Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

Volvo Valp-liknande fordon, nåt att ha i skogen? (dra fram ved, timmer och sånt)

83 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera militärlastbilar här

roddjer (trådstartaren)

#76 » 00:48:56, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Jaahh!! Jag har det!
Jag får köpa en till traktor och ha hemma på gården.. :grin: :cool: :driver:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



magirus

#77 » 09:53:16, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:hurra: :thummar:
magirus
 

roddjer (trådstartaren)

#78 » 16:08:45, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Som sagt, mångbottnad situation det här. Ett scenario som blir mer och mer troligt är att jag säljer Boxern.

De senaste två årens tumult med husbrand, trångboddhet i följande hyreslägenhet, nya epilepsianfall efter 10 års anfallsfrihetoch mycke annat smått och gott, har lett oss till att vi tagit beslutet, sambon och jag, att flytta. Måste komma mer strategiskt till så man inte måste ha bil till allting. Det ju bara i princip Posten som kommer hit, som man inte måste ha bil till för att hämta. Mycke åka blir det. Väldigt opraktiskt då jag med nya EP-anfall inte får köra bil på minst ett år. :sad:
Köra en massa bil är inte optimalt för sambons hälsotillstånd heller. Enda logiska utfallet är en flytt någonstans vi kan klara vardagen UTAN att nödvändigtvis använda bil. Bra för barnen också, blir mera självgående utan krav på att bli skjutsade nästan överallt.

Så. Flyttar man någonstans till typ ett mindre villaområde eller kanske ett äldre hus lite utanför tätorten med kanske 2-3000 kvm tomt känns Boxern överflödig. Ingen vall som ska slås, ingen ved att arbeta med (hemma på tomten alltså), små mängder snö som ska undan. Smidigaste lösningen kan bli att låta den ingå i försäljningen av nyvarande fastighet, ett alternativ som lockar allt mer, men i det fallet handlar det om vad köparen vill.

Ett annat riktigt långskott är att låta far med syskons bolag överta Boxern, kanske dedikera den som skogsmaskin, kanske bygga halvbandare med mera, men det känns osannolikt. Mest för att ingen har tid med ett sånt projekt nu. Kanske inte tillräcklig kunskap heller. Men, men, vi får se.


Summa summarum. Nån valp blir det inte. Bästa alternativet är en traktor ja, men det finns lite runt omkring som ska lösas i så fall. Bästa kompromissen blir nog en ATV ändå. Få se vem som inhandlar en först, jag eller bolaget :grin: .

Det där med en off-road likande bil att använda låter vid första tanken lite "crazy", men... Tja varför inte. Minns en kompis lillebror som hade några såna här Subaru 1800 ett tag. Han hade ställt av en som han skulle skrota och plocka delar av. Men innan sista smörjelsen tog han ett off-road test. Av grusvägen, ner i diket, upp på andra sidan och över ett kalhygge. Visst, kanske inte världens mest knöliga hygge men ändå. Subban tugga sig igenom en längre U-sväng över hela hygget och tillbaka upp på vägen. "Helt otroligt" tycke brodern. Det är ändå en personbil, den är har ju ingen direkt hög markfri gång t.ex.. Han hade räknat med att få hämta den med traktorn (som för överigt var en gammal Allis-Chalmers. :grin: )


Detta inlägg har valts som lösning

//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

raggsockan

#79 » 17:02:31, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

önskar dig välgång med hur du nu än väljer med boendet

klen tröst
jag har själv inget körkort . kan inte cykla elr åka moppe . motoriken och balansen är skrot
15km till närmsta affär . har turen att en vän bor 9 mil bort som handlar en gång i månaden åt en..
så de går och bor lite på vischan utan körkort och bil :)
förstår även tankarna ikring ep . inte kul och bli sjuk när man bor som man bor . gallan gav upp i vintras för min del . masa sig en km i knähög snö för och ta sig till bussen å akuten är int så kul . knappast nån som hittar en här om man faller knall å fall i vebon .
men du kanske kan skaffa nån typ av larm ? vet dock int om du hinner och trycka på knappen när ep slår till

hursom
lycka till med allt :shake_hands:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

3 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

roddjer (trådstartaren)

#80 » 20:09:21, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Tackar raggsockan.

Tyvärr måste man väl säga att jag börjar bli härdad nu. Mycke skit med kroppen bakom mig. Har mest haft stora problem med fossingarna under drygt 10 års tid innan rätt del av vårdapparaten fick ändan ur vagnen och gjorde något åt saken. Blir knappt arg längre över såna saker. Lite modstulen i perioder. Bara försöka fortsätta framåt, knä om knä.

Nä, nå larm funkar inte. Känner inget i förväg som andra kan göra. Är lyckligt ovetande om saken när det händer. Efteråt däremot... :myzsko: ... oooo.. helsnurrig i kolan ett par, tre dagar framöver. Å trött. Man kan inte bli tröttare än så. Helt slut, som urvriden trasa.
Den värsta hardcore extrem-sportare kan inte göra ett jobbigare träningspass än ett EP-anfall. Vet inte på rak arm hur många muskler vi har i kroppen men man känner av varenda en. Du upptäcker muskler på ställen man aldrig kunde tänka sig att det fanns muskler. Men det går ändå att hantera.
Det värsta är om man befinner sig i stående eller sittande läge när anfallet kommer. Då dråsar man i backen i full fart eventuellt med tråkiga konsekvenser som följd. Var så ett par gånger innan jag fick diagnosen för länge sen. En gång slog jag i nåt på vägen ned och fick ett jack i pannan och ett blåöga. Öm i hela fejset. Såg ut som man gått en match mot "lillen" Eklund. En annan gång jag landa lite hårt och olyckligtvis tog jag emot mig med underkäken. Tror jag. Två tänder i underkäken stod på trekvart efteråt i alla fall. Man fick ett partiellt underbett ett tag. Men det fixade till sig väldigt bra med tandläkarns hjälp. :thumme:

edit: grammatik
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Peter Persson

#81 » 11:03:44, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör mycket med dexta och min fyrhjuling vagn, sitter just nu ute i skogen och vilar lite efter att ha handlastat lite, dextan med en vinsch är guld, jag vinschar största stammen direkt på vagnen med en liten brygga resten drar jag brevid och lastar med Sorsele lyften

BildBild

Skickat från min S60 via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

roddjer (trådstartaren)

#82 » 11:42:32, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Peter.. :thummar:

Ser mumma ut.

Den där vinschen ser fin ut. :thumme: ..Mycket bättre ut än det rasslet farbror min håller sig med.

Ja, traktor är grejen, men.. ja, får se hur det slutar.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#83 » 01:16:47, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:...Summa summarum. Nån valp blir det inte. Bästa alternativet är en traktor ja, men det finns lite runt omkring som ska lösas i så fall. Bästa kompromissen blir nog en ATV ändå. Få se vem som inhandlar en först, jag eller bolaget...


Det blev bolaget. Farbror min fladdrade iväg nånstans å köpte någon maskin han sett på Blocket. Har inte sett den än, vet inte var det är för märke eller vad de betalade för den. Några tillbehör ingick, en enklare skogsvagn, snöblad och kanske nåt mer. Hela ekipaget står, om jag fattat rätt, där uppe i skogen periodvis med bara ett tält över sig!
- :insomnia: - :slag:

Undra vad försäkringsbolaget säger om det om det skulle "hända" något... - :vissla:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se