Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistens forbrytelsesregister

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarSpecialkategorierMilitärfordon

38 år med en Volvo Valp

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera militärlastbilar här

Dexxas (trådstartaren)

#16 » 14:52:38, 26-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en helt normal styrväxel,dock fäst i hytten så den följde med vid tippning av hytten.
Ratten roterade då hytten tippades.
Själva styrväxeln utgjorde en av ledtapparna i de gångjärn hytten ledade runt..
Nu sitter det helorbitrol styrning på Valpen....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
VolvoValp L3314 -68
Abene VHF 3
ÖRN SK



Jonas Ryrfeldt

#17 » 09:55:46, 27-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åååååå.....en pickup Valp på 38,5 :hurra: :buga: :hurra: Kan det bli vackrare? Blev ju Valp ägare för 37 år sen, tyvärr finns bara identiteten och en hop med delar kvar....... :vissla:
Gillar verkligen idén med tippbar hytt/flak. Hoppas få se en härlig Valp renovering :thummar:

Mvh Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

3 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

Dexxas (trådstartaren)

#18 » 09:33:11, 28-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas Ryrfeldt skrev:Åååååå.....en pickup Valp på 38,5 :hurra: :buga: :hurra: Kan det bli vackrare? Blev ju Valp ägare för 37 år sen, tyvärr finns bara identiteten och en hop med delar kvar....... :vissla:
Gillar verkligen idén med tippbar hytt/flak. Hoppas få se en härlig Valp renovering :thummar:

Mvh Jonas Ryrfeldt.



Någon renovering lär du inte få se,försöker åstadkomma ett användbart bruks skick igen.....
Gillar att rulla skogsbilvägar och lite spår i terrängen,har behov av att fixa lite eftersatt skogsvård.
Har även funderat på att återuppta lite vedtillverkning igen,20-30 kubik ved ser ut att vara lättsålt i jan-feb till skapliga priser.
Vi får se.....
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
VolvoValp L3314 -68
Abene VHF 3
ÖRN SK

Patrik440

#19 » 09:41:14, 04-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:
En fördel med TGV reggningen är att farbror blå inte har så mycket synpunkter på däckval,stänkskydd, motoreffekt mm.......
Efetsom den väger över 400 Kg tjänstevikt får den framföras på allmän väg om det inte är lämpligt att åka i terräng.
Över 2000 kg tjänstevikt,max 50 km/tim på väg,min väger 1910........


Hur fort brukar du köra med din?

Är det inte först vid tung terrängvagn som polisen inte kan ha så mycket åsikter om körning på allmän väg?
Annars är det väl att man skall köra kortast möjliga sträcka på allmän väg om terrängförhållandena inte tillåter körning utan för vägen?

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige


Återgå till Militärfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB