gute84 skrev:ska nog inte vara några större problem mer att det kommer kosta en del för dom går ju inte in i en container
sen har jag hört nåt om man inte får köra dom i yrkes trafik men jag kan ha fel har aldrig set nån med trailer på i sverige
mansaxel skrev:Har de ens upptäckt att man kan ha synkringar eller fyrtaktsmotorer där över?
Peterbilt_359 skrev:gute84 skrev:ska nog inte vara några större problem mer att det kommer kosta en del för dom går ju inte in i en container
sen har jag hört nåt om man inte får köra dom i yrkes trafik men jag kan ha fel har aldrig set nån med trailer på i sverige
Är man beredd att skita ner sig lite är det är inga större bekymmer att få in en jänkelastbil i en 40 fotare, här är bild från lossningen av min.
Du får köra i yrkesmässig trafik, finns ett fåtal svenska truckar som gör det, men som sagt sällan man är på rätt plats och möter nån..
mansaxel skrev:Scania ser man inte, vilket borde vara märkligt, eftersom det är världens bästa lastbil. Fast, så klart, den kommer ju från fel land.
Peterbilt_359 skrev:mansaxel skrev:Scania ser man inte, vilket borde vara märkligt, eftersom det är världens bästa lastbil. Fast, så klart, den kommer ju från fel land.
Om ryktet stämmer kan jag inte svara på men Scania gjorde ju ett försök i USA om de va på 80-talet eller nåt men få köpte deras lastbilar för de var betydligt tyngre än motsvarande amerikansk lastbil med alu-ram och nitat alu-hytt så mycket lastvikt gick bort vilket ogillades.
Peterbilt_359 skrev:mansaxel skrev:Har de ens upptäckt att man kan ha synkringar eller fyrtaktsmotorer där över?
Fyrtaktare har funnits since day one där, var ryktet om att det bara finns 2-taktare i USA kommer ifrån vet jag inte.
Men vad anledningen var till att Detroit en tid erbjöd 2-taktare var om det nu stämmer är att de var lättare än en 4-taktare vilket gjorde att föraren kunde ta mer last med sig!
Sen synkringar klarar man sig alldeles utmärkt utan, bara dra spaken till nästa läge utan att röra kopplingen, hur smidigt som helst.
Men på utställningar är det alltid samma frågor man får svara på:
-Går den på bensin?
- NEJ.
-Men jag har ju hört att alla amerikanska lastbilar går på bensin!
-Är det inte jobbigt att dubbeltrampa?
- NEJ, kopplingen används bara vid start från stillastående.
-Är det 2-takts motor?
-NEJ
-Inte, men jag har ju hört alla amerikanska lastbilar har 2-taktsmotorer!
-Får du verkligen köra på vägen med denna, amerikanska lastbilar är ju för breda för att godkännas i Sverige, det är anledningen till att de knappt inte finns några här!
-NEJ då har du hört fel, den är bara 2,47 bred.
-Den här drar väl massor med bensin?
-NEJ den går på diesel och är växlad för 85 mph vilket gör att den varvar inte så mycket i landsvägsfart.
-Är det inte tungt att styra utan servo?
-NEJ det finns servo så det går lätt.
-Oj jag trodde inte det fanns!
-Är det inte svårt att komma in i sovhytten?
-NEJ varför det?
-Men du måste ju klättra in via dörren ovanför bränsletanken!
-NEJ jag brukar gå igenom från hytten och in.
-Oj det trodde jag inte gick!
Är det V8 motor?
NEJ rak 6
Men jag trodde alla hade V8!
NEJ, rak 6 är det vanliga, men de fanns V8 och V12 motorer att välja men de är mindre vanliga, speciellt V12an.
osv osv...
Peterbilt_359 skrev:Fyrtaktare har funnits since day one där, var ryktet om att det bara finns 2-taktare i USA kommer ifrån vet jag inte.
all goods transported by water between U.S. ports be carried on U.S.-flag ships, constructed in the United States, owned by U.S. citizens, and crewed by U.S. citizens and U.S. permanent residents.
Återgå till [Lastbilar] Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst