Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAndra märken[Lastbilar] Veteransnack

Köpråd veteranlastbil

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera andra veteraner här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 09:45:01, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett behov av en lastbil med tipp och kran för vedtransport och kommande byggprojekt. Önskemål är en liten mindre variant än en fullstor då det är ganska trång och eländigt i sommarstugan.

Volvo F85 dyker upp då och då. Är det nåt att satsa på? Eller finns det andra alternativ? Är det någon man absolut inte ska köpa?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



Krister W.

#2 » 10:42:31, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske inte är rätt person att svara på frågan egentligen, men jag har lite erfarenhet av F86. En uppgraderad variant av F85.
8 månaders daglig (i stortsett) körning 89/90, som bilförare i artlleriet. Det var inte som pjäsdragare då, utan transport av ammo, lastmaskiner o annat materiel.
Vi drog nästan alltid tvåaxligt släp, tågvikter på uppemot maxgränsen (36 ton?). Segt, men det gick.
Vad jag vill ha sagt med det, är att det är en robust o hållbar(?) bil helt enkelt. Så om du hittar ett ex som överlevt rostdöden o känns sund i övrigt, så får du nog en bra lastbil som klarar mycket!
Vissa av våra bilar var utrustade med kran, andra bara fast flak. Som tippbilare hade vi N86/88, resp N10.
Mina 5 öre.
:grin: :thummar:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 10:55:54, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar! Låter ungt som det jag är ute efter :thumme:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Mats i Myrhult

#4 » 15:01:47, 19-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade på 80-talet en F86 med tipp och kran, en liten Foco om jag minns rätt. Tippen var bra, men kranen alldeles för dålig för moderna krav.
Som sagt, har den överlevt rostdöden och inte misshandlats till döds så, varför inte?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till [Lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se