Sida 1 av 3

Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 21:00:33, 05-10-2015
av TP Resurs AB
Hej på er alla lastbilsfantaster, jag skulle vilja att i den här tråden så diskuterar vi alla typer av frågor, funderingar och svar om lastbilar från Amerika, dvs Peterbilt, Kenworth med fler modeller från Amerika.
Olika motormodeller som sitter i dom, mm
växellådor,
Besiktningar och problem som uppstått i samband med besiktning samt hur löses problemen.
Ja allt ska Kunnas ta upp i den här tråden bara det är jänkelastbilar det handlar om.

Jag är jäkligt sugen på att skaffa en själv men vet inte riktigt vilken modell än samt vad man ska tänka på samt undvika, och jag kan väl inte vara ensam om att gå och fundera på en.
Alla ni som har en eller sitter på egna erfarenheter om dom skriv ner samt visa bilder så vi alla kan ta del av det.

Och naturligtvis skicka in mycke bilder förstås.

några bilder som jag tagit tidigare samt visat förut i maskinisten, från Dalarna.

Med vänlig hälsning
Thomas

Bild
Bild

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 21:21:53, 05-10-2015
av mansaxel
Har de ens upptäckt att man kan ha synkringar eller fyrtaktsmotorer där över?

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 21:37:24, 05-10-2015
av qqq
... eller en vanlig boggi på långtradare... eller 24 V's elsystem...

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 21:45:35, 05-10-2015
av CountyBruff
Vilken man skall undvika = ALLA

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 21:51:59, 05-10-2015
av MekJan
Nu ska vi inte vara ogina när det startas en ny tråd ! :uupps: Jag tycker att det ska bli kul att få lite historik med mera om bilarna på andra sidan pölen ! :grin:

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 22:00:55, 05-10-2015
av bonnen513
MekJan skrev:Nu ska vi inte vara ogina när det startas en ny tråd ! :uupps: Jag tycker att det ska bli kul att få lite historik med mera om bilarna på andra sidan pölen ! :grin:

Jag håller med. Finns det nån motsvarighet till filmer som Convoy och Duell eller Maximum Overdrive med Volvo eller Scania bilar

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 23:26:18, 05-10-2015
av Johnj-e
Hade valt en peterbilt eller kenworth med de utseendet alla dagar i veckan om jag skulle legat ute på traden i staterna!!!

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 07:08:43, 06-10-2015
av mansaxel
Problemet är ju att tradartraden i USA är helt annorlunda än i Europa. De har inga städer som Visby. De får köra en bit över 100km/h även med långa ekipage. De får ha långa ekipage. Bränslepriset är ett skämt. De är oförmögna att ta till sig nåt som inte är Made in USA. Och det ska vara som det alltid har varit, för om min pappa kunde köra med dubbeltramp kan väl jag? Kombinera det med en djupt korrupt fackförening (Hoffa...) och ett bra recept för "inget händer" kommer ut som ett brev på posten.

Resultatet är grovt suboptimerade föråldrade fartmonster med kass bränsleekonomi, usel ergonomi, och på sin höjd affektionsvärde på den här sidan Atlanten.

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 07:18:51, 06-10-2015
av gute84
mansaxel skrev:Problemet är ju att tradartraden i USA är helt annorlunda än i Europa. De har inga städer som Visby. De får köra en bit över 100km/h även med långa ekipage. De får ha långa ekipage. Bränslepriset är ett skämt. De är oförmögna att ta till sig nåt som inte är Made in USA. Och det ska vara som det alltid har varit, för om min pappa kunde köra med dubbeltramp kan väl jag? Kombinera det med en djupt korrupt fackförening (Hoffa...) och ett bra recept för "inget händer" kommer ut som ett brev på posten.

Resultatet är grovt suboptimerade föråldrade fartmonster med kass bränsleekonomi, usel ergonomi, och på sin höjd affektionsvärde på den här sidan Atlanten.


rullar ju j*vla massa volvo där så att dom bara kör usa skrot stämmer ju inte

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 09:52:00, 06-10-2015
av mansaxel
gute84 skrev:rullar ju j*vla massa volvo där så att dom bara kör usa skrot stämmer ju inte


Nä men det är ju sant. (De gånger jag har varit i USA så har jag mest träffat på vettiga människor. (Undantag Las Vegas, där var de enda vettiga de som var där 100% för konferensen jag åkte på. Men det är Vegas det.) Det finns folk som fattar där med, men de tenderar att vara koncentrerade till stater med havsutsikt. I mitten finns det bara rednecks med vapen och biblar, och det är inte min påse.)

Dock; Volvo har ju köpt Mack och de bygger bilar speciellt för USA, så det är ju på många sätt så de har fått in en fot. Tittar man på specarna så kan man köpa Volvo USA med Cumminsmotor och Eatonlåda. Och bara torpedbilar, inga frambyggen. Totalpudel på allt som gör en bil modern. ;-)

Scania ser man inte, vilket borde vara märkligt, eftersom det är världens bästa lastbil. Fast, så klart, den kommer ju från fel land. :driver:

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 15:21:03, 06-10-2015
av gute84
sen värkar det som att daimler äger flera av usa märkena http://www.daimler-trucksnorthamerica.com/

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 20:26:49, 06-10-2015
av Raceputte
Men skippa gnället! En jänkare har man inte för att dom är tekniskt fulländade och gratis att äga, utan för att man kan, vill, och att dom innehar en ballfaktor som slår det mesta. Hur maffig är inte en Peterbilt 359 i full skrud! Tom. en Volvo är lite ball i USA-utförande, bildgoogla på VN770 tex., 18kvm hytt! Nån som har kläm på hur det funkar med import av lastbilar från USA nu för tiden?

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 20:35:13, 06-10-2015
av qqq
Vad hade jänkelastbilar för typiska motorstyrkor och motorer på 60 och 70-talet ?

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 21:46:04, 06-10-2015
av TP Resurs AB
kul att det kommer in många synpunkter i tråden. :grin:

Vad det gäller motorer som förekommer i dom så är väl Cat 3406, 3408 samt v12an 3412 monterade, sen finns det ju olika storlekar av Detroit Dieselar i många.
i litertal så är det tydligen från 10 liter ända upp till 27 liter som förekommer och ända upp till 1050 hk.

Synpunkter att dom inte är bekväma och gammalmodiga mot för våra dåtida inhemska märken kan så vara fallet, Men Volvo och Scania är inte en bråkdel så tuffa/häftiga som jänkarnas. :mrgreen:
Och vi som åker runt i jänkebilar på sommarträffar här i landet har ju inte dom för att dom är tysta och bekväma... :mrgreen:

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 22:00:15, 06-10-2015
av gute84
ska nog inte vara några större problem mer att det kommer kosta en del för dom går ju inte in i en container

sen har jag hört nåt om man inte får köra dom i yrkes trafik men jag kan ha fel har aldrig set nån med trailer på i sverige