Sida 2 av 3

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 09:02:18, 07-10-2015
av v240tic
Leste om en i et norsk motorblad som hadde fått klemt inn en lastebil i en container. Tror ikke den hadde sovekabin, kun vanlig hytte. Tror han matte få skrudd av hjul og eksos, muligens skjermer, og da gikk den akkurat inn.

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 11:37:04, 08-10-2015
av Peterbilt_359
gute84 skrev:ska nog inte vara några större problem mer att det kommer kosta en del för dom går ju inte in i en container

sen har jag hört nåt om man inte får köra dom i yrkes trafik men jag kan ha fel har aldrig set nån med trailer på i sverige


Är man beredd att skita ner sig lite är det är inga större bekymmer att få in en jänkelastbil i en 40 fotare, här är bild från lossningen av min.

Du får köra i yrkesmässig trafik, finns ett fåtal svenska truckar som gör det, men som sagt sällan man är på rätt plats och möter nån..

Bild

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 12:38:39, 08-10-2015
av Detroit
Tänk om man hade en sån här skönhet hemma med maskinttrailer kopplad lastad med en gammal Allis !!!
Bild
Bild

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 13:11:16, 08-10-2015
av Peterbilt_359
mansaxel skrev:Har de ens upptäckt att man kan ha synkringar eller fyrtaktsmotorer där över?


Fyrtaktare har funnits since day one där, var ryktet om att det bara finns 2-taktare i USA kommer ifrån vet jag inte.
Men vad anledningen var till att Detroit en tid erbjöd 2-taktare var om det nu stämmer är att de var lättare än en 4-taktare vilket gjorde att föraren kunde ta mer last med sig!
Sen synkringar klarar man sig alldeles utmärkt utan, bara dra spaken till nästa läge utan att röra kopplingen, hur smidigt som helst.

Men på utställningar är det alltid samma frågor man får svara på:

-Går den på bensin?
- NEJ.
-Men jag har ju hört att alla amerikanska lastbilar går på bensin!

-Är det inte jobbigt att dubbeltrampa?
- NEJ, kopplingen används bara vid start från stillastående.

-Är det 2-takts motor?
-NEJ
-Inte, men jag har ju hört alla amerikanska lastbilar har 2-taktsmotorer!

-Får du verkligen köra på vägen med denna, amerikanska lastbilar är ju för breda för att godkännas i Sverige, det är anledningen till att de knappt inte finns några här!
-NEJ då har du hört fel, den är bara 2,47 bred.

-Den här drar väl massor med bensin?
-NEJ den går på diesel och är växlad för 85 mph vilket gör att den varvar inte så mycket i landsvägsfart.

-Är det inte tungt att styra utan servo?
-NEJ det finns servo så det går lätt.
-Oj jag trodde inte det fanns!

-Är det inte svårt att komma in i sovhytten?
-NEJ varför det?
-Men du måste ju klättra in via dörren ovanför bränsletanken!
-NEJ jag brukar gå igenom från hytten och in.
-Oj det trodde jag inte gick!

Är det V8 motor?
NEJ rak 6
Men jag trodde alla hade V8!
NEJ, rak 6 är det vanliga, men de fanns V8 och V12 motorer att välja men de är mindre vanliga, speciellt V12an.

osv osv...

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 13:12:36, 08-10-2015
av MN
Peterbilt_359 skrev:
gute84 skrev:ska nog inte vara några större problem mer att det kommer kosta en del för dom går ju inte in i en container

sen har jag hört nåt om man inte får köra dom i yrkes trafik men jag kan ha fel har aldrig set nån med trailer på i sverige


Är man beredd att skita ner sig lite är det är inga större bekymmer att få in en jänkelastbil i en 40 fotare, här är bild från lossningen av min.

Du får köra i yrkesmässig trafik, finns ett fåtal svenska truckar som gör det, men som sagt sällan man är på rätt plats och möter nån..



Mer bilder!!! :eat:

M

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 13:20:25, 08-10-2015
av Peterbilt_359
mansaxel skrev:Scania ser man inte, vilket borde vara märkligt, eftersom det är världens bästa lastbil. Fast, så klart, den kommer ju från fel land. :driver:


Om ryktet stämmer kan jag inte svara på men Scania gjorde ju ett försök i USA om de va på 80-talet eller nåt men få köpte deras lastbilar för de var betydligt tyngre än motsvarande amerikansk lastbil med alu-ram och nitat alu-hytt så mycket lastvikt gick bort vilket ogillades.

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 13:29:31, 08-10-2015
av Orsa
Min barnatro är att jänkarna mest bara har dåligt förfinade och ooptimerade bilar och lastbärare.
Timmerreden och underkörningsskydd mm i alu finns nog knappast där. Det går bra så länge det finns diesel liksom. Så att en jänkebil är mer lättbyggd än här tvivlar jag på. Jag ändrar mej snabbt mot utbyte av fakta.

Jänkare och finnar har ju alltid skrattat åt våra skogsmaskiner med minispakar och ergonomiska servolösningar. "Ha, ha. Är det förbjudet att JOBBA i Sverige. Vadå värk. Vad är det?". Kanske lika med lastbilar.
Sen är ju hip-faktorn ett universum högre på jänkebilarna i tråden än en 7 år gammal FH utan en enda vulgo kromsarg och där det blankaste som finns är däcken...

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 16:34:20, 08-10-2015
av mansaxel
Peterbilt_359 skrev:
mansaxel skrev:Scania ser man inte, vilket borde vara märkligt, eftersom det är världens bästa lastbil. Fast, så klart, den kommer ju från fel land. :driver:


Om ryktet stämmer kan jag inte svara på men Scania gjorde ju ett försök i USA om de va på 80-talet eller nåt men få köpte deras lastbilar för de var betydligt tyngre än motsvarande amerikansk lastbil med alu-ram och nitat alu-hytt så mycket lastvikt gick bort vilket ogillades.


Det stämmer att man gjorde ett försök, men lika mycket som lastvikten var det förare och ägare som är bland det mest konservativa som finns i det landet. Cabovers, som är den bättre hytten om man räknar på sånt som sikt och lastvolym och åtkomst och lite annat, det vägrar man ju. Bara för att. Och synklådor, automater, mm.

De flesta ekipage jag sett i USA (och jag har väl kört några hundra mil personbil i det landet, sen 1993 och framåt, både på östkusten, ner i Södern (Kentucky) och i Kalifornien) är ju en vansinnigt lång dragbil (där det gjorts 0 ansträngning att använda alla dessa metrar, utan man har byggt som mina barn gör, man hänger på en legobit till utan att bry sig om utbredningen) på vilken det hänger en flatbed trailer med en eller två axlar allra längst bak. Axeltrycket måste vara absurt om de får lov att lasta nåt att tala om överhuvudtaget på trailern. Trailern sen, den ser ju ut som en valvbro om den inte är lastad.

Det är bara konstigt.

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 21:05:26, 08-10-2015
av Mats i Myrhult
Ett av Scanias skäl för att lämna USA var att stämningsrisken och de stora skadestånden inte motsvarade möjligheterna att tjäna pengar. Plus att inte bara åkarna och förarna är lite konservativa, de amerikanska myndigheterna vill inte släppa in bra nyheter allt för lättvindigt.
Volvo har ju köpt sig in på marknaden genom att köpa White.

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 21:30:39, 08-10-2015
av TP Resurs AB
Peterbilt_359 skrev:
mansaxel skrev:Har de ens upptäckt att man kan ha synkringar eller fyrtaktsmotorer där över?


Fyrtaktare har funnits since day one där, var ryktet om att det bara finns 2-taktare i USA kommer ifrån vet jag inte.
Men vad anledningen var till att Detroit en tid erbjöd 2-taktare var om det nu stämmer är att de var lättare än en 4-taktare vilket gjorde att föraren kunde ta mer last med sig!
Sen synkringar klarar man sig alldeles utmärkt utan, bara dra spaken till nästa läge utan att röra kopplingen, hur smidigt som helst.

Men på utställningar är det alltid samma frågor man får svara på:

-Går den på bensin?
- NEJ.
-Men jag har ju hört att alla amerikanska lastbilar går på bensin!

-Är det inte jobbigt att dubbeltrampa?
- NEJ, kopplingen används bara vid start från stillastående.

-Är det 2-takts motor?
-NEJ
-Inte, men jag har ju hört alla amerikanska lastbilar har 2-taktsmotorer!

-Får du verkligen köra på vägen med denna, amerikanska lastbilar är ju för breda för att godkännas i Sverige, det är anledningen till att de knappt inte finns några här!
-NEJ då har du hört fel, den är bara 2,47 bred.

-Den här drar väl massor med bensin?
-NEJ den går på diesel och är växlad för 85 mph vilket gör att den varvar inte så mycket i landsvägsfart.

-Är det inte tungt att styra utan servo?
-NEJ det finns servo så det går lätt.
-Oj jag trodde inte det fanns!

-Är det inte svårt att komma in i sovhytten?
-NEJ varför det?
-Men du måste ju klättra in via dörren ovanför bränsletanken!
-NEJ jag brukar gå igenom från hytten och in.
-Oj det trodde jag inte gick!

Är det V8 motor?
NEJ rak 6
Men jag trodde alla hade V8!
NEJ, rak 6 är det vanliga, men de fanns V8 och V12 motorer att välja men de är mindre vanliga, speciellt V12an.

osv osv...




Härligt att någon med egen erfarenhet kommit in och upplyser/delger oss andra av den, och snälla skicka med bilder också. :thummar:

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 06:54:54, 09-10-2015
av mansaxel
Peterbilt_359 skrev:Fyrtaktare har funnits since day one där, var ryktet om att det bara finns 2-taktare i USA kommer ifrån vet jag inte.


Det kanske är för att den enda USA-diesel folk har sett (och då tänker de inte på Caterpillar, som ju oftast är fyrtakt, av någon anledning) är GE lokdieslar? Rak 12'a med kanske 140 liter slagvolym, tvåtakt, maxvarv 15r/s. Fin maskin. Sitter i flera svenska diesellok. *BRUMMMM*

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 10:05:42, 09-10-2015
av MN
mansaxel: om man inte behöver bry sig om totallängd så finns det väl ingen anledning varför man inte kan klämma dit en sleeper som garanterat är rymligare än en Topline/Globetrotterhytt? Skulle själv uppskatta lång hjulbas om man kuskar kust till kust.

M

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 18:49:13, 18-10-2015
av TP Resurs AB
Är en Peterbilt 359 på Blocket ju nu, den har varit ute ett tag nu.

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 22:59:58, 18-10-2015
av Bacon
Vad kostar dom amerikanska ekipagen? Är inte skillnaden mellan svenskt och amerikanskt (servofunkiner och robotlåder och ljudisolering mm) att de amerikanska bilarna är mycket billigare?
Personligen kan jag ju tycka att motivlack för hundratusen på en timmerbil är lite onödigt. Men nu blir ni väll arga på mig

Re: Jänkelastbilar, Peterbilt, Kenworth mm

InläggPostat: 23:34:20, 18-10-2015
av mansaxel
:off_topic:
Nu är det ju utsmyckning vi talar om och då får man tycka vad man vill.

Jag tycker att exakt 0 bilar (oaktat fordonstyp) med motivlack jag sett/mött är något jag skulle vilja lägga pengar på. Merparten skulle jag välja bort om annat fordon fanns motsvarande maskinellt men i originalfärger. Några skulle jag betala för att slippa.

När jag rattade ljudanläggning vid scenen på Vallåkraträffen och hade en paus var jag snabb bort i veteranhörnan, där var ju inte bilarna förstörda!

Men som sagt, smaken är olika. Jag känner bara inte att jag (eller särskilt många bygdegenier med en färgspruta) kan tävla med Pininfarina eller Bertone eller för den delen ett våningsplan designers i Södertälje.
:back_to:
När det gäller sjöfart i USA finns det en Merchant Marine Act of 1920, också känd som "Jones Act", som påbjuder att
all goods transported by water between U.S. ports be carried on U.S.-flag ships, constructed in the United States, owned by U.S. citizens, and crewed by U.S. citizens and U.S. permanent residents.


(Wikipedia)

Det skulle inte förvåna mig om det finns motsvarande regler för cabotage i USA, så att mexikanska och kanadensiska ekipage och/eller förare inte kan konkurrera. I en sådan konstgjort skyddad marknad finns det ju inget innovationstryck. Alldeles oaktat huruvida det är behagligt med lång hjulbas eller ej.

Den logiska konsekvensen av cabotagetrafiken i Sverige vore ju således att öka innovationstakten, inte att gnälla om hårdare regler för utifrån kommande. Med det sagt ska så klart bulgarer och andra cabotageförare ha precis samma förmåner och arbetsmiljö som svenska förare.