativt höljet. Eller med höljet helt isolerad från motorblocket.
Nu finns det även generatorer som inte har någon elektrisk förbindelse med höljet, som används i t ex båtar.
Har då B+ och B-.

För förbrukning, bygger man upp ett helt skiljt system med normal minusjordning i motorblocket. Systemplus som vanligt ifall givare mm för motornsdrift inte är gjorda för plusjord. Då är det väl lämpligast att låta dessa drivas av startbatteriet.
Spänning till förbrukningssystemet byggs upp som vanligt. Med minus i blocket, denna andra generators hölje i förbindelse med blocket, typ bilgenerator med bara B+. Det skulle även gå att bygga upp förbrukningsdelen så att den är helt skiljd elektriskt från startdelen.

Men är du säker på detta med minus till blocket för startmotorn?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

johan.eriksson

#14 » 18:58:50, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plusjord var ett engelskt påhitt av vår gode vän Lucas, har väldigt svårt att tänka mig att du hittar det på något tysktillverkat.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Ivar Risslén

#15 » 19:13:27, 05-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade en startmotor på en finsk sida så att man skulle vara säker på hur den ser ut.

Normalt så är Bosch startmotorerna minusjordade och den är nog det också. Spänningen till den har vi utrett att det är 24 volt.
Nu till det intressanta. Vad har det övriga elsakerna i båten för märkspänning ?
Generatorn vet vi har 12 volt men vad har belysning och instrument för märkspänning ?
På båtar kan man köra med 2-poligt elsystem så vad som är anslutet till gods är inte det viktigaste bara alla saker är ansluten med samma polaritet.
Nu är det snart dags för T. Forsman att vakna och komma med bra beskrivningar.

Bilder underlättar mycket när man ska beskriva saker.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Lastbilar] El

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se